Reporterii tv transmit in direct purtand masca pe fata, spectatorii turneului de tenis de la Roland Garros stau in tribune, razleti si cu masca pe fata, nu mai recunosti pe nimeni in spatele mastii, personalitati sau VIP-uri. Iata ca vine acum si o piesa de teatru in care actorii se prezinta in spectacol cu masca pe fata!
Aflam dintr-un comunicat trimis de Agerpres ca Teatrul National din Timisoara (TNTm) a pregatit pentru prima premiera a stagiunii 2020-2021, care a avut loc pe 9 octombrie, un spectacol conceput si realizat in contextul pandemiei, intitulat Homer S.O.S., dupa Iliada si Odiseea.
Titlul piesei pare sa spuna ca povestea antica sau viata actuala este in pericol. Sau este obligata sa se descurce in conditii vitrege. Atat povestea cat si viata au fost nevoite sa se descurce in conditii vitrege tot timpul, dar acum este tras un semnal de alarma necesar.
Creatorii de arta, comunitatea artistica teatrala nu se lasa intimidata. Dovada este acest spectacol Homer S.O.S, semnat de regizorii Ion Ardeal Ieremia, Mihaela Lichiardopol si Sabin Popescu.
Din comunicatul remis de TNTm aflam ca „Homer S.O.S. este un spectacol inceput online, cu repetitii staruitoare, obstinate, in fata computerului, cu regasirea in repetitii dictate de distantare si de masca de protectie, dar deopotriva, la fel ca agerul Ulise, de bucuria descoperirii povestii. Cei trei regizori au construit acest re-start ca pe o polifonie de concept si de estetica, intr-un triptic care deseneaza istoria mitica si eroica a Antichitatii in tusele stilistice ale zilei de azi. Daca Iliada este o poveste despre manie, iar episodul din Iliada, in regia lui Ion Ardeal Ieremia, descrie un moment din sangerosul razboi troian, Odiseea, in episodul recuperat teatral de Mihaela Lichiardopol, este un palpitant jurnal al negocierilor, al loialitatilor si tradarilor, al aliantelor si al politicii umane, zeiesti (ba chiar si, uneori, in varianta lor deo-mundana); in egala masura, Odiseea este si o poveste de calatorie, un roman picaresc, o istorie a peregrinarilor lui Ulise, asa cum o spune episodul creat de Sabin Popescu”.
Asa cum a devenit o obligativitate in zilele acestea, citim ca „pentru protejarea spectatorilor si a echipei artistice si tehnice, TNTm respecta toate masurile de preventie” ale autoritatilor, „purtarea mastii pe toata durata prezentei in interiorul Salii 2 si dezinfectarea mainilor cu substantele puse la dispozitia publicului sunt obligatorii”.
Daca e sa ma intrebati pe mine, ideea spectacolului de la Timisoara are si o componenta nu atat de fronda, cat de a marca pentru viitorime starea stranie in care se afla societatea, in premiera in acest an ciudat 2020. Fara spectatori in sala, cu masca pe fata oriunde, fara orizont sau doar cu un alt orizont.
Asteptam si primul film cu starurile americane de la Hollywood, purtand toate masca pe fata. Va exista?
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii