Una dintre cele mai mari catastrofe navale din perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial s-a petrecut in Golful Lübeck la Marea Baltica, in nordul Germaniei, la data de 3 mai 1945. Din eroare, Aviatia Regala Britanica a bombardat si scufundat trei nave germane pline cu prizonieri eliberati din lagare de concentrare.
Acestia trebuiau evacuati pe cale maritima (spre tari neutre) in cadrul programului umanitar „White Buses” (Autobuzele Albe) al Crucii Rosii Suedeze si al guvernului Danemarcei – indiferent de faptul daca erau sau nu persoane originare din tari scandinave. Contextul general al tragediei din Golful Lübeck era urmatorul: inca din ianuarie 1945, cand razboiul era deja pierdut de nazisti, in Marea Baltica si Marea Nordului incepusera evacuari de militari germani din estul Prusiei, din fata inaintarii Armatei Rosii. Evacuarea maritima a trupelor naziste a avut numele de cod „Operatiunea Hannibal”. Numai ca in unele cazuri, navele germane erau pline de refugiati civili. Prima uriasa tragedie navala s-a desfasurat la 30 ianuarie 1945, cind nava Wilhelm Gustloff a fost scufundata de un submarin rusesc, omorand peste 9 mii de persoane. La 11 februarie s-a consemnat o alta tragedie, torpilarea navei General von Steuben, cu civili si militari.
La 3 mai 1945, trei zile dupa sinuciderea lui Hitler si o zi inaintea predarii armatei germane din nord-vest catre aliatii condusi de maresalul Montgomery, navele germane „Cap Arcona” (foto), „Thielbek” si „Deutschland” au fost atacate de mai multe escadrile ale RAF (Royal Air Force). Nu se stie de ce, insa vasele cu civili (prizonieri eliberati cu peste 30 de nationalitati) nu erau inscriptionate cu semnele Crucii Rosii. Pe de alta parte, se aflase ca inalti ofiteri nazisti, deghizati in oameni de rand, se strecurau printre refugiati.
Dar Crucea Rosie Suedeza anuntase British Intelligence despre transportul de civili, insa informatia nu a mai ajuns la cei care luau deciziile pentru bombardament din RAF. In total, numarul celor decedati in apele Marii Baltice a fost de peste 7.400 de persoane.
Interventiile altor nave au salvat oamenii aflati pe „Deutschland”, care s-a scufundat si ea. Cazul a fost tratat ca un „incident maritim major”. Resturi umane au ajuns la tarm pana spre anul 1971. Printre victime erau si romani.
PAUL IOAN
Comentarii