• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 11 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 11 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Cum a „clonat” Stalin arma secreta a Americii?

Cum a „clonat” Stalin arma secreta a Americii?

11 noiembrie 2025
in Istorii, Istorii uitate
A A

În anii de dupa sfârsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Uniunea Sovietica a reusit un adevarat tur de forta tehnologic si industrial, prin clonarea unui bombardier strategic american extrem de sofisticat. B-29 Superfortress, avionul care a dominat cerul Pacificului si a fost fundamentul campaniilor aeriene americane împotriva Japoniei, a devenit obiectul obsesiei lui Stalin.

Cum a fost posibil ca sovieticii sa reproduca un avion american de vârf, într-o lume în care multe materiale, unelte si norme de fabricatie erau diferite?

B-29 era, la acel moment, o capodopera tehnologica. Cu o viteza de aproximativ 560 km/h, altitudinea de operare mai mare de 9.000 metri si capacitatea de a transporta câteva tone de bombe pe distante mari, el a reprezentat o revolutie în aviatia militara.

Dotarile sale includeau tunuri controlate de la distanta, compartimente presurizate pentru echipaj si tren de aterizare avansat. Japonia nu dispunea de un bombardier greu comparabil, iar Uniunea Sovietica nu primise astfel de avioane prin programul Lend-Lease – cererile au fost refuzate, din motive strategice si de securitate.

In anul 1944, pe parcursul unor misiuni americane de bombardament, trei B-29-uri care suferisera avarii sau probleme tehnice au fost nevoite sa aterizeze pe teritoriul sovietic.

Echipajele lor au fost repatriate curând, dar avioanele au ramas în URSS. Sovieticii au confiscat aceste minuni tehnologice si au decis sa le foloseasca pentru un scop ambitios: reproducerea lor integrala. În birourile de proiectare ale lui Andrei Tupolev de la Moscova s-a declansat un proiect colosal de inginerie inversa. Un exemplar a fost demontat complet, altul pastrat ca referinta, iar al treilea utilizat pentru teste de zbor.

Stalin a impus ca replicarea sa fie cât mai fidela – erau copiate nu doar structura, ci si detalii minore precum schema de vopsire si urmele de uzura. Provocarea a fost imensa. Industria sovietica lucra în sistem metric, iar fabricile nu produceau tabla de aluminiu de grosimea exacta a celei americane. Unele aliaje sau subansamble nu existau în URSS si au trebuit introduse sau reproiectate. Tunurile si alte piese americane nu erau disponibile; sovieticii le-au înlocuit cu armament autohton – de exemplu, tunuri NS-23.

Un obstacol major l-a reprezentat sistemul complex de control al focului integrat al B-29 – un ansamblu de computere analogice care coordonau tintirea de la distanta, luând în calcul viteza, gravitatia, temperatura si umiditatea. Reproducerea acestui sistem a fost încercarea suprema pentru echipa lui Tupolev. Surprinzator, au reusit. Întregul proces a implicat 900 de fabrici si institutii de cercetare, care în câteva luni au elaborat peste 105.000 de desene tehnice detaliate. Primul zbor al prototipului sovietic, numit Tu-4, a avut loc pe 19 mai 1947. Productia în serie a început de îndata, aparatul intrând în serviciu larg pâna în 1949.

În 3 august 1947, la parada aeriana de la Tusino, trei avioane au survolat publicul, iar asistenta occidentala credea ca sunt cele trei B-29 internate – când, la scurt timp dupa, a aparut un al patrulea si a devenit evident ca era o replica proaspat construita. Tu-4 era practic identic cu B-29, iar diferentele erau minore. Greutatea era mai mare cu mai putin de 1%.

Tu-4 a intrat rapid în flota strategica sovietica, primele unitati fiind desfasurate în 1950. În circa cinci ani de productie, pâna în 1952, au fost construite între 800 si 850 de unitati.

Totusi, rolul sau strategic a fost urias: a dotat URSS cu capacitatea de bombardier intercontinental, influentând echilibrul puterii în Razboiul Rece. Avioanele au fost retrase în anii 1960, fiind înlocuite de Tupolev Tu-16 sau Tu-95, dar unele au ramas în uz ca avioane de transport sau laboratoare zburatoare. O varianta legendara, Tu-4A, a fost folosita pentru a purta prima bomba nucleara sovietica.

Clonarea B-29 de catre sovietici a fost mai mult decât o simpla copiere: a reprezentat o lectie brutala despre transfer tehnologic fortat. Într-o epoca de rivalitati ideologice si strategice globale, URSS a demonstrat ca este capabila sa recupereze decalajul tehnologic prin munca disciplinata si control politic.

GABRIEL TUDOR

ShareTweet
Articolul precedent

Palatul vânturilor

Urmatorul Articol

Horoscopul saptamanii: 3-9 noiembrie 2025

Articole Similare

Istorii

Dezastrul de la Halifax

27 octombrie 2025

În dimineata zilei de 6 decembrie 1917, orasul Halifax, situat în provincia...

Istorii

Generalul condamnat de propria constiinta

27 octombrie 2025

În istoria zbuciumata a celui de-Al Doilea Razboi Mondial, putini generali japonezi...

Istorii

Asediul Spartei din anul 272 î.Hr.

15 octombrie 2025

Sparta, orasul razboinicilor fara ziduri, ramâne o emblema a curajului si disciplinei...

Istorii

Meciul care a îmbogatit un dictator

6 octombrie 2025

În octombrie 1974, lumea sportului asista la unul dintre cele mai memorabile...

Istorii

Bizarul „Sinod de betivi si nelegiuiti”

29 septembrie 2025

Înca de la o vârsta frageda, Petru I al Rusiei, viitorul Petru...

Istorii

„Conspiratia” împotriva tramvaielor

23 septembrie 2025

Istoria transportului urban din Statele Unite este marcata de transformari majore care...

Urmatorul Articol

Horoscopul saptamanii: 3-9 noiembrie 2025

Dovlecei umpluti

Recomandari utile

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

30 octombrie 1938 – Emisiunea radiofonica a lui Orson Welles

11 noiembrie 2025

Pe 30 octombrie 1938, o emisiune radiofonica avea sa provoace o unda...

Citeste mai departe
Blitz

Warren Beatty: „amantul perfect” de la Hollywood

11 noiembrie 2025

Într-o lume în care farmecul si misterul se împletesc cu faima si...

Citeste mai departe
Blitz

Arhitectii naturii

11 noiembrie 2025

Documentarul „Arhitectii Naturii”, realizat de regizorul Dan Dinu, împreuna cu echipa NTD...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Când Soarele nu mai „livreaza” suficienta vitamina D…

11 noiembrie 2025

Sezonul rece, respectiv toamna si iarna, nu înseamna doar traditionalul belsug de...

Citeste mai departe
Femina Club

Recomandari utile

11 noiembrie 2025

Saptamâna trecuta am mentionat câteva uleiuri esentiale cu efecte benefice asupra pielii,...

Citeste mai departe
Femina Club

Dovlecei umpluti

11 noiembrie 2025

2 dovlecei, 150 g brânza telemea, 200 ml de smântâna, 50 g...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.