Pe 30 octombrie 1938, o emisiune radiofonica avea sa provoace o unda de soc în rândul publicului american si sa marcheze pentru totdeauna felul în care media poate modela perceptia realitatii.
În acea seara, Orson Welles, un tânar regizor si actor de doar 23 de ani, a difuzat în cadrul programului sau „The Mercury Theatre on the Air” (Teatrul Mercur in direct) o adaptare a romanului science-fiction „Razboiul Lumilor” de H.G. Wells. Modul în care a fost conceputa emisiunea – sub forma unui buletin de stiri întrerupt de „interventii live” care relatau o invazie extraterestra în desfasurare – a fost atât de realist, încât mii de ascultatori au crezut ca sunt martorii unei invazii martiene reale pe teritoriul Statelor Unite.
Într-o perioada în care radioul era principala sursa de informare, iar încrederea publicului în acest mediu era foarte mare, emisiunea a fost perceputa de multi ca o relatare veridica.
Cei care au deschis radioul dupa începutul emisiunii – care includea o scurta mentiune ca este o piesa de fictiune – nu au mai prins avertismentul si au fost convinsi ca atacul era real. Reactiile nu au întârziat sa apara: oameni care au sunat la politie, familii care si-au parasit locuintele, localitati întregi cuprinse de panica.
Desi amploarea haosului a fost exagerata în presa de a doua zi, incidentul a avut un impact autentic si a devenit rapid subiect de discutie nationala. Succesul emisiunii s-a datorat mai multor factori.
În 1938, lumea era deja încordata de perspectivele unui nou razboi mondial, iar oamenii erau pregatiti psihologic pentru vesti dramatice. Formatul realist, vocea grava a lui Welles, efectele sonore si lipsa unei avertizari constante au contribuit la credibilitatea povestii.
Pentru Orson, evenimentul a reprezentat o rampa de lansare spectaculoasa. A devenit celebru aproape peste noapte, fiind invitat în zeci de comentarii publice, iar mai târziu avea sa regizeze filmul „Citizen Kane” (Cetateanul Kane), considerat de critici drept unul dintre cele mai importante filme din istorie.
GABRIEL TUDOR
Comentarii