Adesea, o sursa de inspiratie pentru producatorii de film de pretutindeni o constituie cartile autorilor celebri. Si e evident ca un film avand la baza un roman faimos pare mult mai incitant, pentru cinefili, decat unul facut dupa scenariul unui anonim. De cele mai multe ori, filmele inspirate de carti respecta filonul original si sunt, practic, ecranizari fidele si foarte apreciate ale acelor volume. Exista insa si cazuri in care filmele denatureaza total spiritul cartii sau nu reflecta ideea pe care autorul a vrut sa o transmita. De altfel, in multe situatii, asa cum veti vedea in randurile urmatoare, autorii insisi s-au luat cu mainile de cap vazand ce s-a ales de cartea lor cand a fost ecranizata…
Pamela Travers – Mary Poppins
Pentru multi dintre noi, filmul Mary Poppins, realizat de studiourile Disney, reprezinta o frumoasa amintire din copilarie. Dar pentru autorea cartii, Pamela Travers, a fost un cosmar. Desi a avut dreptul de a face completari si modificari pe scenariu, sugestiile ei au fost, in mare parte, ignorate. Travers n-a fost deloc de acord cu secventele animate din film si s-a aratat de-a dreptul ingrozita de faptul ca latura stricta, de pedagog, a lui Mary Poppins, a fost dusa in derizoriu. Dupa cateva discutii aprinse cu reprezentantii studiourilor Disney, Travers si-a dat, cu greu, aprobarea pentru ca filmul sa apara asa, dar la premiera a plans pe toata durata peliculei. Ulterior, scriitoarea, in varsta de 65 de ani, a refuzat sa mai dea studiourilor Disney aprobarea pentru ecranizarea celorlalte aventuri ale lui Mary Poppins. De altfel, duelul dintre Travers si Disney a fost chiar un subiect de film, in care rolul celebrului creator de desene animate a fost jucat de Tom Hanks.
Stephen King – The Shining
O reactie si mai vehementa a avut faimosul autor de proza horror Stephen King, dupa ce a vazut filmul The Shining („Stralucirea”), inspirat de romanul lui omonim si regizat de nu mai putin faimosul regizor Stanley Kubrick: „L-am admirat de multa vreme pe Kubrick si am avut aseptari mari de la acest proiect, dar am fost profund dezamagit de rezultatul final… Kubrick pur si simplu n-a putut surprinde esenta raului, care consta in Hotelul Overlook. El a cautat sa releve raul din personaje si a transformat filmul intr-o tragedie domestica, avand doar vagi accente supranaturale”.
De asemenea, King a fost nemultumit si de interpretarea lui Jack Nicholson. In cartea lui, personajul acestuia, Jack Torrance, innebuneste abia dupa ce obtine hotelul, dar din jocul lui Nicholson deducem ca personajul nu era in toate mintile de la bun inceput. Rezumand, King a caracterizat filmul drept „un Cadillac mare si frumos, care n-are insa motor”.
Anne Rice – Interviu cu un vampir
Popularele carti cu vampiri ale Annei Rice au starnit si ele interesul producatorilor de la Hollywood. Autoarea a fost incantata ca ele vor fi ecranizate, dar s-a aratat ingrozita de distribuirea lui Tom Cruise in rolul vampirului Lestat. Si totusi, dupa ce a vazut filmul, prestatia lui Cruise a fost singura pe care a apreciat-o, afirmand ca, in rest, „filmul mi-a mutilat cartea”.
Winston Groom – Forrest Gump
Nemultumit de felul cum Hollywoodul il tratase pe personajul sau, Forrest Gump, omitand pasaje importante din carte si cenzurand limbajul si aspectele referitoare la sex, autorul Winston Groom si-a inceput continuarea aventurilor lui Gump cu un avertisment: „Nu lasa pe nimeni, niciodata, sa faca un film despre povestea vietii tale”.
Adevarul este ca Groom nu a avut niciun beneficiu de pe urma filmului: producatorii au refuzat sa-i dea 3% din profituri, deoarece costurile de productie si publicitate, sustineau ei, ar fi depasit profitul, iar numele lui nu a fost mentionat in vreunul dintre cele sase discursuri de acceptare a Oscarului, de catre membrii echipei de filmare – nici macar Tom Hanks, actorul principal, nu a facut referire la el.
Anthony Burgess – Portocala mecanica
Anthony Burgess nu doar ca a urat filmul bazat pe romanul sau, Portocala mecanica, dar la varsta deplinei maturitatii artistice si-a dorit chiar sa nu fi scris niciodata aceasta carte. „Romanul pentru care sunt cel mai cunoscut azi e unul pe care sunt pregatit sa-l repudiez: scris in urma cu un sfert de veac, ca joc de spirit, pentru a castiga niste bani usori, in doar trei saptamani, acest roman a devenit materia bruta a unui film cae pare sa glorifice sexul si violenta. Spectatorii n-au inteles nimic din adevaratul mesaj pe care eu am vrut sa-l transmit. N-ar fi trebuit sa scriu romanul, din cauza pericolului ca el va fi gresit interpretat”.
GABRIEL TUDOR
Comentarii