Un public iubitori de muzica clasica, intr-o seara inghetata din 3 decembrie 2018, a umplut atrium-ul Institutului Francez din Bucuresti pentru a asculta un pianist talentat, pe Eduard Kunz, considerat de BBC Music Magazine unul dintre cei mai buni pianisti ai lumii, iar de publicatia „Sputnik” din Rusia un adevarat „print rus al pianului”.
Nascut in noiembrie 1980, la Omsk, in Siberia, Eduard Kunz s-a casatorit cu o romanca, locuieste acum la Bucuresti, are o fiica de 6 ani si isi ocupa o parte din timp predand pianul copiilor talentati. A studiat pianul la Conservatorul din Moscova care, dupa cum spune chiar el „a dat, probabil, mai multi muzicieni decat oricare altul din istorie. In anul meu eram 80 de muzicieni. Cati dintre ei canta si in prezent? Doar cativa. Si acesta este un procent foarte bun”. Desi implinirea sa muzicala s-a facut cu sacrificii, inclusiv materiale, si cu multa munca, azi Eduard Kunz se considera un muzician implinit.
Evolueaza alaturi de cele mai prestigioase orchestre, este recompensat cu o multime de premii internationale si are o discografie bogata, indeosebi cu Orchestra BBC (Marea Britanie). Sa mai spunem ca alaturi de violonistul Alexandru Tomescu, Eduard Kunz a inregistrat integrala lucrarilor pentru pian si vioara compuse de George Enescu.
Intr-un interviu de la sfarsitul anului 2017, Eduard Kunz spunea, atunci cand era intrebat care sunt cele 3 lucruri la care n-ar renunta: „Eu as alege familia – sotia si fiica mea – talentul meu si un pian. Nu-mi pot imagina viata altfel”. Nu doar pentru ca preda la mai multe Conservatoare din China, Italia si Japonia unde este profesor invitat, dar si pentru ca preda muzica si copiilor, Eduard Kunz este convins de utilitatea studierii unui instrument muzical: „Orice copil trebuie sa cante la un instrument muzical. In primul rand, pentru ca este un limbaj care deschide un intreg univers, un limbaj care nu se regaseste in nicio alta literatura, imposibil de exprimat in cuvinte. Este un alt univers al emotiilor”.
La Institutul Francez din Bucuresti, Eduard Kunz a can-tat pe un pian Schiedmayer fabricat in 1900 de Pianofortefabriek din Stuttgart, furnizorul tuturor marilor case regale si imperiale ale epocii, achizitionat de Institutul francez in anul 1936.
In cadrul concertului din 3 decembrie, Eduard Kunz a interpretat lucrari compuse de Claude Debussy – Clair de Lune, Maurice Ravel – Gaspard de la nuit si Serghei Rachmaninov – Sase momente muzicale op 16, incheind cu doua bisuri din Anotimpurile lui Ceaikovski (Martie si Octombrie). Sa mai spunem ca in deschiderea recitalului lui Eduard Kunz, publicul a avut ocazia sa o asculte pe Catinca Nistor, o tanara pianista in varsta de 15 ani, considerata o speranta a scenei muzicale romanesti, care a interpretat Claude Debussy – L’Isle Joyeuse si George Enescu – Toccata Suita Nr. 2 Op. 10. Catinca Nistor este eleva a scolii „Iosif Sava” din Bucuresti si se perfectioneaza cu Eduard Kunz.
Chiar daca studiul, repetitiile presupun singuratate si un tipic monoton, lui Eduard Kunz „ii place neprevazutul si cred ca acesta este adevaratul sens al vietii”. Chiar si acum, cand locuieste si lucreaza in Bucuresti. „Simt ca acum trec printr-o schimbare interna profunda, evaluez cum traiesc, cum ma comport, ce fac, unde sunt si de ce. Desigur, pentru profesia mea, locul in care traiesc nu este cel mai comod, sincer sa fiu”, constata Eduard Kunz cu luciditate.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii