Ascultand postul de radio Romania Muzical saptamanile trecute am aflat despre cvartetul de coarde Voces si performantele sale, atat in tara, cat si in strainatate, istorisite chiar de fondatorul acestuia, violonistul Bujor Prelipcean. Iata cateva informatii spectaculoase despre acest cvartet format in 1973 si devenit institutie culturala de stat in 1980.
Asadar, Bujor Prelipcean este nu numai fondatorul acestui ansamblu, ci si prim-violonist al celui mai longeviv si cunoscut cvartet de coarde din Romania, Voces, este de doua decenii managerul Filarmonicii de Stat „Moldova” din Iasi si alaturi de renumitul sau cvartet a lansat in premiera mondiala inregistrarea „Integralei cvartetelor de Beethoven – live recordings” pe 9 CD-uri, o realizare de exceptie. Ce uimitoare cariera artistica a unui violonist care, desi a cantat cu Voces in o multime de orase din lume, s-a intors si a ramas in Romania, mai exact la Iasi. Bujor Prelipcean, violonist de exceptie si una dintre cele mai marcante personalitati muzicale ale Romaniei, despre care putina lume stie, intr-o lume populata abundent cu artisti de un sezon, mereu in voga, promovati cu obstinatie pe toate canalele media. Iar Voces este cel mai valoros cvartet de coarde din istoria muzicala a Romaniei, un adevar de necontestat.
In fruntea cvartetului dar si in afara activitatii camerale, Bujor Prelipcean a sustinut nenumarate pagini solistice de mare dificultate tehnica si interpretativa, care i-au confirmat calitatea de artist autentic, o adevarata legenda a muzicii si un artist care a intrat in galeria de aur a culturii romanesti contemporane.
In prezent este manager al Filarmonicii iesene si concomitent profesor universitar dr. la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iasi, profesor de onoare la Academia de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca si la Academia de Muzica din Würzburg, Germania.
In interviul de la Romania Muzical, Bujor Prelipcean a povestit multe din peripetiile prin care a trecut acest cvartet, inca de la infiintare. Intr-un interviu din 2015, din publicatia Buna Ziua Iasi, violonistul marturisea nu fara o oarecare mahnire: „Vocesul este o institutie in sine, o institutie atat de importanta incat imi este teama sa vorbesc despre ea… Vocesul nu mai este, acum, cel pe care il clamam si toata lumea il iubeste… El traieste prin faptul ca noi mai sustinem concerte. Spre exemplu, anul acesta (e vorba de anul 2015) vom fi din nou la Festivalul George Enescu de unde nu am lipsit decat o singura data… Totusi, este mult mai usor pentru un strain sa laude un brand romanesc decat noi. Noi iesenii avem asa, un feeling aparte, si aici as vrea sa va uitati si sa constatati cati oameni de valoare au plecat din oras. Mai mult, chiar in 1990, inclusiv Cvartetul Voces a fost silit sa emigreze de la Iasi. Pe atunci am fost trimis cu un plic la Bucuresti! Pe tren, observand ca nu este sigilat, l-am deschis si am vazut ca era trimisa, practic, demisia noastra. Cred ca asta a fost multumirea pentru toata munca noastra. Sincer, Iasul este un oras in care oamenii inca se placheaza unii pe altii si care nu-si apre-ciaza valorile.” Pentru activitatea sa, Cvartetul Voces, al carui prim violonist este, a primit mai multe distinctii si premii, atat la nivel national, cat si pe plan mondial, din care pot fi amintite doar cateva: in aprilie 1974, la un an de la infiintare, la Colmar, Franta, premiul I la Concursul International de Cvartete de Coarde; in mai 1976, la Bordeaux, Franta, premiul al II-lea si medalia de argint la Concursul International de Cvartete, in septembrie 1979 la Hanovra, Germania, premiul al II-lea la Concursul International Karl Klingler; in aprilie 1998, la Bucuresti, Voces este distins cu Premiul Magnum al Colegiului Criticilor Muzicali din Romania.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii