Jazz-ul este pentru cunoscatorii muzicii lejere, nu pentru cei ai muzicii clasice, dar oricum ar fi jazz-ul este un gen muzical complex, inovator, creativ, singurul care mai face inca fata valului uniformizator, inconsistent al muzicii de divertisment de azi. Jazzul are cateva varfuri peste care nu poti trece, de la Miles Davis, la Keith Jarrett si Diana Krall, sa zicem.
De aceea ma opresc in aceasta saptamana la un eveniment muzical in premiera care a fost organizat intre 25 si 27 iunie, EUNIC-Bucarest (European Union of National Institutes for Culture) in parteneriat cu Green Hours, cel mai vechi si mai inovativ club de jazz din Romania, la Green Hours Garden din Bucuresti. Este vorba despre editia pilot a Festivalului JAZZUNIQUE – Jazzin’ Europe. Sub deviza „emerging excellency”, (Scotand la iveala excelenta), pe binecunoscuta scena din gradina Green, au avut loc concerte ale unor trupe din tari membre EUNIC, adica din Germania, Franta, Austria, Cehia, Ungaria, Belgia sau Romania, care au prezentat proiecte dintre cele mai provocatoare pentru publicul avid de evenimente live, dupa cum transmitea Agerpres.
Din comunicatul prezentat de organizatori, am aflat si cateva informatii mai detaliate despre protagonisti.
Astfel, din Germania, cu Hans Ludemann la pian / pian virtual, Aly Keita la balafon / mbira si Christian Thome la percutie, Trio Ivoire au amestecat „radacinile personale ale traditiilor africane, europene si din domeniul jazz-ului si aduce impreuna balafonul african cu pianul, tobele si instrumentele electronice pentru a crea un sound contemporan ce nu se compara cu nimic”.
Belgia a propus un one-man show, concertul lui Antoine Pierre, lider al grupului sau de jazz Urbex, cunoscut si din proiectul sau crossover Next Ape (Urmatoarea maimuta). El a evoluat pe scena „inconjurat de un set de tobe cuprinzator, artistul prezentand pe scena festivalului un repertoriu nou, electronic, denumit Vaague”.
Cu membri din Franta si Romania, Toma Dimitriu Trio, avandu-i pe Toma Dimitriu la pian, Gabriel Midon la contrabas si pe Jean-Baptiste Pinet la tobe, „a luat nastere la Paris in urma cu un an si jumatate si marcheaza o prietenie si o conexiune muzicala speciala intre membrii sai. Trio-ul combina traditia jazz-ului cu elemente avangardiste, fiind influentati de muzica europeana contemporana de tip narativ”.
Borbely/Dresch Quartet, din Ungaria, cu Borbely Mihaly la saxofon, taragot, clarinet bass si orga, Dresch Mihaly la saxofon si fuhun, Horvath Balazs la contrabas si G. Szabo Hunor la tobe, intr-un parteneriat cu doi saxofonisti, instrumentisti dintre cei mai importanti ai etnojazz-ului maghiar, au reusit sa imbine „elemente de jazz cu motive muzicale traditionale din Bazinul Carpatic”.
Din Spania, Institutul Cervantes a invitat-o pe Lucia Rey, o artista polifatetica, pianista si compozitoare, absolventa a Conservatorului Regal de Muzica din Madrid, Spania. La Eunic Jazz Festival din Bucuresti, artista a oferit un show dinamic care a mixat „creatii de pe albumul Reflexion (2017) si productii recente care vor face parte dintr-un album viitor”.
Duo-ul RanjevS & obasz din Cehia, compus din Stefan Szabo la chitara electrica si Jakub Svejnar la tobe si percutie, a propus „o muzica plina de viata, in afara cadrului oarecum osificat al jazz-ului, ignorand de asemenea limitele categoriilor de gen”.
In fine, din Austria, invitat de Forumul Cultural Austriac, a evoluat pe scena formatia Sketchbook Quartet. Sa mai spunem ca partenerii evenimentului in premiera de la Bucuresti au fost Comisia Europeana in Romania, Institutul Cervantes, Institutul Cultural Maghiar, Goethe-Institut Bucuresti, Forumul Cultural Austriac, Delegatia generala Valonia-Bruxelles, Institutul Francez, Centrul Ceh si Romanian Design Week.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii