Dupa ce in anul 2020, documentarul „Colectiv”, semnat de regizorul roman Alexander Nanau, a castigat premiul Academiei Europene de Film pentru cel mai bun documentar, dar si premiul pentru cel mai bun lungmetraj strain acordat de Societatea Nationala a Criticilor de Film din Statele Unite, iata ca de peste Atlantic vin alte vesti bune pentru cinematografia noastra: pelicula semnata de Nanau a fost nominalizata la doua categorii ale premiilor Oscar din acest an – „Cel mai bun film strain” si „Cel mai bun documentar”, devenind primul film romanesc care se bucura de aceasta onoare.
„O marturie a puterii jurnalismului de investigatie”
Mai mult decat atat, filmul a primit si o nominalizare la premiile BAFTA, tot la categoria „Cel mai bun documentar”, trofeele urmand sa fie acordate pe 11 aprilie. Succesul filmului lui Nanau pe marile scene internationale a inceput imediat dupa lansarea de anul trecut, cand a fost prezentat la Festivalul de Film de la Venetia si apoi la cel de la Toronto – cel mai mare festival cinematografic din America de Nord.
Unul dintre cei mai reputati critici de film europeni, Danielle Solzman, spunea despre film ca este „o adevarata marturie a puterii jurnalismului de investigatie. El ne indeamna sa nu urmarim doar munca reporterilor, ci sa vedem rasturnarea completa a sistemului de sanatate din Romania. Atat victimile, cat si sursele vorbesc. In timp ce se concentreaza pe o tragedie, „Colectiv” expune adevarata putere a presei.
Este posibil ca acest film sa nu se afle pe radarul multor oameni, dar el nu trebuie ignorat. Exista o libertate a presei dintr-un motiv bun. Ar trebui intotdeauna sa tragem conducatorii la raspundere pentru greselile lor.”
O alta apreciata critica de film, Linda Holmes, angajata a postului national de radio din SUA, NPR, a laudat, de asemenea, zguduitorul documentar romanesc: „Colectiv este un documentar care te captiveaza, te infurie si te inspira, despre coruptia din sistemul spitalicesc din Romania. Aceasta a fost scoasa la iveala de o ancheta jurnalistica care a urmarit cu perseverenta ce s-a intamplat dupa incendiul izbucnit in clubului Colectiv din 2015. Este foarte, foarte bun, chiar daca este greu de urmarit pe alocuri.”
Coruptia ucide
Documentarul porneste de la incendiul din noaptea de 30 octombrie 2015, din clubul bucurestean Colectiv, incendiu in care au murit 27 de tineri si alti 180 au fost raniti. In scurt timp insa, numarul victimelor incepe sa creasca, dupa ce tot mai multi raniti mor in spitale, din cauza conditiilor mizerabile. Apoi, un medic vorbeste cu o echipa de jurnalisti de investigatie despre situatia din spitalele romanesti.
O dezvaluire duce la alta, pe masura ce reporterii incep sa descopere o uriasa frauda in sistemul medical. Cand este numit un nou ministru al Sanatatii, el ofera jurnalistilor un acces fara precedent la eforturile depuse pentru a reforma sistemul corupt, dar le prezinta si obstacolele cu care se confrunta.
Urmarind jurnalisti, victime si oficiali guvernamentali, documentarul ofera o prezentare intransigenta a impactului pe care il are jurnalismul de investigatie cand este facut la cel mai inalt nivel. Regizorul Alexander Nanau a fost inspirat in mod special de investigatia realizata ulterior de echipa de jurnalisti ai Gazetei Sporturilor, sub conducerea incisivului si incomodului gazetar Catalin Tolontan.
A fost o investigatie vasta si epuizanta, intinsa pe mai bine de un an, rastimp in care realizatorii documentarului au luat permanent pulsul anchetei jurnalistice, in redactia ziarului. Pelicula se vrea o invitatie in culisele luptei impotriva coruptiei, demascand lipsurile din sistemul medical romanesc, indolenta, lipsa de empatie si nepasarea uneori criminala a unora dintre factorii de raspundere.
Spectatorul asista, neputincios, dar tot mai indarjit, la suferinta familiilor care si-au pierdut persoane dragi in urma incendiului si observa pe rand etapele investigatiei, odata cu jurnalistii Gazetei Sporturilor, precum si eforturile vizand schimbarea sistemului medical – catalogate de unii drept „o lupta cu morile de vant, fara sorti de izbanda” – depuse vreme de sapte luni de efemerul ministru al Sanatatii din 2016, Vlad Voiculescu.
Un Oscar atipic
Anul acesta, premiile Oscar vor fi decernate pe 25 aprilie intr-o ceremonie ce va avea loc la Los Angeles. La gala din acest an vor participa doar cei nominalizati si insotitorii lor si nu va avea loc traditionala petrecere de final; acestea sunt doar cateva dintre masurile anuntate de organizatori pentru a putea respecta restrictiile impuse de pandemia de coronavirus si a fi evitata o ceremonie in intregime online.
La categoria documentar, au mai fost nominalizate peliculele „Crip Camp”, „The Mole Agent”, „My Octopus Teacher” si „Time”. La categoria lungmetraj international, „Colectiv” concureaza cu „Another Round” (Danemarca), „Better Days” (Hong Kong), „The Man Who Sold His Skin” (Tunisia) si „Quo Vadis, Aida?” (Bosnia si Hertegovina, care este o coproductie cu participare romaneasca).
Cine este Alexander Nanau?
Nascut pe 18 mai 1979, la Bucuresti, intr-o familie de etnie germana, Alexander Nanau locuieste din 1990 in Germania. Aici a studiat regia la renumita Academie Germana de Film si Televiziune din Berlin (DFFB) si a fost detinatorul a doua burse, la Institutul Sundance, respectiv Academia de Arta (Akademie der Künste) din Berlin.
Si-a inceput cariera cinematografica in 2003, ca asistent de regie la filmul „Fremder Freund” si trei ani mai tarziu a fost asistent de regie si la filmul „Dornröschen erwacht”. In 2007 a infiintat in Romania casa de productie Alexander Nanau Production. Filmul sau documentar, „Lumea vazuta de Ion B.”, a castigat, in 2010, premiul Emmy International la prestigioasa categoria „Arts Programming”, iar „Toto si surorile lui”, un alt documentar al lui Nanau, a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film in 2015.
Cel din urma a beneficiat de o distributie internationala numeroasa si a avut succes in randul festivalurilor din intreaga lume. Nanau a fost director de imagine pentru documentarul francez-german „Nothingwood”, filmat in Afganistan, care a avut premiera la Cannes in 2017, in selectia Quinzaine des Réalisateurs.
GABRIEL TUDOR
Comentarii