Razboi cu ketchup
Ca în materie de propaganda electorala americanii pot da lectii de democratie oricarei tari din lume, fie ea si bananiera, o dovedeste noul razboi dus pe altarul luptei pentru fotoliul de la Casa Alba în care, dincolo de actorii principali, John Kerry si George W. Bush, se înfrunta si sosurile puse de obicei pe hamburgeri si pizza, asa-numitul ketchup, cu care ne-am obisnuit si noi de vreo zece ani încoace.
Razboi cu ketchup
Ca în materie de propaganda electorala americanii pot da lectii de democratie oricarei tari din lume, fie ea si bananiera, o dovedeste noul razboi dus pe altarul luptei pentru fotoliul de la Casa Alba în care, dincolo de actorii principali, John Kerry si George W. Bush, se înfrunta si sosurile puse de obicei pe hamburgeri si pizza, asa-numitul ketchup, cu care ne-am obisnuit si noi de vreo zece ani încoace. Pentru a vedea pâna unde merge politizarea în SUA, de la organizatiile neguvernamentale pâna la casatoriile între homosexuali, sa urmarim putin noul „razboi al sosurilor” declansat în America de proaspatul „W ketchup”.
Totul a inceput cu un slogan: „Nu-i înghititi pe democrati. De ce sa le înghititi ketchup-ul lor” spune un slogan politic al firmei de sosuri „W Ketchup”. Pentru cine nu stie, sosul democratilor este mult mai celebrul ketchup marca „Heinz”, aceea care se gaseste si pe meleagurile noastre. Lupta merge atât de departe încât se spune ca americanii care sunt alergici (nu medical, ci politic) la aroma democrata mai subtila a sosului Heinz pot apela cu încredere la sosul suta la suta garantat, alternativa patriotica, sosul „W”. Numai ca, de data asta, razboiul atinge o adevarata institutie, prezenta zilnic pe masa din bucatarie a americanilor, si anume ketchup-ul Heinz, si intra pe un teren minat, cel putin politic. Republicanii au cam dat cu bâta în sos, pentru ca mostenitoarea imperiului „Heinz” este Teresa Heinz-Kerry, nimeni alta decât nevasta candidatului la presedintie, John Kerry, cel care are de gând, foarte serios, sa-l înlature de la Casa Alba, pe 2 octombrie, pe actualul presedinte George W. Bush, mai pe scurt cunoscut sub numele de „W”. Si de aici la sosul „W”, mult mai patriotic, cel putin în propaganda republicana, nu mai e decât un pas. Un pas facut de cei de la sosul „W” care tintesc sus de tot, adica la Washington si la mândria de a fi „ketchup-ul Americii”. Razboiul merge însa si prin alte transee. „G5s sau GIs? O alegere grea”, le atrag atentia cei de la sosul „W” clientilor lor patrioti. Adica, tradus pentru întelesul tuturor, „G5” înseamna Gulfstream jet 5, sinonim cu o firma care detine numai avioane de lux cu maximum noua locuri, iar „GI” este sinonimul pentru militarii americani. Pe de alta parte, propaganda democrata contraataca cu celalalt sos: „Alegeti Heinz si astfel o sprijiniti pe Teresa si firma sotului ei, Gulfstream Jet, si cauza liberala care înseamna John Kerry presedinte”. Si cum sosul trebuie împrastiat, ca în filmele de la Hollywood, cu nemasurata, sosul „W” spune la rândul lui: „Când alegeti ketckup-ul W, sprijiniti în acelasi timp Fondul de Burse Alianta Libertatii, care da burse copiilor eroilor nostri cazuti în lupta”. Si atacul trece sub curea: „Heinz are 57 de arome diferite, dar are si 57 de fabrici în strainatate” (cândva se zicea „noi muncim, nu gândim”, desi aceia care strigau sloganul au cazut cam de multa vreme pe gânduri), pentru ca finalul sa fie apoteotic: „Ketchupul W are o singura aroma: Americana” (un fel de „noi nu ne vindem tara”). Deci, pentru doritorii de sos republican, bun de pus pe hamburgerul din farfurie, firma „W” este cea mai potrivita alegere, chiar daca ea a fost înfiintata, cu scop electoral, doar cu o luna de zile în urma. Lupta ketchup-urilor a ajuns chiar si pe Internet, unde forumurile sunt pline de simpatizanti. Unul, din Akron (Ohio), zice textual: „Multumim ca ne-ati dat delicioasa alternativa americana la sosul Heinz. Henry Heinz o fi fost el un mare american, dar pe mine nu ma intereseaza sa sprijin cauza anti-americana a lui John Kerry”. De cealalta parte, compania Heinz spune ca ea nu e partizana în lupta electorala, subliniind ca familia Heinz nu detine decât 4 la suta din actiuni si nici Teresa Heinz, nici sotul ei, John Kerry, nu au vreun rol în conducerea companiei.
Comentarii