Bijuterii din aur si argint, covoare viu colorate sau tesaturi din bumbac si matase, bazandu-se pe abilitatile ancestrale ale mestesugarilor, marcile de lux pun bazele unor produse egiptene de top.
Intr-o epoca a globalizarii si a productiei In masa, bijutiera Azza Fahmy s-a facut remarcata prin creatiile sale unice inspirate de arta si arhitectura islamica. Septuagenara a declarat ca bijuteriile sale din aur si argint, uneori Incrustate cu pietre pretioase, trebuiau sa „rezoneze cu identitatea” clientilor sai egipteni.
Astazi, la mai bine de 50 de ani de la debut, piesele sale Impodobesc chiar si mainile reginei Rania a Iordaniei sau gatul cantaretei pop Rihanna.
Hend el-Kahhal, care, Impreuna cu fratele ei, Mohamed, conduce „Kahhal Looms”, o companie de covoare realizate manual, spune ca a vrut sa „colaboreze cu designerii pentru a da o nota contemporana modelelor faraonice si mameluce”.
„De la vopsea pana la razboiul de tesut, totul se face manual”, a declarat domnul Kahhal de pe acoperisul fabricii familiei, unde se usuca creatiile de lana si matase.
In Egipt, „avem norocul de a ne putea inspira de 6.000 de ani de istorie”, adauga Goya Gallagher, fondatoarea si designerul companiei Malaika, ce produce lenjerii de pat de Inalta calitate si care functioneaza In Egipt de 25 de ani.
„Principala provocare este sa ne asiguram ca produsele sunt atat atemporale, cat si de foarte buna calitate, ramanand In acelasi timp realizate manual”, explica doamna Gallagher din fabrica sa din suburbiile vestice ale orasului Cairo.
Instruirea este o provocare
Dar drumul parcurs de aceste marci nu a fost unul usor. Prima provocare a fost pregatirea profesionala, deoarece numarul de meseriasi calificati se reduce rapid, noile generatii fiind atrase de cursurile clasice cu diploma.
„Formarea mestesugarilor se bazeaza Inca In principal pe o educatie informala, cum ar fi ucenicia”, a declarat Dina Hafez, consultant In inginerie culturala. La randul sau, doamna Fahmy si-a dorit atat „designeri buni, minti creative care primesc o educatie de calitate”, cat si „mesteri calificati care sa Inteleaga viziunea designerului”. Asa ca si-a Infiintat propria fundatie.
Pentru a pregati bijutierii de maine, ea s-a asociat cu Universitatea Americana din Cairo. De asemenea, Malaika instruieste femeile marginalizate In cinci tehnici de broderie prin intermediul Threads of Hope, o structura situata In centrul istoric al orasului Cairo. Ele Isi vand lucrarile In principal catre Malaika, dar si catre alti clienti din industria modei si a textilelor.
In afara de educatie, provocarile sunt numeroase: devalorizarile repetate ale lirei egiptene blocheaza In mod regulat importul de materii prime, iar cand vine vorba de export, producatorii egipteni se afla Intr-o concurenta asimetrica cu marcile internationale.
Fara industrie de lux
„Sectorul nu este structurat, avem nevoie de un ecosistem real. Pentru moment, se bazeaza pe initiative personale”, rezuma consultanta Dina Hafez. „Maroc si Turcia, doua tari In care oportunitatile si obstacolele sunt similare cu cele din Egipt, au reusit sa-si impuna creatiile pe scena internationala”, a spus ea.
Intr-adevar, spune doamna Fahmy, „nu exista o industrie a produselor de lux In Egipt: exista marci care Incearca sa se impuna In strainatate, dar este nevoie de timp”. Pentru ca aceste marci trebuie sa Invete din mers regulile unei piete bine stabilite In strainatate dar Inca In faza incipienta In Egipt, unde standardele de vanzare, prezentare si marketing sunt Inca departe de norme.
Organizatia de Dezvoltare Industriala a Natiunilor Unite (UNIDO) descrie eforturile autoritatilor de a sprijini sectorul ca fiind „limitate si sporadice”, informeaza AFP/Agerpres. Exista un Consiliu dedicat exportului de artizanat creat In 2013, „dar nu este sigur ca autoritatile sunt constiente de soft powerul (atragerea oamenilor de partea ta fara a folosi forta) pe care Il pot Intruchipa designerii”, afirma doamna Hafez. „Bugetele limitate si birocratia nu usureaza lucrurile, si nici reglementarile vamale care se schimba foarte des”, conchide specialista.
Fara posibilitatea de a-si trimite marfa departe de Egipt, toti acesti creatori se bazeaza pe ceea ce Mohamed el-Kahhal numeste „vitrina maiestriei egiptene”: noul Mare Muzeu din Cairo. Aici, galeriile de egiptologie nu sunt Inca accesibile turistilor, dar magazinele de artizanat de lux au fost deja deschise, iar covoarele Kahhal ocupa un loc de cinste.
NICUSOR DINCA0
			
Comentarii