Amintindu-ne de teribila pictorita poloneza Tamara de Lempicka, un nume emblematic al stilului ArtDeco, nu putem sa nu o comparam cu o printesa ratacita printre civili (care-i cad la picioare), delicata dar ferma, talentata, sireata si ambitioasa. Ne permitem sa spunem „sireata” pentru ca Tamara a stiut sa se inspire din cubismul lui Braque si Picasso, dar sa adapteze formele si culorile la „dulceata stilului clasic” – cum ar spune Nichita Stanescu.
Pentru ca onor cititorul sa o imagineze mai bine pe Tamara Lempicka, îi amintim de personajul jucat de Marilyn Monroe în filmul „Printul si artista” (1957, cu Laurence Olivier). Eleganta aroganta a vesmintelor si comportamentul adolescentin, cu o naivitate bine „pregatita” si o nonsalanta coplesitoare pentru barbati, acestea ar fi coordonatele unei artiste care a muncit din greu pentru succes si a stiut sa culeaga de la viata tot ceea ce i-a asigurat un confort princiar.
Nascuta la Varsovia (1898, cu numele real Maria Gorska), într-o Polonie ocupata de Imperiul Rus, Tamara provenea dintr-o familie înstarita a unui avocat, evreu rus. Promenadele sale rasfatate prin capitalele europene sunt întrerupte de Începutul Primului Razboi Mondial. Familia sa se simte amenintata de bolsevici. Se casatoreste în 1916 cu Tadeusz Lempicki, însa bolsevicii le strica luna de miere, arestându-l pe proaspatul mire. Cu frumusete si tupeu, Tamara îl elibereaza cu sprijinul unui consul suedez si însurateii fug în Occident. Atrasa de arta – la început ca mijloc de trai –, Tamara devine o studenta perseverenta a mai multor scoli de arta din Paris. Îsi descopera talentul de portretista si începe sa câstige bani grei, apropiindu-se totodata de „lumea buna” din Milano si apoi de la Paris.
Stabilita în Monparnasse, Tamara Lempicka îsi definitiveaza stilul, devenind o revolutionara si o nonconformista a formelor si culorilor, într-o lume dominata de cubism si fovism. Pe de o parte, artista preia formarea geometrica a corpurilor (din cubism), dar pe de alta parte ajusteaza formele la modelul clasic – admiratoare a lui Raphael si Rubens. Tematica este si ea în voga: femeia senzuala, deseori lasciva si nudurile simple si multiple, inspirate de tema „femeii la scaldat” a impresionistilor.
Ca o adevarata vedeta a perioadei interbelice, Tamara îsi traieste viata numai printre membrii high-life ai Parisului, cochetând cu barbati mai în vârsta care-i pot satisface capriciile de artista – cap de afis al celebrului stil „1930”, ArtDeco. În consecinta, ea se casatoreste cu baronul Raoul Kuffner. Acest nabab o duce în America si un nou orizont se deschide pentru talentata poloneza, care este mereu pe val, de la New York la Los Angeles – unde cucereste Hollywood-ul portretizând mari vedete si chiar oameni politici.
Nudurile Tamarei Lempicka nu trebuie sa ne surprinda, ea a recunoscut din tinerete orientarea sa bisexuala. Impresionant este ca figura femeilor din lucrarile sale poseda, totusi, o candoare si o melancolie ca si cum ar fi depus vreun juramânt de castitate. Cromatica patrunzatoare si calda ne învaluie si arta acestei non-conformiste o individualizeaza ca pe un urias talent al secolului al XX-lea.
PAUL IOAN
Comentarii