– Premiul pentru scenariu: "Volver", filmul spaniolului Pedro Almodovar care a primit, în premiera, un premiu colectiv pentru interpretare feminina.
– Acelasi aranjament a fost pastrat si în cazul premiului de interpretare masculina: au fost premiati toti actorii din filmul "Indigènes" al regizorului Rachid Bouchareb!
– Premiu pentru regie a revenit peliculei "Babel", povestea a trei destine puse în scena de Alejandro González Inarritu (o schema identica si în "Amores perros" si în "21 grame").
– Corneliu Porumboiu a obtinut "Camera de aur" pentru debut in filmul de lung-metraj cu "12h08, la est de Bucuresti".
Frunze de aur
Desi jurnalistii de specialitate considerau ca favoritii editiei a 59-a a Festivalului de film de la Cannes sunt productiile hispano-mexicane, juriul condus de regizorul chinez (din Hong Kong) Wong Kar-Wai (printre altele, autorul extraordinarului film "In the mood for love"), n-a tinut cont de critica de film si dupa un conclav tinut într-un loc secret a atribuit "Palme d'or" filmului "The Wind that Shakes the Barley" al regizorului britanic Ken Loach, un film care nareaza întâmplari din anul 1920, pe vremea debutului conflictului dintre englezi si irlandezi.
Desi nu figura în nici un sondaj printre favoriti, filmul a fost preferat, probabil, mai mult pentru a omagia cariera prestigioasa a regizorului englez, azi în vârsta de 76 de ani. Surprizele de acest gen nu sunt ceva neobisnuit la Cannes. Asa s-a întâmplat si în 2004 când, surprinzator, a fost încununat "Fahrenheit 9/11", documentarul lui Michael Moore, sau anul trecut când, desi favoritul era "Cache" al lui Michael Haneke, victorios a iesit "L'Enfant" al fratilor Dardenne.
Cine au fost favoritii
Institutul Médiamétrie a realizat un sondaj printre 720 de participanti, cu o zi înainte de lasarea cortinei peste Festivalul de la Cannes din acest an. Conform acestui sondaj, porneau ca mari favoriti pentru Palme d'or filmul spaniolului Almodovar, "Volver" (26,8 %) si "Babel" (23,2 %) al regizorului mexican Alejandro Gonzalez Inarritu (autorul tulburatorului film "21 grame"). În acelasi timp, candidati seriosi la recompensa suprema, desi undeva mai departe, se plasau "Marie-Antoinette" semnat de americanca Sofia Coppola, un "film istoric cu toate sosurile, din care nu aflam nimic", cum se exprima un cinefil de pe Croisette si "Labirintul unui Faun", realizat de mexicanul Guillermo Del Toro, filmul prezentat sâmbata si care a suscitat mari emotii.
Înainte de Gala laureatilor de duminica seara, circulau zvonuri ca trofeul de aur ar putea fi smuls de acest film, a carui actiune se desfasoara în Spania anului 1944 si care amesteca fictiunea cu realitatea. Pentru criticii de la revista "Le Film français", înainte de proiectia filmului "El Laberinto del Fauno", pe primul loc se plasa "Marie-Antoinette" (preferat "la nebunie" de 6 critici), urmat de "Volver" si "Babel" (4 voturi). Între timp, "Babel" avea sa câstige sâmbata seara Premiul juriului ecumenic oferit în fiecare an de un juriu de sase critici de film catolici si protestanti.
Buenos Aires, 1977
Alaturi de "Labirintul unui Faun", si filmul lui Israel Adrian Caetano, "Cronica de una fuga" (Jurnalul unei evadari) s-a aflat pe lista filmelor favorite si nerecompensate în acest an la Cannes. Inspirat dintr-o întâmplare adevarata, filmul ne prezinta calvarul a patru tineri arestati din eroare în 1977, torturati într-un centru clandestin în timpul dictaturii militare instaurate în Argentina dupa puciul din 24 martie 1976 si care au reusit, în cele din urma, sa evadeze. Acest al patrulea lung-metraj al regizorului argentinian este conceput "ca istoria unor supravietuitori ai ororii si care a avut grija sa nu arunce în morbid o poveste care are la baza a fost groaznica", dupa cum el însusi scrie în notele de productie.
Filmul se bazeaza pe textul lui Claudio Tamburrini (stânga), unul dintre cei patru evadati din cladirea clandestina în care erau sechestrati, interogati si torturati de fortele de securitate. Caetano (al doilea din stânga) descrie cu un realism brutal dar nefortat, calvarul celor 120 de zile îndurat de cei patru detinuti. Aceasta cruditate a naratiunii nu este doar a fondului, ci si a formei în care e construit filmul. Imaginea este tratata special pentru a deveni granulata si foarte contrasta. Totul este filmat cu camera pe umar, ca pentru un reportaj. Un subiect fierbinte si acum, dupa 30 de ani, dar si o trimitere la subiectul fierbinte al torturilor practicate de soldatii americani la închisoarea Abu-Ghraib din Bagdad, ca si din alte locuri secrete ale CIA.
"Maria-Antoaneta", doar "Palm Dog"!
Un grup de ziaristi anglo-saxoni ofera în fiecare an premiul "Palm Dog" (în loc de "Palme d'or"). Anul acesta, premiul a fost atribuit catelului Mariei-Antoaneta din filmul Sofiei Coppola. Este vorba despre un câine din rasa carlin, carora englezii îi spun "pug", iar nemtii "mops". Acelasi câine de companie a avut si marchiza de Pompadour, amanta regelui Ludovic al XV-lea, dar cel mai faimos mops din istoria Frantei a fost cel cu numele Fortuné care i-a apartinut Joséphinei de Beauharnais, împarateasa francezilor si sotia lui Napolean I. Revenind la "Marie-Antoinette" sa mai notam ca, dupa cum a declarat unui cotidian gratuit Sofia Coppola, Alain Delon a refuzat rolul regelui Ludovic al XV-lea pe motiv ca "o americanca nu are cum sa faca un film despre istoria Frantei". Opinie care, desi a vexat-o pe regizoare, n-a descurajat-o în nici un fel.
Comentarii