Un vas ceramic vechi de aproape 2000 de ani, descoperit în Egipt ar putea contine prima referire la Isus Hristos.
Un obiect arheologic de mici dimensiuni, dar cu o semnificatie uriasa pentru istoria religiilor, ar putea rescrie felul în care întelegem începuturile crestinismului.
Este vorba despre un vas ceramic gasit pe fundul marii, lânga tarmul Egiptului, care ar contine ceea ce multi specialisti cosidera a fi cea mai veche referire directa la Hristos.
Descoperirea, botezata de cercetatori „Potirul lui Isus”, a fost facuta în 2008 de echipa arheologului francez Franck Goddio, în timpul excavarii marelui port antic al Alexandriei. Desi are peste doua milenii, obiectul este remarcabil de bine conservat, lipsindu-i doar un mâner. Pe suprafata lui se afla o inscriptie greceasca uimitoare: „DIA CHRSTOU OGOISTAIS” – tradusa aproximativ prin „Prin Hristos, magul”.
O relicva din vremea crucificarii
Specialistii care au analizat vasul sustin ca acesta dateaza chiar din secolul I d.Hr., perioada în care Isus a fost rastignit.
Jeremiah Johnston, profesor de teologie specializat în Noul Testament, a explicat într-un interviu televizat ca valoarea piesei este exceptionala, deoarece confirma reputatia lui Isus în epoca. „Hristos era cunoscut ca vindecator, facator de minuni si exorcist.
Acest Potir al lui Isus este o dovada materiala a acelei mosteniri”, a spus el. Inscriptia ridica ipoteza ca obiectul era folosit în ritualuri de divinatie. Goddio subliniaza ca vasul seamana izbitor cu cele reprezentate pe statuete egiptene vechi, folosite la ceremonii magice.
Conform unor manuale antice, practicile de acest tip presupuneau turnarea de ulei în apa si intrarea într-o transa extatica, pentru a primi viziuni de la entitati mistice capabile sa raspunda la întrebari despre viitor.
În acest context, numele lui Hristos ar fi putut fi invocat pentru a oferi legitimitate ritualului, Mântuitorul fiind deja perceput ca o figura cu puteri supranaturale. „Ucenicii i-au spus lui Isus: «Învatatorule, oamenii folosesc numele tau ca sa alunge demoni. Ar trebui sa-i oprim?» Iar El a raspuns: «Nu, caci o casa dezbinata împotriva ei însasi nu poate dainui»”, a explicat Johnston. „Chiar si în scurta sa misiune de trei ani, puterea numelui sau a fost recunoscuta de altii.” Vasul a fost descoperit în apropierea insulei scufundate Antirhodos, un sit istoric asociat cu palatul reginei Cleopatra, ultima suverana a Egiptului.
În secolul I, Alexandria era un veritabil punct de întâlnire culturala: un oras cosmopolit unde traditiile pagâne se intersectau cu iudaismul si cu primele forme de crestinism.
În acea atmosfera efervescenta, numele lui Hristos aparea uneori chiar si în texte magice pagâne, nu doar în scrierile crestine. Aceasta sugereaza ca faima sa depasise deja granitele Iudeei, fiind cunoscuta si în Egipt.
Goddio însusi a remarcat: „Este foarte probabil ca în Alexandria sa se fi stiut de existenta lui Isus si de minunile sale legendare – transformarea apei în vin, înmultirea pâinilor, vindecarile miraculoase si, desigur, învierea, la putina vreme dupa aceste evenimente.”
Interpretari alternative
Dar nu toti cercetatorii sunt convinsi ca inscriptia face referire la Hristos. Profesorul Bert Smith, expert în arheologie clasica la Universitatea Oxford, a sugerat ca textul ar putea fi un simplu mesaj dedicat de un anumit „Chrestos”, un nume relativ comun în lumea greco-romana.
În aceasta interpretare, „Ogoistais” ar desemna o grupare religioasa minora, fara legatura cu crestinismul. Klaus Hallof, directorul Institutului de Inscriptii Grecesti din cadrul Academiei Berlin-Brandenburg, a mers si mai departe, afirmând ca „Ogoistais” ar putea fi asociat cultelor dedicate unor zeitati precum Hermes, Atena sau Isis.
El a amintit ca autori antici precum Strabon si Pausanias au mentionat existenta unui zeu numit „Osogo” sau „Ogoa”, ceea ce ar putea indica o conexiune cu acea divinitate, si nu cu Isus.
Exista chiar posibilitatea ca inscriptia sa faca simultan trimitere atât la Hristos, cât si la un zeu local, o fuziune tipica sincretismului religios al Alexandriei.
Alti specialisti prefera explicatii mai pragmatice. Steve Singleton considera ca termenul „chrestos” nu desemneaza o persoana, ci înseamna pur si simplu „bun” sau „placut”, putând fi tradus ca „(Dat) prin bunatate pentru mag”.
Istoricul György Németh, de la Universitatea Eötvös Loránd din Budapesta, a presupus ca vasul era folosit la prepararea unor unguente, iar inscriptia facea referire la un balsam („dia-christos”), si nu la Hristosul biblic.
Daca însa lectura traditionala este corecta si inscriptia se refera într-adevar la Isus, atunci avem de-a face cu cel mai vechi obiect material care îl mentioneaza, datând din timpul vietii sale sau imediat dupa.
Aceasta ar confirma ca reputatia lui Isus a depasit rapid granitele Palestinei, ajungând în Egipt în doar câtiva ani ori în câteva decenii. O astfel de descoperire ar forta istoricii sa reconsidere calendarul si geografia influentei crestine timpurii.
În plus, ar accentua rolul Alexandriei ca centru major de schimb religios, unde pagânismul, iudaismul si crestinismul s-au intersectat si au interactionat într-un mod unic.
GABRIEL TUDOR
Comentarii