N-am crezut ca o sa ajung sa merg într-o expozitie de arta purtând pe fata o masca, dar nu asemenea faimoaselor masti prezente la Festivalul de la Venetia, ci anodinele masti chirurgicale, pentru a nu fi atacati de Covid19.
Am trait s-o vedem si pe asta, cu ocazia deschiderii noului sezon expozitional organizat de Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC).
Pe 10 iunie 2020, la Palatul Parlamentului, MNAC „a extins experienta muzeala în fata muzeului, în aer liber, unde se pot respecta regulile de distantare. Doar primii 500 de oameni vor putea ajunge pâna în fata muzeului, unde o scena cu muzica live, doua baruri si patru ecrane cu vizualuri din noile expozitii vor umple timpul de asteptare pentru accesul în muzeu. Restul vizitatorilor vor putea intra pe masura ce alti oameni parasesc evenimentul”, dupa cum transmitea Agerpres preluând comunicatul institutiei muzeale.
Si publicul iubitor de arta s-a supus si celorlalte norme impuse de autoritati, dupa cum mentiona si comunicatul Muzeului: Pe lânga masca obligatorie, purtata de vizitatori, „atât în aer liber, cât si pe toata durata vizitei în muzeu”, acestia au trebuit sa se supuna si „termometrizarii noncontact cât si triajului observational”, cei care nu au dorit sa se supuna acestui procedeu neavând acces la eveniment. Ca sa nu mai vorbim si despre „distantarea” de minimum 2 m fata de alte persoane. Cei care au venit la Palatul Parlamentului pe 10 iunie, admisi în interiorul muzeului „au fost îndrumati pe fluxuri de intrare si de iesire separate, atât la interior, cât si în aer liber, pentru a facilita mentinerea distantei fizice”. Arta în ordine si disciplina.
Pe scena montata pe peluza de la intrarea în muzeu au avut loc „evenimentele performative”, adica spectacolele. Mai întâi s-a produs Bogman, aflam ca este „cel mai apreciat DJ de pe scena underground a Bucurestiului”, urmat de un „concert performativ FLUID – un queer act bucurestean” (queer act?, Nu m-am descurcat nici în limba engleza, de româna ce sa mai vorbim. O banuiala vaga ma duce cu gândul la un spectacol care promoveaza identitatea de gen? Si asa înteleg reticenta organizatorilor de a folosi un cuvânt adecvat în limba româna), nascut din colaborarea dintre Paul Dunca/Paula Dunker (performer, coregraf, dramaturg), Alex Bala (muzician).
Spre seara, a avut loc concertul ORKID, „spectacolul de la MNAC fiind primul într-o formula noua”.
Am retinut si numele unor expozitii care s-au regasit la MNAC Summer Opening 2020 (din nou aceeasi poticneala în fata limbii române, nefiind totusi vorba despre o expozitie organizata la New York!) si care vor putea fi admirate pâna spre sfârsitul lunii octombrie:
Radu Comsa. Discutie reductionista în 4 culori, care îl are drept curator pe Calin Dan, deschisa pâna pe 25 octombrie; Petru Lucaci. Material-Scapes, curator Sandra Demetrescu, pâna pe 25 octombrie; Metamorfozele lui Julian. O retrospectiva – Laborator Iulian Mereuta, curator Calin Dan, pâna pe 25 octombrie; Filip Markie-wicz. Ultraplastik Rhapsody, curator Enrico Lunghi, pâna pe 27 septembrie; Go To MNAC (superb talmes-balmesul anglo-român!), curator Mihai Zgondoiu, în care sunt prezenti artistii Irina Mocanu, Titus Alexandru Antonescu, Alexandra-Cristiana Comanici, Ruxandra Pana, Maria Chelcioiu, Ioan Mihnea Gradinaru, Teodor Stefan, Eliza Berzescu, Catinca Radu, Oana Poschina, Calin Muresan, Loredana Ioana Ilie, Elena Sofia Bobei, Andrei-Cosmin Bala, Bogdan Cazacin-cu, Gabriela Schinderman (doua lucrari), Georgiana Dinu, Florin Enache, Sandra Balasoiu; Urban Steps, curator Mihai Zgondoiu, artisti: Erps, Sage, Irlo, Obie Platon, Kero, Ocu, Lost Optics, Recis, Pandele Pandele, Lucian Hrisav, Reg, Lux, Mser, HomeBoy, Neon, Duno, Lumin, Constantin Rusu/Skema, Mircea Popescu, Lucian Sandu Milea, pâna pe 2 august; Vazând istoria – 1947-2007, din Colectia MNAC.
Deci, se poate si asa în… umbra pandemiei!
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii