Articolul 1
MASINA CARE MERGE CU PORUMB!
Primele autovehicule care folosesc bioetanol extras din cereale circula deja in Marea Britanie
Anuntata ca o veritabila „apocalipsa” pentru tarile civilizate si supertehnologizate, criza energetica pare un fenomen iminent, in conditiile in care rezervele de petrol ale planetei sunt tot mai sarace si mai greu de exploatat. Pentru depasirea acestui veritabil cataclism, capabil sa zguduie din temelii lumea actuala, aruncand cele mai dezvoltate state intr-un haos fara precedent, s-au propus in ultimii ani tot felul de solutii, de la limitarea consumului de combustibil pana la fanteziste motoare, capabile sa functioneze pe baza de apa chioara sau aer.
Articolul 1
MASINA CARE MERGE CU PORUMB!
Primele autovehicule care folosesc bioetanol extras din cereale circula deja in Marea Britanie
Anuntata ca o veritabila „apocalipsa” pentru tarile civilizate si supertehnologizate, criza energetica pare un fenomen iminent, in conditiile in care rezervele de petrol ale planetei sunt tot mai sarace si mai greu de exploatat. Pentru depasirea acestui veritabil cataclism, capabil sa zguduie din temelii lumea actuala, aruncand cele mai dezvoltate state intr-un haos fara precedent, s-au propus in ultimii ani tot felul de solutii, de la limitarea consumului de combustibil pana la fanteziste motoare, capabile sa functioneze pe baza de apa chioara sau aer… Bioetanolul – ieftin si sanatos
Una dintre realizarile viabile, care ar putea diminua, intr-o oarecare masura, gravitatea situatiei, o constituie punerea in fabricatie, in Marea Britanie, a primelor masini ale caror motoare functioneaza pe baza de bioetanol. Aceasta substanta este extrasa din… cereale si constituie, spun specialistii, un combustibil excelent, daca nu la fel de eficient precum cei conventionali, atunci cu siguranta mai ieftin si mai ecologic. La finele anului trecut a fost data de altfel in folosinta, la Henstridge, in comitatul Wessex, prima uzina chimica producatoare de bioetanol, care va transforma anual 340.000 de tone de grau si porumb in 131 milioane litri de combustibil activ.
La ora actuala, combustibilul conventional vandut la statiile de alimentare din Marea Britanie, indiferent ca e vorba despre benzina sau motorina, este compus din 95% produs petrolier si 5% biocombustibil. Unele firme de prelucrare produc insa un combustibil numit E85, care contine 85% bioetanol, destinat masinilor „ecologice”, care circula deja pe soselele din Regatul Unit. Graul si porumbul nu reprezinta insa singurele produse agricole care vor ajuta la diminuarea efectelor crizei energetice – produsele obtinute din rapita si alte uleiuri virgine pot juca un rol important in acest sens.
