(Urmare din numarul trecut)
Deocamdata se pare ca încet-încet intra pe piata lumii automobilele hibride si electrice. Viitorii zece ani ar trebui sa aduca pe piata, si nu doar pe pistele de testare, automobilele autonome. De ce avem nevoie de ele?
Daca ne luam dupa reprezentarile graficienilor artisti, automobilele autonome ale viitorului ar trebui sa arate ca niste „sufragerii” pe roti, departe însa de vechile rulote tractate, la moda prin anii 60 ai secolului trecut. Mai mult un loc de relaxare si buna dispozitie între doua drumuri, urbane sau interurbane, departe de stresul provocat de traficul infernal, de pietonii neatenti, de situatiile neprevazute, de ochii nedezlipiti de parbriz si atentia încordata la maximum. Computerele, senzorii si camerele video vor avea grija de sofer, soferii vor avea grija de computere
În privinta acestor masini fara sofer, visul automobilistilor de viitor, lucrurile nu sunt înca suficient de clare si asta deoarece, dincolo de posibilitatile tehnologice, ramân problemele de infrastructura si cele de siguranta, a conducatorilor dar si a participantilor la trafic, care însa nu sunt rezolvate.
Din acest punct de vedere suntem azi cu masini de Nivel 0, cele clasice, în proportie de 95 la suta, si cu timide intrari pe piata a masinilor de Nivel 1 si 2 de automatizare si autonomie. Se fac eforturi pentru aducerea pe soselele lumii a masinilor electrice si hibride, unde lucrurile sunt mai putin complicate în comparatie cu cele autonome. Si problemele se complica si mai mult pentru nivelul de automatizare superior.
Astfel, Nivelul 3 de automa-tizare ar trebui sa permita soferului un anume grad de relaxare atunci când lasa masina pe mâna sistemelor computerizate autonome, dar el este obligat, nu doar de lege, dar si de situatiile neprevazute ivite în trafic, sa poata prelua imediat controlul asupra masinii. La acest Nivel 3 sunt capabile sa se descurce autonom în traficul pe autostrada la viteze sub 60 km/h (cine îsi doreste sa mearga pe autostrada cu 50 km/h ?), dar se pot descurca cu greu în ambuteiajele urbane. Pentru viteze de peste 130 km/h, în masini autonome standard, mai e de asteptat. Si daca vorbim despre tara noastra, aceasta asteptare s-ar putea prelungi pâna înspre 2040, dupa parerea specialistilor.
De la Nivelul 4 de automatizare pe masinile autonome ale viitorului intram deja în S.F. si asta deoarece acum soferul nu mai este obligat sa tina mâinile pe volan, se lasa la voia sistemelor computerizate, putând sa traga chiar si un pui de somn, pentru ca masina va fi capabila sa se descurce singura, nu chiar în orice situatie, dar îm majoritatea situatiilor de trafic din anumite zone, cum ar fi autostrazile special marcate, zonele periurbane si chiar zonele urbane.
Dar chiar si asa, în situatia în care masina autonoma va decide ca nu poate face fata situatiei în trafic, iar soferul nu intervine din cauza ca e preocupat de citirea unui raport sau pentru ca trage un pui de somn, ea va lua hotarârea sa traga pe dreapta, într-un loc sigur, unde va astepta interventia salvatoare a soferului.
Acesta ar fi ultimul caz în care automobilistul va putea sa actioneze într-o situatie de urgenta, pentru ca Nivelul 5 de automatizare, prevazut pentru finalizare pentru anul 2028, va însemna masina autonoma integral, masina care se conduce absolut singura prin traficul urban, cel mai dificil si mai complex, cu exceptia drumurilor de tara nemarcate, care vor ramâne mult timp de acum înainte prea îndepartate pentru capacitatile ei.
Masinile-concept prezentate de constructori sunt deocamdata sub forma unor viziuni artistice: automobilul nu mai are volan, pentru ca interventia soferului nu doar ca nu este necesara, dar nici nu mai este de dorit.
Absolut toate elementele care tin de sofat sunt efectuate de sistemele computerizate si inteligenta artificiala. O astfel de masina, cu un prototip prevazut pentru 2022, va fi în stare sa învete de la reteaua de sute de mii de alte masini autonome prezente pe drum, astfel încât ea sa devina tot mai sigura pentru sofer si participanti la trafic, punctul cel mai sensibil, de fapt, al întregii povesti tehnologice.
Provocarile transportului personal
Desigur, masinile fara sofer, autonome, nu înseamna doar o sansa pentru a ne relaxa atunci când suntem în masina. Pentru asta sunt bune si mijloacele de transport în comun. Dimpotriva, masinile autonome sunt o oportunitate de a revolutiona transportul personal. Si o asemenea revolutie ar însemna si beneficii care ar putea schimba viata oamenilor, de pilda a persoanelor cu dizabilitati.
Se foloseste azi un termen nou, acela de „design inclusiv” care înseamna luarea în considerare, în procesul de proiectare a masinilor autonome, a nevoilor si abilitatilor unei game diverse de oameni.
Pâna acum, industria auto s-a concentrat în mod traditional pe segmentul persoanelor cu permise de conducere. Cu toate acestea, persoanele cu dizabilitati constituie o minoritate semnificativa, 22 la suta numai în Marea Britanie (13,9 milioane) daca luam în considerare statisticile din 2016-2017.
Multe dintre aceste persoane nu pot conduce masinile de astazi, fie din cauza unor probleme precum pierderea vederii, deficiente fizice semnificative sau probleme cognitive. Iar problemele de deplasare sunt unele dintre barierele pe care persoanele cu handicap le mentioneaza, deoarece aceste bariere le îngradesc participarea activa în societate, indiferent ca viziteaza prieteni si familia sau se alatura unui club. Asadar, a face mai accesibil transportul cu masina devine esential pentru îmbunatatirea calitatii vietii.
Masinile autonome vor înlatura din ce în ce mai mult problemele persoanelor cu dizabilitati de a conduce fizic vehiculele, ceea ce trebuie avut în vedere.
Sa ne gândim ca simpla parcare, intrarea si iesirea vehiculelor în garaj, prezinta dificultati majore pentru multe persoane cu dizabilitati fizice, nu doar pentru utilizatorii de scaune cu rotile, ci si pentru multi oameni în vârsta, deoarece forta musculara scade odata cu vârsta.
Masinile autonome vor aduce, de asemenea, noi provocari, cum ar fi nevoia de interfete care sa permita pasagerilor sa selecteze o destinatie sau sa primeasca informatii despre calatoria lor. Pentru a satisface persoanele cu dizabilitati, acestea nu pot fi bazate pe un singur tip de input sau feedback.
Samsung, de pilda, produce deja televizoare inteligente accesibile pentru persoane nevazatoare care pot citi utilizatorului textul de pe ecran, oferind informatii verbale.
Provocari sunt multiple si în cazul masinilor autonome concepute pentru persoanele cu dizabilitati, dar în ciuda discutiilor si a resurselor implicate în revolutionarea transportului personal, exista putine dovezi ca designul inclusiv va deveni o parte majora a procesului. Desi încercari timide exista.
Undeva, la începutul anilor 2030, masa critica de masini complet autonome va începe sa trimita în istorie meseria de „sofer”, alaturi de birjari si de calaretii secolului trecut.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii