Uluitoare este viteza cu care se schimbã civilizatia cãrtii! Înfãtisam cititorilor, cu numai câteva sãptãmâni în urmã, cã masinãria numitã DocuTech, plus tehnologiile Xerox ne pun în fata unei entitãti tipografie – editurã, capabilã sã extragã din baza de date, eventual chiar de la proprietarul unui site pe Internet, lucrãri beletristice sau stiintifice – romane, eseuri, manuale – si sã le imprime fotografic, în tiraje comandate de cititor, printr-un marketing anterior publicãrii. În 1, 10, 100 sau 1000 exemplare „cartea DocuTech” se bucurã astfel de o editie cvasi-nelimitatã si continuã.
Uluitoare este viteza cu care se schimbã civilizatia cãrtii! Înfãtisam cititorilor, cu numai câteva sãptãmâni în urmã, cã masinãria numitã DocuTech, plus tehnologiile Xerox ne pun în fata unei entitãti tipografie – editurã, capabilã sã extragã din baza de date, eventual chiar de la proprietarul unui site pe Internet, lucrãri beletristice sau stiintifice – romane, eseuri, manuale – si sã le imprime fotografic, în tiraje comandate de cititor, printr-un marketing anterior publicãrii. În 1, 10, 100 sau 1000 exemplare „cartea DocuTech” se bucurã astfel de o editie cvasi-nelimitatã si continuã.
Iatã însã cã un scriitor de mare calibru vine cu ceva nou în domeniul comertului electronic (e-commerce) si schimbã complet regula jocului… Este vorba de Stephen King, un autor de mare succes, ale cãrui cãrti horror se vând în milioane de exemplare. Mãrturisesc cã domnul King nu este deloc pe gustul meu, nu horroul se potriveste gustului meu literar – dar trebuie sã-i acordãm scriitorului american ceea ce, oricum are: o imensã popularitate, un succes de public urias si, implicit, o avere considerabilã, adunatã de la editorii care i-au publicat cãrtile. Dar – atentie! – Stephen King stie cã, din pretul produsului numit carte aproape jumãtate îl ia vânzãtorul (adicã librarul si angrosistul), circa 40 la sutã revine tipografiei si editorilor si doar 10 la sutã primeste creatorul! Mai mult, ca scriitor de SF ce se aflã – cãci cãrtile horror ale domnului King ating adeseori inexplicabilul, deci fantasticul – omul nostru stie cã societatea de consumatori care este specia umanã are deja la îndemânã tehnologia economicã numitã e-commerce. Si foloseste aceastã tehnologie pentru a-si vinde penultimul roman („Riding the Bullet” – „Cãlãrind pe glont” prin Internet, în deplinã armonie si întelegere cu editorul sãu. Cum face: prezintã cartea prin mijloace electronice, adicã te lasã sã o „rãsfoiesti” pe un site de pe Internet, dupã care, dacã cititorul doreste cartea, plãteste suma cutare, prin card electronic si i se descarcã romanul în PC-ul de acasã. „Tirajul”: 500000 exemplare. A apãrut astfel, în istoria culturii, prima carte vândutã, la care tipograful si fabricantul de hârtie nu au participat nici o secundã! (Cum îsi citeste fiecare cartea astfel cumpãratã este o altã poveste: fie o ruleazã, rând cu rând – pagini nu existã decât dacã vrei, domnia ta, cititorule, sã-ti tehnoredactezi muntele de biti! – fie folosesti un „lector de carte”, adicã un fel de mic PC portabil care pune textul sub formã de carte cu pagini virtuale, ce pot fi date înainte, înapoi, mãrit corpul de literã etc. – fie, dacã este de modã veche, iubitorul de carte apeleazã la o masinãrie DocuTech si îsi tipãreste exemplarul pe produsul, în curs de disparitie, numit hârtie. Deci „Cãlãrind pe glont”, e-book, carte electronicã, succes de editurã si de electronicã.
În acest moment, intervine în povestea noastrã Jeff Bezos, proprietarul librãriei virtuale amazon.com, situatã pe Internet, adicã într-un spatiu dincolo de universul tridimensional în care trãim. Vânzând, prin amazon.com, cãrti cititorilor, direct de la producãtor, deci scurtând lantul de intermediari, dar si timpul de asteptare pentru aflarea cãrtii dorite, Jeff Bezos are un succes nebun în lumea comertului electronic. Bezos intervine, asadar, si propune celebrului Stephen King sã facã ceea ce au fãcut Dostoievski, Balzac si Simenon: sã scrie în vãzul lumii! Cum? Cu un camcoder în fatã. Adicã o camerã digitalã de luat vederi, cu rândurile romanului „The Plant” apãrând pe site-ul personal al d-lui Stephen King de pe Internet si cu… o taxã de 1 dolar (un dolar american pentru fiecare client dornic sã achizitioneze fiecare capitol astfel creat si accesat!) Pe 24 iulie a.c. – informez iubitorii de carte terestri – 150000 de amatori de horror achizitionaserã deja paginile lui Stephen King! Editate de…? De Stephen King, fireste… Tipãrite unde? În „tipografia” de pe PC-ul lui Stephen King, care este si propriul sãu dactilograf. Vândutã unde, pe ce rafturi? Pe „rafturile” de la amazon.com, librãria fãrã existentã fizicã. Din ce depozit? De nicãieri – tipografia, librãria, editura au dispãrut în neant, trãiascã scriitorul! …Horror-ul este perfect în istorioara pe care v-am relatat-o. Stephen King si Jeff Bezos zguduie lumea, basculând o parte a industriei culturii într-o altã erã. Alti scriitori îl vor urma pe King, cu sigurantã. Alte milioane, apoi zeci de milioane de cititori îsi vor adapta viciul lecturii la noua tehnologie, asa cum fac, deja, iubitorii de muzicã. Era digitalã coboarã peste Homo sapiens – si nimeni si nimic nu-i poate opri marsul triumfal.
Epave descoperite în Carolina de Nord
Arheologii au localizat epavele a patru vase din secolul al XVIII-lea în...
Comentarii