Parerile sunt impartite
Este de la sine inteles faptul ca inovatia nu este privita cu ochi buni de catre producatorii si distribuitorii privati de produse petrolifere. „Majoritatea statiilor de alimentare cu combustibil refuza cu obstinatie sa se doteze cu pompe de E85. Este dificil sa le convingi sa accepte asa ceva si doar dupa ce le faci tot felul de oferte, catadicsesc sa iti permita instalarea unei pompe de bioetanol”, spune Graham Hilton, presedintele firmei Green Spirit, principalul distribuitor de combustibil „verde” in Marea Britanie. Si totusi, viitorul va apartine acestor combustibili neconventionali, cu atat mai mult cu cat oficialii Uniunii Europene au recomandat implementarea lor pe scara larga, pana in anul 2020. „Atata vreme cat performantele sunt apropiate de cele ale combustibililor clasici, iar nivelul de poluare este de doua ori mai scazut, este firesc sa ne concentram atentia asupra acestei initiative, care trebuie dezvoltata si implementata in cat mai multe colturi ale Globului. Doar astfel, criza energetica, ce ameninta sa se declanseze in urmatoarele decenii, va putea fi stopata, iar efectele ei teribile, mult diminuate”, este de parere Hilton. Totusi, transformarea granelor in combustibil nu este vazuta cu ochi buni de multe organizatii de aparare a drepturilor omului. „In conditiile in care aproape jumatate din populatia Globului sufera de foamete, este o crima ca in loc sa hranesti cu aceste grane flamanzii planetei, sa le folosesti pentru a-i plimba pe cei bogati, in masinile lor luxoase”, a declarat Alicia McMannock, lidera organizatiei de caritate „Stop Famine!”. Din aceasta dilema nu putem iesi…
Articolul 2
„ASTEROIDUL” DE PE FUNDUL OCEANULUI
In urma cu 8,3 milioane de ani, distrugerea unui asteroid, undeva intre Marte si Jupiter, a lasat urme pe Pamant (prafuri care migreaza spre Soare dar care, partial, sunt capturate de campul gravitational al Pamantului). Urme descoperite de cativa oameni de stiinta in sedimente oceanice.
O echipa de oameni de stiinta americani de la Institutul de tehnologie Caltech din California a descoperit pe fundul oceanelor Indian si Atlantic urme ale exploziei unui mare asteroid ale carui minuscule fragmente, care au ajuns pe Pamant, ar fi putut provoca o racire a climei in urma cu 8,3 milioane de ani. Cercetatorii Institutului de tehnologie din California au remarcat in sedimentele marine un maxim al concentratiei de heliu3, de patru ori mai mare decat media istorica, releva revista stiintifica britanica „Science”.
Heliu3 este un izotop al heliului, un gaz extrem de raspandit in Univers, pe care il utilizam, de pilda, pentru a umfla baloanele. Atomul de heliu3 e compus din doi protoni si un neutron in timp ce atomul de heliu obisnuit (He2) contine doar un proton si un neutron. Heliu3 e rar pe Pamant. Provine din prafurile cosmice ce cad pe planeta noastra, prafuri ce calatoresc prin Univers purtate de vanturile solare. Acest izotop constituie un bun marcator al intensitatii ploilor de prafuri cosmice interplanetare ce cad pe Pamant. Studiul sedimentelor de pe fundul oceanelor Indian si Atlantic a indicat existenta a doua niveluri maxime de concentratie a izotopului heliu3: in urma cu 35 milioane de ani si, respectiv, 8,3 milioane de ani. Primul nivel e atribuit impacturilor unor corpuri celeste, iar cel de-al doilea, exploziei unui mare asteroid, cu un diametru mai mare de 150 km. Cele mai mari fragmente ale acestuia, cunoscute sub numele de asteroizii Veritas, ratacesc la aproximativ 300 milioane km de Pamant. Aproape jumatate din masa acestui asteroid ar fi fost proiectata sub forma de prafuri, o parte dintre ele ajungand pe planeta noastra. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca aceasta ploaie de prafuri ar fi produs o schimbare a climei caracterizata printr-o „relativa racire a acesteia si prin intensificarea musonului asiatic”.
Coincidenta celor doua evenimente climatice (cel din urma cu 35 milioane de ani si, respectiv, 8,3 milioane de ani) e frapanta dar, deocamdata, cercetatorii americani refuza sa explice modul (mecanismele) in care prafurile comice ar provoca schimbari ale climei terestre. Aceste mecanisme nu au fost demonstrate stiintific. Perioadele de racire a climei sunt adesea explicate prin prezenta in atmosfera a particulelor provenind din activitati vulcanice, coliziuni ale meteoritilor sau poluare, particule care intuneca atmosfera, reflectand radiatiile solare.
Gelul electric care vindeca ranile
Dezvoltat din ingrediente naturale, un nou tip de gel ar putea deveni,...
Comentarii