O expozitie-eveniment, unica în România, „Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand Tour pâna azi”, dedicata unor valoroase opere de arta care au disparut sau au avut de suferit în mari dezastre, va fi vernisata la finalul lunii noiembrie la Muzeul National de Arta Timisoara (MNArT). Expozitia va purta vizitatorii într-o calatorie narativa unica, ghidata de vocea unui personaj virtual inspirat de o inscriptie arheologica de pe un altar comemorativ care atesta prezenta în Dacia a unui supravietuitor al eruptiei Vezuviului.
Totul porneste de la Pompeii, orasul pierdut dupa eruptia vulcanului Vezuviu, de la Grand Tour pâna astazi, într-o viziune curatoriala de exceptie, pe simezele MNArT putând fi admirate peste 100 de piese, de la fresce, picturi, sculpturi, grafica si obiecte, artefacte rare din marile muzee italiene.
Proiectul, unul de anvergura internationala, va aduce în fata publicului fragmente de istorie, martori ai unui oras disparut brusc în anul 79, dar care continua sa fascineze lumea întreaga. Este o ocazie rara de a patrunde pas cu pas în atmosfera unui oras roman încremenit în timp, dar readus la viata prin arta si istorie.
Muzeul National de Arta Timisoara marcheaza, astfel, un nou eveniment de anvergura, dupa ce si-a câstigat reputatia internationala în anul Capitalei Europene a Culturii Timisoara 2023, când l-a readus acasa pe Brâncusi, alaturi de expozitii dedicate lui Victor Brauner si Paul Neagu, urmate de „Luminile lui Caravaggio. Începutul modernitatii în pictura europeana, capodopere din colectia Roberto Longhi” (în 2024).
„Aceasta expozitie-eveniment unica în România are ca tema unul dintre cele mai fascinante subiecte ale istoriei antice universale: Pompeii, orasul pierdut sub cenusa Vezuviului. Pompeiul se contureaza ca un simbol fundamental pentru Modernitate: impermanenta fizica a Pompeiului a dat nastere unei permanente a stilului sau, ecourile sale modelând gustul estetic al Europei moderne, prin Grand Tour. Pompeiul devine astfel arhetipul triumfului artei asupra cataclismului si a distrugerii, al supravietuirii. Expozitia, realizata în colaborare cu prestigioasa institutie italiana Civita Mostre e Musei, exploreaza impactul cataclismelor asupra civilizatiilor, de la tragedia antica a Pompeiului pâna la modul în care acest eveniment a inspirat arta si cultura europeana, de la Grand Tour pâna în contemporaneitate”, detaliaza Filip Petcu, curator general si manager al Muzeului National de Arta Timisoara.
La Palatul Baroc, publicul va putea admira peste 100 de piese de patrimoniu – fresce, picturi, sculpturi, grafica, fotografie si artefacte rare – provenite din mari muzee ale Italiei, precum: Museo Archeologico Nazionale di Napoli; Certosa e Museo di San Martino – Napoli; Museo Nazionale della Ceramica Duca di Martina in Villa Floridiana – Napoli, Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea – Roma; Museo e Real Bosco di Capodimonte – Napoli; Galleria Lia Rumma Milano – Napoli, Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo – Roma.
„Reunite într-o naratiune vizuala si curatoriala de exceptie, exponatele recompun viata culturala a unui oras roman prosper, cosmopolit si dinamic, surprins în momentul cataclismului care i-a oprit temporar destinul, dar l-a conservat paradoxal pentru eternitate ca pe o efigie culturala si ca arhetip al supravietuirii si dainurii prin arta”, puncteaza Filip Petcu.
Expozitia „Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand Tour pâna astazi” va fi deschisa între 28 noiembrie 2025 – 29 martie 2026.
Edificiul Roman cu Mozaic
Monumentul complex arhitectural ridicat în perioada romano-bizantina la Tomis, si-a redeschis portile pentru vizitatori cu prilejul Zilei Dobrogei – 14 noiembrie.
Constantenii si turistii au ocazia sa redescopere marele mozaic din Tomis, pus în valoare de lucrarile recente de restaurare, într-un cadru de expunere modernizat, iar accesul este gratuit pâna la sfârsitul anului.
„Cu acest prilej a fost vernisata expozitia «Arta mozaicului antic si bizantin. MOZAIKON. Scoala de la Alba», organizata de Sectia Arta Sacra din cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa, Universitatea «1 Decembrie 1918» Alba Iulia. Expozitia reuneste 30 de lucrari realizate în tehnica mozaicului, cu piatra naturala, dupa teme de studiu inspirate de arta antica si cea bizantina. În suita de lucrari prezentate se regaseste si o tema de licenta conceputa pe baza motivelor si simbolurilor descoperite la Tomis (autor Vasile Sârb), expozitia fiind coordonata de prof. univ. dr. Theo Muresan, lector univ. Catalin Balut, lector univ. dr. Simona-Teodora Rosca-Neacsu si lector univ. dr. Luiza Barcan”, informeaza Agerpres.
Edificiul Roman cu Mozaic, cu o suprafata de aproximativ 2.000 de metri patrati, a fost descoperit în toamna anului 1959, în timpul unor lucrari edilitare, si a fost cercetat în cadrul mai multor campanii arheologice sistematice.
Între anii 1967 si 1970, a fost protejat prin integrarea într-o cladire moderna si deschis publicului pentru vizitare. Edificiul dateaza de la cumpana se-colelor al III-lea si al IV-lea p.Chr., fiind o realizare remarcabila a arhitecturii perioadei bizantine timpurii în Vestul Pontului Euxin.
La peste 1.700 de ani de la ridicarea sa, acest monument adaposteste cel mai întins mo-zaic policrom romano-bizantin descoperit pâna în prezent în zona balcanica si reprezinta unul dintre principalele repere turistice ale Dobrogei.
În vremurile sale de glorie, edificiul reprezenta cea mai mare constructie de acest gen din întregul Imperiu Roman si servea ca punct de legatura între port si orasul antic, fiind locul în care se desfasurau activitatile de comert si depozitare a marfurilor.
În secolul al VI lea, odata cu decaderea cetatii Tomis, edificiul nu a mai fost întretinut si s-a degradat, dar pardoseala de mozaic realizata din materiale de calitate s-a conservat.
NICUSOR DINCA
Comentarii