• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
luni, 25 august 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
luni, 25 august 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Uimitoarea „masina de alergat”

Uimitoarea „masina de alergat”

16 aprilie 2024
in Istorii, Istorii uitate
A A

În aprilie 1815, vulcanul indonezian Tambora a erupt cu o violenta nemaiîntâlnita în istoria înregistrata, aruncând în atmosfera zece miliarde de tone de roca si cenusa, care au învaluit cerul si au diminuat lumina solara luni întregi.

Eruptia a eliberat, de asemenea, o cantitate substantiala de dioxid de sulf, ceea ce a dus la formarea de aerosoli de sulfat, care au provocat o racire semnificativa a suprafetei Pamântului.

Modificarea tiparelor meteorologice a declansat pierderi de recolte si foamete în multe parti ale lumii. Lipsa de resurse rezultata a avut un impact profund asupra vietii cotidiene, facând ca oamenii sa nu-si mai poata hrani animalele de povara – fapt care s-a soldat cu moartea ori sacrificarea a zeci de mii de boi, cai sau catâri – mijloacele de transport traditionale.

În acest context provocator, Karl von Drais, un tânar inventator german, a gasit inspiratia pentru a concepe un nou mijloc de locomotie care sa nu se bazeze pe forta ecvestra. Acest elan creativ a dus la inventarea primului vehicul cu doua roti din lume.

„Laufmaschine” sau „masina de alergat” era fabricata din lemn, fiind compusa dintr-o bara orizontala care conecta doua roti de lemn cu spite. În mijlocul barei era amplasat un mic scaun din piele, cu pernute, pentru a oferi un oarecare confort „alergatorului”. O bara verticala cu un set de ghidon era conectata la roata din partea din fata a vehiculului pentru a asigura directia. Propulsia vehiculului se baza în întregime pe efortul fizic. Un om se aseza pe scaunul capitonat si îsi folosea picioarele pentru a se ridica de la sol, miscându-le înainte si înapoi pentru a-si lua avânt. Fiecare împingere propulsa masina mult mai rapid decât ar fi putut merge o persoana pe jos.

Pe 12 iunie 1817, Von Drais a pornit din Mannheim, pe cele mai bune drumuri, spre Baden cu „Laufmaschine”. El a parcurs o distanta de aproape 7 kilometri înainte de a ajunge la un han important de pe traseu, „Schwetzinger Relaishaus”.

Desi nu se stie sigur daca Von Drais s-a oprit la han pentru a se racori, documentele istorice afirma ca drumul sau dus-întors a durat putin peste o ora – jumatate din timpul care i-ar fi luat sa parcurga pe jos acelasi traseu de la Mannheim pâna la han si înapoi.

Sase luni mai târziu, Von Drais a depus o cerere de brevet în Franta, introducând termenul „vélocipède” pentru a-si descrie inventia. Cererea sa de brevet a avut succes, iar vehiculul a captat rapid imaginatia societatii franceze, primind porecla „draisienne” (drezina) în semn de omagiu pentru creatorul sau. Von Drais si-a expus „masina de alergat” în mai multe capitale europene, captivând publicul larg cu designul si functionalitatea inedita a acesteia.

Demonstratiile au stârnit un interes considerabil, ceea ce a dus la numeroase comenzi pentru vehiculul cu propulsie umana. Recunoscând cererea în crestere, producatorii din Franta si Anglia au încercat sa profite de popularitatea velocipedului, producând propriile versiuni.

Dintre acestea, varianta proiectata de Denis Johnson, constructor de trasuri din Londra,
s-a dovedit a fi cea mai practica. Denis Johnson a implementat mai multe îmbunatatiri la versiunea sa de vehicul pe doua roti, pe care a comercializat-o la Londra.

În special, bara orizontala a masinii lui Johnson s-a scufundat la mijloc, permitând utilizarea unor roti mai mari si îmbunatatind astfel calitatea generala a calatoriei. În plus, mecanismul de directie, construit din fier, a oferit un control sporit, în timp ce încorporarea unor benzi de fier pe marginile exterioare ale rotilor a crescut semnificativ durabilitatea acestora.

Modelul lui Johnson a câstigat rapid popularitate la începutul anului 1819, iar de aici pâna la dezvoltarea exploziva a noi si noi modele de velociped nu a mai fost decât un pas.

GABRIEL TUDOR

ShareTweet
Articolul precedent

Sanctuarul soimilor

Urmatorul Articol

Horoscopul saptamanii: 15-21 aprilie 2024

Articole Similare

Istorii

Urban al VII-lea, papa care a „excomunicat” tutunul

25 august 2025

Când tutunul ajunsese de câteva decenii în Europa, un papa cu o...

Istorii

„Miserere mei, Deus”, o capodopera furata cu… urechea!

18 august 2025

Într-o epoca în care muzica sacra era învaluita în mister si restrictii,...

Istorii

Viata uimitoare a lui Margorie McCall

11 august 2025

În istoria lumii sunt multe povesti care par imposibile, dar putine sunt...

Istorii

Agustina de Aragón, femeia care l-a înfruntat pe Napoleon

11 august 2025

Într-o epoca dominata de razboaie, invazii si barbati care scriau istoria cu...

Istorii

Cum a fost învinsa o armata romana?

10 august 2025

În istoria militara a Antichitatii, marcata de cuceriri si batalii epice, rareori...

Istorii

Curajul absurd al unui „Don Quijote”

10 august 2025

În zorii întunecati ai toamnei anului 1938, când Europa era în pragul...

Urmatorul Articol

Horoscopul saptamanii: 15-21 aprilie 2024

Peste sicilian

Remedii cosmetice

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

21 august 1810 – Dieta suedeza îl proclama print mostenitor pe generalul Bernadotte

25 august 2025

În august 1810, Dieta suedeza (Riksdag) a luat o decizie care avea...

Citeste mai departe
Blitz

Actori în roluri de cosmar

25 august 2025

În ultimele decenii, cinefilii au avut prilejul sa vada numeroase productii cinematografice...

Citeste mai departe
Blitz

Misionarism digital

25 august 2025

Vaticanul încurajeaza propagarea mesajului crestin prin intermediul retelelor de socializare pentru a...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Deformatie osoasa dureroasa

25 august 2025

Un cititor al revistei Magazin ne-a solicitat prezentarea celor mai importante aspecte...

Citeste mai departe
Femina Club

„Dusmanii” parului

25 august 2025

Vara, cu soare, vacante la mare, cu mult timp petrecut în aer...

Citeste mai departe
Femina Club

Dovlecei pane

25 august 2025

2 dovlecei, sare, 2 linguri ulei, busuioc si oregano uscat, 2 catei...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.