Cunoscutul, dar si controversatul regizor Wes Anderson revine în atentia publicului cu „Schema feniciana”, un film de spionaj cu accente de comedie neagra, care marcheaza o schimbare semnificativa în stilul sau regizoral.
Departe de atmosfera idilica a „Grand Budapest Hotel” sau „Aventuri sub clar de Luna”, aceasta productie se aventureaza în teritorii mai întunecate si mai violente, pastrând însa amprenta vizuala distinctiva ce l-a consacrat pe Anderson.
O garnitura de staruri
Actiunea filmului, plasata în anul 1950, îl urmareste pe Zsa-zsa Korda (Benicio del Toro), un capitalist multimilionar ale carui practici de afaceri cel putin dubioase i-au facut mai multi dusmani decât prieteni. De altfel, înca de la început îl vedem supravietuind unui accident aviatic, parte a unui sir de tentative de asasinat orchestrate de fosti angajati Între timp, guvernul american impune o taxa vamala ridicata asupra unui simplu surub, crucial pentru planurile sale mondiale de constructie.
Zsa-zsa trebuie sa negocieze frenetic cu partenerii sai excentrici pentru a-i convinge sa suporte o parte mai mare din costuri, fiindca altfel ar însemna ca afa-cerea sa va da faliment. Amenintat din toate partile de asasini nevazuti si neavând încredere în partenerii sai, se reconecteaza cu fiica sa înstrainata, Liesl (Mia Threapleton, fiica faimoasei Kate Winslet), care este calugarita.
El este pregatit sa o numeasca singura sa mostenitoare pentru a-si proteja interesele si îsi ia fiica, împreuna cu un tutore pe nume Bjorn (Michael Cera, cunoscut din „Sacramento”), într-o calatorie în jurul lumii pentru a se întâlni cu partenerii sai. Printre acestia se numara Leland si Reagan, interpretati, ca de obicei magistral, de Tom Hanks si Bryan Cranston.
Filmul prilejuieste cinefililor reîntâlnirea cu o întreaga garnitura de staruri, de la Scarlet Johansson, în rolul „verisoarei Hilda” la Benedict Cumberbatch, Willem Dafoe, Bill Murray, Hope Davis si F. Murray Abraham. Dar, de departe, actorii principali ofera si cele mai memorabile interpretari, Benicio del Toro echilibrând cu abilitate cruzimea personajului sau cu momente de vulnerabilitate, iar mult mai tânara sa partenera fiind considerata de critici o veritabila revelatie.
Violenta, ca forma de satira sociala
Dar în ciuda galaxiei de vedete de prima mâna, cei mai multi fiind colaboratori obisnuiti ai lui Anderson, adevaratele staruri sunt decorurile realizate de designerul de productie Adam Stockhausen si echipa de arta condusa de Esther Schreiner. Acestea fac ca pelicula, filmata în mare parte în studiourile Babelsberg de lânga Berlin, sa fie înca un festin vizual marca Anderson.
Colaborând cu directorul de imagine Bruno Delbonnel, Anderson creeaza un univers vizual captivant, caracterizat prin simetrie geometrica, palete de culori vibrante si cadre meticulos compuse.
Desi stilul sau ramâne recognoscibil, Anderson îmbina elemente de fantezie cu realitati dure, aducând în prim-plan teme precum coruptia, puterea si relatiile familiale disfunctionale. Secventele de actiune, desi coregrafiate cu precizie, sunt prezentate cu un umor negru, transformând violenta într-o forma de satira sociala.
În contrast, dupa 2020, munca sa s-a concentrat mai mult pe filmari în studiouri, pe decoruri minutios create, inspirate de mijlocul secolului XX. Contrar asteptarilor, aceasta schimbare sugereaza o deziluzie fata de societatea moderna. „Depesa franceza” (2021), unde actiunea graviteaza în jurul unor ziaristi care pregatesc ultimul numar al unei reviste populare, este un omagiu adus jurnalismului tiparit. Parodiind temerile nucleare si fascinatia pentru OZN-urile anilor ’50, „Asteroid City” (2023) abordeaza fricile post-pandemice. Acum, „Schema feniciana” analizeaza daunele provocate de bogati si puternici, adesea narcisisti. Anderson nu pare a fi un admirator al secolului XXI. Dar ideea centrala a tuturor acestor filme – idee care sta si la baza noii sale productii consta în refacerea legaturilor umane. În rolurile de tata si fiica, Del Toro si Threapleton (fiica lui Kate Winslet) stabilesc o chimie reala, ca oameni dispusi sa se schimbe în bine.
Coloana sonora, semnata de Alexandre Desplat, completeaza atmosfera filmului, alternând între momente de tensiune si altele de lirism subtil. Muzica joaca un rol esential în amplificarea emotiilor transmise de imagini, fiind un element integrant al stilului regizoral al lui Anderson.
În ciuda faptului ca este fiica lui Kate Winslet, Mia Threapleton a reusit sa obtina rolul prin propriile sale merite. Benicio del Toro a fost impresionat de talentul sau înca de la prima auditie, declarând ca „poate face fata oricui”.
Tom Hanks si Bryan Cranston au acceptat rolurile lor fara a cunoaste detalii despre personajele lor, fiind atrasi de colaborarea cu Anderson si de scenariul care li s-a parut înca de la prima rasfoire foarte incitant.
Ca o concluzie, am putea spune ca „Schema feniciana” reprezinta o evolutie interesanta în cariera lui Wes Anderson, combinând stilul sau inconfundabil cu o abordare mai matura si mai introspectiva, si este un film de vazut cu placere, în aceasta vara torida.
GABRIEL TUDOR
Comentarii