A saptea arta – cinematografia – nu se rezuma doar la jocul actoricesc sau la talentul regizoral. In spatele marilor succese din lumea filmului stau adesea armate intregi de profesionisti din cele mai diferite domenii. Iar alegerea decorurilor si a costumelor joaca un rol esential – nu degeaba ele au devenit o categorie speciala, premiata la Oscaruri.
Detaliile legate de garderoba pot face adesea diferenta dintre o capodopera fara cusur si un film de duzina, realizat cu improvizatii amatoristice. Iar hainele personajelor si decorurile in care este plasata actiunea au, precum veti vedea, o istorie a lor, fascinanta si uneori chiar amuzanta.
Dornic sa-si pregateasca rolul din „,Master and Commander. La capatul Pamantului”, actorul Russel Crowe a urmat timp de trei luni cursuri intensive de vioara – numindu-le „cel mai greu lucru pe care l-am facut vreodata pentru un film”. Ulterior insa, el a vandut la licitatie vioara veche de 130 de ani pe care a folosit-o in film pentru suma de 73.528 de lire sterline, donand banii unei fundatii caritabile.
Tot Russell Crowe, un impatimit al detaliilor, a avut ideea ca in filmul „Gladiatorul” sa adauge o figura pe armura lui dupa fiecare victorie, asa incat de fiecare data cand gladiatorul Maximus intra in arena, armura lui este diferita.
Uniformele naziste folosite in filmul „Indiana Jones si ultima cruciada” nu sunt costume realizate special pentru aceasta pelicula – cum se intampla de obicei la productiile istorice, ci chiar uniforme germane autentice, pe care designerul de costume al filmului, Joanna Johnson, le-a descoperit intr-un depozit din Polonia!
In „Piratii din Caraibe: La capatul lumii”, Keith Richards, chitaristul celor de la „Rolling Stones” joaca rolul capitanului Teague. Temutul pirat poarta la deget un inel de argint, reprezentand un craniu. Nu este vorba de un obiect de recuzita, ci este propriul lui inel, pe care artistul l-a primit cadou de ziua lui, in 1978, purtandu-l fara incetare de atunci. Richards s-a gandit ca ar fi un inel potrivit pentru un pirat, iar regizorul Gore Verbinski a fost incantat de gaselnita.
In fine, pentru „Piratii din Caraibe: Cufarul omului mort”, actorul Mackenzie Crook a trebuit sa poarte doua lentile de contact, una peste alta, pentru a reprezenta mai bine ochiul de lemn al personajului sau. „A fost o experienta inconfortabila, desi nu dureroasa… Dar a trebuit sa port lentilele, fiindca altfel as fi fost un pirat ca oricare altul”, a explicat actorul.
In filmul „300”, din motive de economie, s-au folosit aceleasi scuturi pentru soldatii persani care fusesera folosite pentru soldatii greci in „Troia”!
Cele 1.400 de costume traditionale japoneze pentru filmul „Haos”, regizat de legendarul Akira Kurosawa, au fost realizate manual, la un atelier mestesugaresc din Kyoto. Producerea lor a durat trei ani, iar pentru fiecare roba viu colorata, un lucrator a muncit trei luni!
Dramatica poveste din „Apocalypto”, regizata de Mel Gibson, prezinta scene foarte realiste din viata stravechilor civilizatii mezoamericane. La realismul lor a contribuit si departamentul de efecte speciale, care a fabricat proteze de urechi, spre a reflecta cat mai bine infatisarea nativilor. Diformele urechi erau lungi de aproape 12 cm si aveau atarnate de ele bucati de bambus, pe post de cercei. Fiecare pereche de urechi a venit din atelier purtand pe ea eticheta personajului din film caruia ii era destinata.
Pentru o alta scena celebra – cea din filmul „Nasul”, in care personajul interpretat de John Marley se trezeste cu un cap de cal in pat, sub patura, trebuia sa se utilizeze o macheta de plastic. Dar regizorul Francis Ford Coppola s-a gandit sa-i faca o farsa lui Marley, asa ca a comandat de la o fabrica de mancare pentru caini din zona un cap de cal autentic. Reactia de groaza a lui Marley, cand atinge capul real, a fost surprinsa pe pelicula, contribuind si mai mult la senzatia de realism a filmului.
In filmul „Nemuritorul”, scanteile iesite din sabiile care se ciocnesc au fost produse printr-un procedeu inedit, dar si potential periculos: armele au fost legate cu fire de sarma trecute prin manecile actorilor si conectate la baterii de masina!
Desenul in carbune al nudului actritei Kate Winslet – care in filmul „Titanic” este realizat de personajul interpretat de Leonardo di Caprio – ii apartine de fapt regizorului James Cameron, care este si un talentat pictor.
Intr-o singura dupa-amiaza, trei autoturisme de lux Aston Martin, fiecare valorand 300.000 de dolari, au fost distruse in timpul filmarilor la „Casino Royale”, din seria James Bond.
Buddy Ebsen, primul actor care a jucat rolul Omului de Tinichea din filmul „Vrajitorul din Oz”, a trebuit sa fie inlocuit, din cauza alergiei puternice dezvoltate la pulberea de aluminiu cu care era machiat zilnic, pentru filmari.
GABRIEL TUDOR
Comentarii