„Marsul nuptial” constituie o parte integranta a ceremoniilor de nunta, încât presupunem ca a existat dintotdeauna, dar abia dupa ce o printesa regala britanica s-a casatorit cu un print mostenitor prusac, marsul lui Mendelssohn a devenit un cântec de referinta.
Când fiica reginei Victoria, printesa Victoria Adelaide Mary Louise, cunoscuta si sub numele de Vicky, s-a casatorit cu Frederick, printul mostenitor al Prusiei, la 25 ianuarie 1858, drept acompaniament muzical a fost aleasa piesa lui Mendelssohn. Muzicianul era un favorit al Printesei Victoria, cântând frecvent pentru familia regala atunci când calatorea prin Marea Britanie.
„Marsul nuntii” a fost interpretat pentru prima data în 1842 la Potsdam ca acompaniament muzical pentru piesa care a inspirat „Visul unei nopti de vara” de Shakespeare. Dar abia dupa casatoria regala marsul a devenit un element de baza la nuntile din întreaga lume occidentala.
Mendelssohn se gândea de mult timp sa compuna o lucrare orchestrala bazata pe personajele din piesa sa shakespeariana preferata dintotdeauna. Ideea sa a devenit „Uvertura la Visul unei nopti de vara” si una dintre marile capodopere ale secolului al XIX-lea. În acel moment, Mendelssohn era deja un compozitor consacrat, scriind 12 simfonii, patru opere si numeroase alte lucrari.
Tânarul era în mod evident un geniu, dar si bogatiile imense ale tatalui sau au contribuit la numeroasele sale triumfuri muzicale, obtinute înca de la o vârsta frageda. Era un mare avantaj pentru un tânar muzician sa aiba la dispozitie o orchestra privata în timp ce lucra la compozitiile sale.
Pe lânga faptul ca a devenit un compozitor renumit, Mendelssohn a stabilit standardele pentru toti dirijorii moderni. El a fost primul care a folosit o bagheta în mod regulat la dirijarea orchestrei si a creat o „infrastructura” care a facut viata muzicienilor sai mai usoara.
Mendelssohn a murit la doar 38 de ani, dupa o serie de atacuri cerebrale facute la scurta vreme de la moartea surorii sale.
GABRIEL TUDOR
Comentarii