Omul a visat secole de-a randul sa zboare, incercand sa imite pasarile si, de la desenele nepuse in practica ale lui Leonardo da Vinci, incercari nereusite au tot fost. Acum, cand avionul s-a impus ca regele vazduhului, oamenii incearca sa transforme regele soselelor, automobilul, intr-o struto-camila: masina zburatoare! Inca din anul 1928, pionierul masinilor comerciale, Henry Ford, spunea ceva ce atunci parea o gluma de weekend: „Ascultati-ma pe mine. O combinatie intre avion si automobil (in original, motor car, adica trasura cu motor) este pe punctul de a se naste!”. Si conceptul s-a nascut dupa mai bine de cinci decenii.
Pentru ca incercarile de construire a unui hibrid masina-avion dateaza de prin anii 70 ai secolului trecut. Cele mai noi incercari insa sunt cu totul altceva: aratoase, stilizate, modele care ating viteze de croaziera pe sosea rezonabile, construite din materiale compozite. Cea mai noua creatie in domeniu apartine unui grup de constructori sloveni si poarta numele de AeroMobil 3. Visul lui Ford a devenit realitate!
Masina zburatoare AeroMobil 3 a fost prezentata recent la Viena, cu ocazia evenimentului Pioneers Festival. Vehiculul are o autonomie de zbor de 700 km si de aproximativ 500 km la sol. Pe sosea, masina consuma 4,5 litri la suta de kilometri si atinge o viteza maxima de 160 km/h. In aer, viteza maxima atinsa de AeroMobil 3 este de 200 km/h. Vehiculul are o greutate de 450 de kilograme si aripi cu o lungime de 8 metri, iar structura este realizata din otel si fibra de carbon. Deocamdata nu se stie cat va costa AeroMobil 3, dar pasul a fost facut: este vorba de posibilitatea zborurilor „de la usa la usa”, a zborurilor care nu mai au nevoie de aeroporturi sau piste de decolare si aterizare.
De acum, spun constructorii, oricine se poate sui in masina din fata casei, iese pe sosea, desface aripile, decoleaza, apoi aterizeaza in localitatea de destinatie pe orice sosea, retransforma vehiculul in automobil si in final parcheaza la usa persoanei vizitate. Aeromobilul poate fi alimentat de la o statie obisnuita de benzina, poate rula pe orice sosea si poate fi parcat in orice parcare standard. Dar acesta nu e singurul exemplu.
Autostrazi in cer
Daca modelul AeroMobil 3 este ultima creatie in materie de masini zburatoare, sa spunem ca dupa 2010 mai multe companii au prezentat concepte de masini hibride, inspirate parca din filmele s.f. clasice precum Blade Runner, Back to the Futures sau The Fifth Element. Convingerea constructorilor, dar nu numai a lor, este ca tot mai extinsa congestionare a soselelor si a autostrazilor lumii isi poate gasi rezolvarea prin reducerea numarului de masini conventionale si folosirea pe scara larga a masinilor-avion. „Avem nevoie de o decongestionare a soselelor noastre si una dintre solutiile potentiale este automobilul aerian”, spunea increzator Dr. Michael Jump, de la Universitatea Liverpool din Marea Britanie, care spera ca automobilele sa nu mai ramana prizonierele soselelor inca 100 de ani.
O idee care pare la randul ei mai curand de domeniul s.f. decat de solutiile cu adevarat practice. Pentru ca o decongestionare a soselelor ar insemna practic o congestionare a spatiului aerian, intr-un mod greu de gestionat. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca orice accident minor pe sosea este catasrofal in aer! Si apoi, o simpla constatare a haosului articulat de pe soselele lumii ne face sa ne imaginam haosul dezorganizat al traficului aerian provocat de masinile zburatoare. Dar, dincolo de aceste idei „potentiale”, constructorii nu inceteaza sa se straduiasca.
Un exemplu este modelul Transition, un avion care isi poate plia aripile pentru a rula pe sosea ca o masina obisnuita. Construit de compania americana Terrafugia, hibridul ar avea o autonomie de 740 km in aer cu un rezervor plin si ar putea transporta doi pasageri. In 2012, masina era estimata la un pret de 300.000 de lire sterline, iar soferii ar fi trebuit sa absolve 20 de ore de pilotaj pentru cazul in care masina se ridica in aer.
PAL-V (vehicul aerian si terestru personal) pare mai curand un mini-elicopter decat un avion. Masina conceputa de o firma olandeza e de fapt un auto-giro dotat cu un motor cu elice in spate, care sa asigure inaintarea si cu un rotor cu pale, care sa asigure ridicarea. Pe sol, hibridul functioneaza ca un triciclu cu motor. Are o autonomie de 560 km si o viteza maxima de 180 km/h, la un pret de 300.000 de dolari. Uniunea Europeana are si ea un proiect de hibrid, numit myCopter, care se vrea o regandire a conceptului. Asta inseamna in conceptia amintitului Dr Jump, un Vehicul Aerian Personal (PAV) impreuna cu autostrazi aeriene dedicate. „Acest proiect, spune Dr Jump, priveste in viitor, spre cum va arata industria de transporturi aeriene in urmatorii 150 de ani”.
Ambitiile fiind atat de mari, si problemele sunt pe masura, recunoaste Dr Jump. Cele mai simple sunt cele legate de tehnologie, dar complicatiile apar atunci cand se vorbeste despre siguranta traficului aerian. Mai este si opinia publica, in general nefavorabila ideii unor masini care sa zboare peste capetele oamenilor si mai ales sa cada, in caz de accident, peste casele lor. Cu alte cuvinte, conceptele se realizeaza destul de usor, insa marile probleme raman in privinta securitatii spatiului aerian in care aceste masini zburatoare ar urma sa evolueze. Vor fi posibile aceste zboruri in urmatorii 150 de ani sau sunt toate aceste incercari minunate doar frumoase exercitii de stil?
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii