De cativa ani se vorbeste despre renuntarea la automobilele echipate cu motoare poluante, in favoarea celor echipate electric. Deja China conduce aceasta competitie, cu cele mai multe automobile electrice aflate in circulatie. Dar acesta sa fie viitorul in perspectiva unei planete mai verzi?
De cativa ani este fluturat un nou steag: Electric is the Future, cu referire directa la autovehicule. Automobilele electrice ar fi viitorul. Deja automobilele cu motoare diesel sau pe benzina, fiind poluante, urmeaza intr-un viitor incert, sa fie retrase de pe piata. Toate polueaza orasele si planeta. Si cum in prezent, ideea-far este cea referitoare la salvarea planetei prin reducerea emisiilor de CO2, automobilele electrice prind viteza.
Ideea unor energii electrice verzi nu e noua, de cateva decenii cercetatorii se zbat sa gaseasca solutii, energia solara, eoliana, a valurilor. Ceea ce a impiedicat globalizarea lor a fost faptul ca pretul per kilowatt electric este mult mai mare decat cel al kilowattului produs in stil clasic, cu combustibili fosili.
Cercetatorii fac calcule: ce e mai bun pentru planeta, un vehicul electric sau unul conventional, pe benzina? Raspunsul la aceasta intrebare ar putea parea orbitor de evident: desigur, masinile electrice! Ele ar trebui sa fie mai bune pentru mediul inconjurator, deoarece nu au evacuari si, prin urmare, nu emit gaze cu efect de sera.
Problema este, insa, ca vehiculele electrice (VE) nu sunt perfecte si vin cu propriul lor set de probleme in privinta poluarii. Si nu motorul in sine, el e perfect, ci acel element care il alimenteaza: bateria.
Bateriile care echipeaza masinile electrice contin componente, cum ar fi litiu, care necesita o cantitate semnificativa de energie „clasica” pentru a-l descoperi si a-l exploata.
Dar productia de baterii este doar o parte a duratei de viata a unei masini electrice.
Un studiu din 2014 publicat in revista Proceedings of the National Academy of Sciences a analizat intregul ciclu de viata al emisiilor unui VE, de la exploatarea metalelor necesare bateriilor pana la producerea energiei electrice necesare pentru alimentarea lor.
Echipa de cercetatori a constatat ca atunci cand bateriile vehiculelor electrice sunt incarcate cu energie electrica produsa pe baza de carbune, ele sunt de fapt mai poluante pentru mediu decat masinile conventionale pe benzina, scrie LiveScience.
Cu toate acestea, in mare parte a lumii, retelele nationale electrice sunt acum suficient de „curate” pentru ca vehiculele electrice sa-si bata omologii pe benzina atunci cand vine vorba de poluare si emisiile de gaze cu efect de sera.
„Doar atunci cand automobilele electrice sunt conectate la retele electrice „murdare”, pe carbune, motoarele cu combustie interna pe benzina devin comparabile cu vehiculele electrice in ceea ce priveste emisia de gaze cu efect de sera”, declara Colin Sheppard, cercetator in domeniul ingineriei energiei si a sistemelor de transport la Laboratorul National Lawrence Berkeley din California.
Exista foarte multe tari in lume in care retelele electrice sunt inca alimentate in intregime sau in principal cu energie provenita din carbune. China ar fi una dintre ele. Dupa unele statistici, in 2019, 58 la suta din alimentarea cu energie a tarii provine din carbune si este probabil ca unele parti ale Chinei sa fie in continuare alimentate cu energie electrica provenita in totalitate din carbune.
Cu toate acestea, reteaua electrica a Chinei se imbunatateste cu ajutorul unor uriase investitii in surse regenerabile, de exemplu, China are o capacitate dubla de energie eoliana in comparatie cu SUA si construieste mai multe panouri solare pe an decat orice alte tari, potrivit revistei Nature. Intr-o cercetare recenta, expusa intr-un studiu publicat in luna martie in revista Environmental Science and Technology, Colin Sheppard a modelat un scenariu viitor ipotetic in care presupune ca toate masinile sunt electrice. „Am vrut sa intelegem care ar putea fi implicatiile din punct de vedere al energiei, infrastructurii si emisiilor in situatia in care toate vehiculele de pasageri sunt electrice”, a explicat Sheppard pentru LiveScience.
Rezultatele sunt in favoarea unui viitor al vehiculelor electrice. De exemplu, Sheppard a calculat ca, daca toate vehiculele private din SUA ar fi electrice, emisiile de gaze cu efect de sera din tara s-ar reduce cu 46 la suta anual (0,5 gigatone de bioxid de carbon) in comparatie cu masinile conventionale alimentate cu benzina. Aceasta reducere ar putea fi sporita si mai mult daca vehiculele respective ar fi supuse asa-numitei regulilor de „incarcare inteligenta”, in care vehiculele sunt reincarcate la momente alese strategic pentru a minimiza costurile producerii de energie electrica, cum ar fi incarcarea pe timp de noapte care este adesea mai putin costisitoare decat in timpul zilei. Daca toate masinile electrice private ar fi incarcate in asa fel, reducerea emisiilor ar putea creste la 49 la suta anual. Aceste estimari se bazeaza, totusi, pe ceea ce Sheppard admite ca este o imagine „ambitioasa” a viitorului energetic al SUA.
Acest viitor inseamna o tara cu mult mai multa energie regenerabila, care deocamdata nu a atins insa obiectivul „zero emisii de carbon” si care are inca o retea nationala care contribuie din plin la schimbarile climatice, a spus el.
Pe scurt, este mult mai usor sa argumentezi in favoarea achizitionarii unui vehicul electric decat a unui vehicul cu motor diesel din perspectiva mediului.
Dar in privinta costului unei masini electrice? Nu sunt vehiculele electrice prea scumpe pentru majoritatea oamenilor?
Un raport din 2020 al grupului pentru drepturile consumatorilor sugereaza ca si in acest domeniu lucrurile se schimba. Se estimeaza ca, per total, costurile de reparatie si intretinere pe kilometru pe parcursul duratei de viata a unui vehicul electric sunt reduse la jumatate in comparatie cu cele ale vehiculelor cu motoare cu ardere interna. Acest lucru se datoreaza in mare parte faptului ca motoarele electrice au o singura parte in miscare, in comparatie cu motoarele traditionale care au adesea zeci.
Aceasta inseamna ca mai putine componente trebuie inlocuite intr-un vehicul electric, ceea ce duce la economii semnificative. Acest lucru, alaturi de alti factori care determina reducerea preturilor masinilor electrice, cum ar fi inovatiile tehnologice si concurenta crescuta a furnizorilor, va insemna ca un vehicul electric ar trebui sa coste la fel cat o masina conventionala alimentata cu benzina pana in jur de 2029. Mai mult, s-a calculat ca, pana in 2030, proprietarii din SUA ai unui VE vor economisi in jur de 1.000 de dolari pe an din economiile de combustibil daca ar trece la un vehicul electric.
Intrebarea ramane: fac aceste analize referitoare la VE un viitor mai verde pentru Pamant? Deocamdata, nu exista un raspuns transant. Depinde de globalizarea tehnologiilor de producere a energiei verzi, atat de necesare incarcarii bateriilor masinilor electrice.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii