Este cosmarul soferilor de pretutindeni: semaforul ale carui lumini trec invariabil pe rosu atunci cand te apropii de el, transformand pana si cea mai scurta calatorie intr-o succesiune de frane si accelerari bruste, care consuma benzina, timp si nervi. Gratie inventiei unui producator german de autovehicule, acest cosmar se va transforma intr-un vis frumos – o masina care prinde toate semafoarele pe verde, trecand printr-un oras supraaglomerat ca vantul si ca gandul…
Acest scenariu, care astazi ni se pare fantezist, mai ales daca privim nesfarsitele coloane de masini formate la semafor, va deveni realitate in scurta vreme. Un dispozitiv plasat in interiorul autovehiculului si care „comunica” instantaneu cu transmitatori speciali, instalati in semafoare, le va sugera soferilor cat de rapid sa circule, atunci cand se afla la mai putin de o suta de metri de intersectia respectiva. Dispozitivul ia in calcul pozitia masinii si ruta urmata, apoi afiseaza viteza optima pe un ecran. Reprezentantii firmei Audi, care a realizat aceasta minune tehnologica numita Travolution, sustin ca testele efectuate au fost incununate cu succes, intr-o asemenea masura incat s-a ajuns ca autovehiculele sa strabata o distanta de aproape 6 km, in conditii similare celor existente intr-un oras aglomerat, fara sa prinda nici macar un semafor pe rosu!
Inventia protejeaza mediul si… buzunarele!
Producatorul german de autovehicule sustine, de asemenea, ca sistemul va fi benefic pentru mediu, reducand emisiile toxice, deoarece la semafor vor stationa mai putine masini si pe de alta parte se va reduce semnificativ consumul de combustibil, cauzat de pornirile si opririle dese. Totusi, el avertizeaza ca sistemul nu va fi functional in cazul unor sosele extrem de aglomerate. Travolution se bazeaza pe tehnologia WLAN (Wireless Local Area Network) si poate fi adaptat oricarui autovehicul.
„Acest dispozitiv ar putea fi extrem de util pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon si economisirea banilor pe carburanti. Totusi, el va trebui testat pe mai multe sosele si in mai multe conditii de trafic pentru a ne asigura ca nu apar probleme pentru ceilalti participanti la trafic”, se arata intr-un comunicat al producatorului german. In timpul celor doi ani de testari in orasul bavarez Ingolstadt, seturi „inteligente” de semafoare au fost programate sa se contacteze automat cu dispozitivele Travolution aflate la bordul unor Audi A5 coupe si A6 Avant. Rezultatele au fost excelente, doar in cateva situatii automobilele fiind nevoite sa opreasca la semafor, si asta in conditiile unui trafic urban aglomerat.
Travolution a fost proiectat de Universitatea Tehnica din München. „Noile abordari ale controlului global al semafoarelor, alaturi de comunicarea dintre semafoare si masinile inteligente constituie un potential pana acum inexistent, pentru fluidizarea traficului”, este de parere unul dintre inventatori, prof. Fritz Busch. Kate Dixon, de la reprezentanta Audi in Marea Britanie, considera ca daca fie si numai 10% dintre masinile care circula intr-un oras ar avea instalat dispozitivul Travolution, participantii la trafic vor observa o imbunatatire evidenta a traficului. „Desigur, daca traficul este fluent, nu este nevoie de Travolution. Dar daca traficul se desfasoara lent, dispozitivul este vital si-l va ajuta pe sofer sa evite ambuteiajele si sa nu zaboveasca deloc la semafor”, afirma Dixon.
Deocamdata, producatorul Audi nu a dezvaluit care va fi pretul de cost in cazul in care dispozitivul intra in productie de serie. Alte testari se vor desfasura la inceputul anului viitor. Pe cand o astfel de inventie si pe vesnic aglomeratele sosele romanesti?
GABRIEL TUDOR
Comentarii