Solutia masinilor electrice nu este noua, are deja vreo patru decenii de existenta. Noua este relansarea unei idei vechi cu ajutorul tehnologiei IA. Ideea unor masini care sa nu mai consume carburant extras din combustibili fosili, adica benzina si motorina, a aparut la începutul anilor 70 ai secolului trecut când pe planeta a fost lansata avertizarea conform careia zacamintele de petrol erau pe punctul de a se epuiza, omenirea urmând sa intre într-o criza apocaliptica. Dupa câteva decenii s-a dovedit ca estimarea apocaliptica nu fusese decât un simplu joc strategic al SUA care dorea controlul asupra extractiei si a exporturilor de petrol.
În realitate toate informatiile lansate atunci în media globala fusesera în întregime false. Au trecut aproape mai bine de patru decenii si zacamintele de petrol nu numai ca nu s-au epuizat „într-un deceniu” cum fusese estimarea, ci apar noi zacaminte, ideea fiind ca nu poate extrage omenirea atâta petrol cât exista în realitate! Dar ceva a ramas dupa declansarea cursei pentru „sursele alternative” de energie, cum au fost numite de atunci, energia solara, eoliana, termala, resurse numite regenerabile care aveau darul ca sunt si inepuizabile.
Inutil sa spunem ca, desi a mai urmat o „criza a petrolului” cam pe la mijlocul anilor 70, stadiul cercetarilor n-a avansat pe cât se astepta. Mici reusite, câte o masina electrica, câteva concepte de masini alimentate cu energie solara si cam atât. De-abia în ultimii ani, atunci când s-a declansat cea de-a patra revolutie industriala, ideea autovehiculelor electrice a fost relansata.
Noua viata a masinilor electrice
Doua erau problemele cu masinile electrice concepute acum câteva decenii: aveau o autonomie scazuta, 30-60 km si o viteza de maximum 30-40 km/h. Si masinile inventatorului român Iustin Capra pareau de viitor prin anii 80, ele ajunsesera sa consume 100 grame de benzina la 100 km, dar cum sa fie de viitor o masina, mai degraba un cadru de metal si un sasiu fragil, care ruleaza cu 15 km/h? Solutiile erau neviabile.
Noile concepte elimina aceste doua handicapuri: ruleaza cu viteza la nivelul unei masini pe benzina si au o autonomie similara cu a unei masini clasice. Este cazul masinii Blue Electric construita de studentii unei universitati din Brigham. O alta realizare notabila este masina electrica produsa de Tesla Motors în California din 2008 pâna în 2012, un model care se numeste Tesla Roadster.
Roadster-ul a fost prima masina comercializata în serie care foloseste baterii litiu-ion, aceeasi compozitie folosita si în bateriile telefoanelor inteligente de azi. A fost si prima masina electrica de serie care a a rulat 320 km cu o singura încarcare a bateriei. O noua serie a Roadster-ului este prevazuta pentru 2019, asta dupa ce 2.450 de bucati s-au vândut (în 30 de tari) din prima versiune. Nu doar automobilele se doresc a fi electrice, studii se fac si în cazul motocicletelor.
Pe doua roti electrice
Un exemplu notabil este prototipul Motorrad Vision Next 100 de la BMW. Motocicleta, lansata cu ocazia unui centenar de existenta a celebrei firme auto-moto germane, nu este doar electrica, este si „inteligenta”! Iar inteligenta ei se manifesta printre altele prin faptul ca îsi poate mentine singura echilibrul, dupa cum precizeaza Agerpres.
Motorrad dispune de un sistem de autoechilibrare care o mentine pe doua roti indiferent daca este în miscare sau stationeaza. În locul castii si a costumului de protectie, motociclistul viitorului apropiat, în conceptia BMW, va purta doar un vizor care va functiona ca un ecran inteligent pe care vor fi activate comenzile motocicletei.
Culmea este ca aceste informatii nu vor fi necesare tot timpul pentru ca Motorrad va fi dotata si cu un sistem de pilot automat. Atât Motorrad, cât si toate celelalte vehicule ale viitorului propuse de BMW vor produce zero emisii poluante, producatorul german subliniind ca propulsia viitorului este exclusiv electrica.
Otto, camionul cu beri
Un autovehicul care se conduce singur este si Otto, nu o limuzina, ci un camion autonom care a livrat prima încarcatura de 50.000 de sticle de bere la adresa unui client, în urma cu un an. Camionul cu 18 roti a fost realizat de Uber si poate rula fara sofer doar pe autostrazi. Motivul acestei restrictii tehnologice?
Pe aceste segmente de transport sunt mai putine variabile de situatii neprevazute decât în cazul unor sosele supraaglomerate. Cum spuneam si cu alta ocazie, tehnologia autonoma, a vehiculelor fara sofer, si-a aratat performantele doar în conditii de poligoane speciale si asta din cauza ca ele nu pot face fata conditiilor reale de trafic pe drumuri aglomerate unde actiunea hazardului nu poate fi controlata si cuantificata de tehnologia actuala.
Cu toate acestea, Otto, spre deosebire de autovehiculul Tesla Autopilot ofera „Nivelul 4” real de autonomie, în sensul ca o data ce ajunge pe autostrada, pilotul nu mai intervine cu nimic în conducerea masinii. „Tehnologia noastra este gata sa ofere camionul autonom”, declara Lior Ron, co-fondatorul firmei Uber, „si în câtiva ani vom reusi sa facem fata tuturor conditiilor rutiere”. El spera ca, în câtiva ani pilotarea camioanelor poate deveni o profesiune locala, în sensul ca totul va fi controlat de software: camioanele fara pilot vor fi practic trenuri virtuale care vor rula pe sine virtuale de pe soselele reale. Dupa îndeplinirea misiunilor, camioanele vor opri în depourile specificate de unde vor fi preluate de soferi pentru a fi conduse câtiva kilometri în orase. Soferii vor fi ca pilotii din porturi care vor aduce navele în port.
O viziune a viitorului, care se construieste însa azi. Partea de tehnologie de pe Otto poate fi aplicata pe orice camion cu transmisie automata si este compusa din trei detectoare laser LIDAR, un radar si o camera video de înalta precizie, toate conectate la câteva laptopuri care analizeaza datele primite în timpul cursei. Dincolo de problema lipsei de soferi de camioane grele din SUA, camionul fara sofer ar putea diminua si numarul accidentelor. Conform statisticilor federale, în SUA aproximativ 400.000 de camioane se ciocnesc anual, perioada în care mor si aproape 4.000 de persoane, de fiecare data fiind adus în discutie factorul uman drept cauza a accidentelor. „Credem ca tehnologia conducerii fara sofer poate îmbunatati siguranta pe sosele, poate reduce emisiile poluante si îmbunatati eficienta transporturilor” declara unul din proiectantii sistemelor autonome de pe Otto.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii