Johann Heinrich Pestalozzi a imaginat o stiinta a educatiei bazata pe psihologia dezvoltarii copilului si a pus bazele scolii primare moderne. El s-a nascut la Zürich, in 1746, si a ramas orfan de tata la putin timp dupa aceea, crescand in saracie.
A urmat studii de teologie la Universitatea din Zürich, dar nu a practicat preotia, ci s-a dedicat educatiei, la ferma Neuhof din Birr, pe care a transformat-o in 1775 in orfelinat. Aici a inceput sa-si testeze ideile privind cresterea si educarea copiilor. In 1780 a scris „Orele unui pustnic”, o serie de maxime care reflecta viziunea sa asupra situatiei sumbre a omului in lume si esecul propriilor sale incercari de reforma la Neuhof.
A cunoscut primul succes cu „Leonard si Gertrude” (1783), care a fost aclamat pe scara larga si a fost citit ca un roman si nu, asa cum Pestalozzi ar fi dorit, ca o expunere a ideilor sale pedagogice. Deja faimos, Pestalozzi a ajuns la Stanz, unde a preluat un orfelinat in 1798, si apoi la Burgdorf, unde a condus un internat pentru baieti intre 1800 si 1804. In 1801 a publicat „Cum isi invata Gertrude copiii”, o continuare a cartii sale anterioare si o extindere a gandirii sale educationale.
Dar abia la Yverdun, unde a fost director in urmatorii 20 de ani al unui internat pentru baieti de mai multe nationalitati, principiile pestalozziene de educatie au fost aplicate si observate de lideri mondiali. Potrivit lui Pestalozzi, „dezvoltarea deplina si fructuoasa” a copilului conform propriei sale naturi este scopul educatiei.
Scoala si profesorii ofera doar mediul si, respectiv, indrumarea cea mai potrivita pentru o exprimare libera care sa permita dezvoltarea puterilor naturale ale copilului. Perceptiile senzoriale sunt de o importanta suprema in dezvoltarea mintii copilului.
Pestalozzi a descris o metodologie atat de detaliata pentru dezvoltarea copilului si pentru studierea acestuia, incat s-a dezvoltat si un sistem bine definit de formare a profesorilor. Din pacate, scoala de la Yverdun s-a inchis pe fondul unor dispute si procese.
Pestalozzi a murit sarac si deceptionat, pe 17 februarie 1827, la Brugg, dar ideile sale au fost folosite la infiintarea sistemelor scolare nationale in secolul al XIX-lea, iar influenta sa in randul educatorilor continua pana in ziua de azi.
GABRIEL TUDOR
Comentarii