Studiul recent desecretizat al serviciilor de informatii militare din Regatul Unit, consacrat „fenomenelor aeriene neexplicate” (FAN), consacra, în mod firesc, un loc special accidentelor aeriene cu cauze necunoscute, în care „aparitia brusca si neasteptata a unui FAN nu poate fi exclusa”. Toate accidentele aviatice neexplicate au fost identificate, prin „Inspectorate of Flight Safety (RAF Bentley Prior)”. Majoritatea s-au petrecut la joasa înaltime. În 30 de ani au fost 128 accidente ale avioanelor Royal Air Force în spatiul aerian britanic.
Studiul apreciaza ca doar sapte dintre acestea (între 1975 si 1994) puteau fi cauzate de o eventuala întâlnire cu un FAN. Este posibil ca FAN sa fi aparut brusc în fata avionului, derutând pilotul sau obligându-l la o manevra violenta. Întâlnirea putea sa se produca în apropierea solului, unde marja de manevra era foarte redusa.
Au fost examinate riguros si rapoartele privind coliziunile, cu obiecte zburatoare neidentificate, evitate în ultimul moment. De obicei acestea s-au petrecut noaptea. Pilotii vorbeau, fireste, dspre lumini de navigatie ale unor aeronave misterioase. Toate întâlnirile au avut loc sub 6000 metri. Toate cazurile luate în considerare au fost confirmate de cel putin doi membri ai echipajului si, ocazional, si de un alt avion. Uneori au existat si confirmari radar. Luminile erau cele raportate în mod obisnuit pentru un FAN. Dar descrierile obiectului întâlnit mentionau adesea si: „dungi”, „bot”, „coada” si alte detalii. Dupa parerea autorilor studiului, acestea erau „pure iluzii”, firesti din partea unor persoane care „nu stiau despre ce este vorba”.
În cazul avioanelor urmarite de OZN-uri, autorii materialului sustin ca formatia plasmatica ar fi alimentata de gazele evacuate din motoare. În acest scop sunt sugerate si numeroase alte ipoteze, înca nedovedite, dar care ar putea fi examinate, mai ales pentru potentialele utilizari în viitor. Pierzându-se tot mai mult în hatisul presupunerilor, insuficient fundamentate, dar cu iz stiintific, ei adauga ca „Rapoarte frecvente venite din Rusia sugereaza ca plasmele/corpurile încarcate electric încep sa reactioneze la prezenta unei aeronave de la distanta de 10 kilometri s…t Frecvent, echipajul unor avioane mari a descoperit (si desigur autoritatile aviatice ruse dau acum instructiuni în acest sens) ca daca plasma apare în fata avionului, astfel încât este imposibil sa te departezi de entitatea atrasa prin acceleratie, se pot realiza manevre de ocolire, lasând-o în spate, unde se va disipa, fara a mai reprezenta un pericol”.
Rationamentul continua, facând aluzie la avioanele rusesti pierdute din cauza fulgerelor globulare. Totusi nu e clar – spune studiul – daca aceste cazuri sunt aceleasi cu „cele patru accidente mortale pe care ei le-au avut urmarind «OZN-uri», de unde interesul lor particular în acest fenomen si marele numar de articole publicate”.
Studiul recunoaste retinerea aviatorilor de a raporta întâlniri OZN. „Este clar ca întâlnirile aeriene inexplicabile sunt dezbatute între membrii personalului navigant si s-ar putea afla mult mai multe daca s-ar face interviuri. Totusi, trebuie înteles ca aviatorii nu doresc sa discute acest subiect cu nici o persoana sceptica, sau sa reproduca o astfel de conversatie în alta parte. Se crede ca multe evenimente civile datorate FAN ramân neraportate. Aceasta deoarece, în primul rând, cei din echipaje au stabilit foarte probabil ca FAN sunt benigne, apoi ei sunt preocupati de reputatia lor ca profesionisti si, în sfârsit, de efectul pe care o publicitate nedorita ar putea-o avea asupra afacerilor companiei.”.
În concluzie, studiul postuleaza ca „desi obiecte neidentificate apar cu regularitate în spatiul aerian al Regatului Unit, nu exista o amenintare ostila din partea lor pentru avioanele noastre; ele nu apartin unei alte natiuni si nu exista dovezi ale unei activitati extraterestre, în afara celei foarte probabile, în anumite cazuri, a legaturii cu meteoritii”. În alt loc, ideea e reluata sub forma: „nu s-a gasit nici o dovada, nici a unui control inteligent al obiectelor, nici a presupuselor „inspectii ale locurilor strategice din Regatul Unit”, nici a unei ostilitati sau amenintari […] nu s-au gasit lucruri care sa prezinte interes direct pentru informatiile de aparare” (sublinierile noastre).
Principala recomandare pe care studiul o da, în consecinta, pilotilor este ca „ar fi prudent sa se evite încercarile de „vânare a FAN” si „nu este necesar sa se efectueze manevre violente de ocolire în cazul unei întâlniri fata în fata”.
Dan D. Farcas
Comentarii