În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele mai multe ori un loc inferior fata de raufacatorii cu care se confrunta.
Cei mai inteligenti raufacatori din filmele de groaza îsi manipuleaza chiar si prada pentru a-i ajuta sa-si atinga scopul. Altii îsi pregatesc perfect capcanele si naratiunile pentru a acoperi ani de jocuri mortale pentru un cerc tot mai mare de tinte.
Nu este asadar o simpla coincidenta ca raufacatori cei mai faimosi din productiile cinematografice tind sa fie si cei mai eruditi si vicleni, mai ales ca ei uimesc si îngrozesc spectatorii cu inteligenta lor, la fel de ascutita ca armele la care apeleaza.
Hannibal Lecter
Nu numai ca dr. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) este mereu cu câtiva pasi înaintea agentului special Clarice Starling (Jodie Foster) si a celorlalti agenti FBI pe tot parcursul filmului Tacerea mieilor, dar îi foloseste pentru a-si facilita propria evadare din închisoare, în timp ce le dezvaluie identitatea lui Buffalo Bill (Ted Levine).
Desigur, nu trebuie uitat faptul ca Lecter a reusit sa traiasca printre oameni normali timp de multi ani fara a fi descoperit, atacând pacienti de ospiciu, asociati nepoliticosi si chiar amici buni, spre a-i servi apoi, la propriu, oaspetilor din înalta societate la petreceri.
Freddy Krueger
Freddy Krueger (Robert Englund) reuseste cumva sa-si depaseasca moartea pentru a se razbuna pe orasul care i-a pus capat seriei de crime comise ca „ucigasul din Springwood”, un criminal în serie care ataca exclusiv copii.
Prezenta sa supranaturala este alimentata de frica si de amintirile pe care locuitorii orasului le pastreaza înca despre atrocitatile comise, permitându-i sa atraga mai multe victime în Lumea Viselor, unde le ucide.
Inteligenta necesara pentru a rasturna legile existentei actuale si ale vietii de apoi este uimitoare, fara a mai mentiona abilitatea sa de a folosi cele mai mari temeri ale victimelor sale pentru a le manipula si a le determina sa îi ofere exact ceea ce-si doreste. Numai un sociopat extrem de inteligent poate patrunde atât de adânc în sufletul unei persoane pentru a extrage acest tip de informatii si a le folosi în avantajul sau.
Norman Bates
Norman Bates (Anthony Perkins) îsi ucide mama manipulatoare din punct de vedere emotional si pe logodnicul acesteia, dupa ce relatia dintre cei doi îi declanseaza gelozia si furia. Simtindu-se însa vinovat pentru ce a facut, Bates dezgroapa cadavrul mamei sale si îl pastreaza mumificat în casa lor de lânga Bates Motel timp de ani de zile, fara ca nimeni sa-si dea seama.
Furia sa disociativa – stare în care împrumuta personalitatea mamei sale pentru a comite transgresiuni – este ca o pierdere de memorie, dar el este suficient de inteligent pentru a ascunde dovezile si a o proteja pe „mama” dupa moartea lui Marion Crane (Janet Leigh) si a altor tinte necunoscute.
Mary Mason
Mary Mason (Katharine Isabelle) este o fosta studenta la medicina care a devenit chirurg specializat în modificari corporale extreme pentru a câstiga bani în plus. Folosindu-si abilitatile talentate de chirurg, Mary reuseste sa devina o furnizoare bogata de operatii de modificare corporala în lumea subterana a fetisurilor extreme. Ea îsi foloseste si noile abilitati pentru a se razbuna pe mentorii si profesorii care au agresat-o sexual la o petrecere, folosind fotografii ale operatiilor de modificare corporala fara consimtamântul lor pentru a-si consolida afacerea.
Francis Dolarhyde
Francis Dolarhyde, alias Dragonul Rosu, este principalul antagonist al romanului omonim al lui Thomas Harris si al adaptarilor sale cinematografice. Interpretat de Tom Noonan si apoi de Ralph Fiennes, Dolarhyde ucide animale de companie si familii în noptile cu Luna Plina pentru a-si satisface nevoile ritualice si convingerea ca pacatele îl vor transforma într-o creatura terifianta, numita Dragonul Rosu.
Deoarece muscatura face parte din ritual, Dolarhyde are în mod inteligent doua seturi de dinti falsi creati în Hong Kong pentru a induce în eroare fortele de ordine – un set pentru uz zilnic si unul cu dintii strâmbi ai bunicii sale pentru a musca victimele.
În plus, meseria sa de tehnician de film îi permite sa aleaga persoanele pe baza vizionarii filmelor lor de familie la locul de munca, ceea ce face ca politia sa nu poata stabili nicio legatura între victime.
GABRIEL TUDOR
Comentarii