Un vis de secole al navigatorilor s-a implinit prin realizarea Canalului Panama. La 10 octombrie 1913, presedintele SUA Woodrow Wilson a apasat butonul (tocmai de la Washington, adica de la o departare de peste 6.000 de kilometri) care a aruncat in aer ultimul obstacol stancos care mai obtura mareata constructie. Caci Canalul Panama are 77,1 kilometri lungime si face legatura intre Oceanul Atlantic (Marea Caraibelor) si Oceanul Pacific, prin "taierea" Istmului Panama.
Pentru istoria acestei uriase facilitati de navigatie este interesant de mentionat faptul ca primul care s-a gandit la o astfel de varianta a fost regele Spaniei Carol al V-lea, care spunea ca o trecere prin Istmul Panama ar usura ajungerea in Peru a navelor spaniole. La randul sau, ofiterul de marina italian Alessandro Malaspina (1754-1810) facea prin 1789 un plan de "taiere a Americii". Toate aceste idei erau generate atat de timpul enorm impus de ocolirea Americii de Sud pe la sud – prin Stramtoarea Magellan (intre continent si Tara de Foc) sau pe la Capul Horn -, cat si de primejdiile meteorologice din acea zona.
Franta a preluat initiativa in 1881 si lucrarile au inceput sub conducerea lui Ferdinand de Lesseps (care construise Canalul Suez, deschis in 1869). Dar eforturile franceze au dat faliment si au murit aproximativ 22.000 de muncitori (mai ales din cauza bolilor locale si epuizarii). In aceste conditii, SUA, prin presedintele Theodore Roosevelt au preluat in 1904 lucrarile, platind sume importante Frantei. Printre marii ingineri americani care au reproiectat si finalizat impozanta lucrare s-a numarat si John Frank Stevens (1853-1943), realizatorul Great Northen Railway (in SUA), care a venit cu ideea unor diferente de nivel a apelor printr-o stricta ecluzare, fapt care permitea navelor sa parcurga mult mai usor canalul (nivelul creste cu 26 de metri). Prin Proiectul de lagire a Canalului Panama (finalizare in 2015), capacitatea de circulatie se va dubla. De altfel, canalul are nevoie de lacuri artificiale care sa alimenteze ruta principala la nevoie. La construirea cailor ferate aferente canalului au murit 12.000 de oameni. Din 1999, statul Panama are controlul asupra canalului. Panama a devenit tara cu cea mai mare crestere economica.
PAUL IOAN
Comentarii