La inceputurile cinematografului, numarul filmelor produse in intreaga lume era extrem de mic, de ordinul zecilor, in fiecare an. Odata cu dezvoltarea tehnologiei si cresterea apetitului publicului pentru cea de-a saptea arta, peliculele au inceput sa se inmulteasca precum ciupercile dupa ploaie si astazi, in intreaga lume, se realizeaza probabil mii de filme anual. Nu este, de aceea, nici o supriza, ca multe dintre ele lasa de dorit la capitolul originalitate si ca sunt pline de clisee. Haideti sa aflam impreuna care sunt cele mai frecvent intalnite clisee, ce apar din pacate chiar si in filme celebre.
Baietii rai trag aiurea
In majoritatea filmelor de actiune, personajul negativ este adesea inconjurat de o banda de „duri” plini de muschi, cu priviri taioase si eventual rasi in cap, capabili sa spulbere orice rival al stapanului lor, la un simplu ordin al acestuia. Doar ca, atunci cand „Mr. Bad Guy” se intalneste, de obicei in vreun hangar parasit, cu eroul filmului, nu la fel de bine dotat fizic precum malacii respectivi, in schimb foarte istet si iute in replici, baietii duri au ocazia sa se faca de ras: in momentul decisiv, cand conflictul dintre cele doua personaje principale, Raul si Bunul, se declanseaza, „musculosii” se dovedesc niste tragatori de duzina si, desi adesea sunt inarmati cu mitraliere care „rad”, efectiv, totul, in calea lor, nu reusesc nici macar sa-l atinga pe tipul cel istetel…
Hackeri pe toate drumurile
Un alt cliseu frecvent intalnit – de exemplu in filme ca „Inamicul statului”, „Misiune: imposibila”, „Suprematia lui Bourne” – vizeaza cunostintele informatice ale protagonistilor. Acestia nu au nevoie decat de un computer si o conexiune Internet pentru a afla toate tainele guvernului, accesand, gratie unor cunostinte ce l-ar putea face gelos pe orice hacker, documentele secrete ale acestuia. Lasam la o parte faptul ca, tocmai din acest motiv, in realitate multe documente „top secret” nu exista decat in varianta pe hartie, este de-a dreptul absurd modul in care, in doar cateva secunde, eroii reusesc sa sparga cele mai dificile coduri, la care specialisti cu greutate s-ar chinui, in viata de toate zilele, luni in sir.
Nu e pentru cine se pregateste
De multe ori audienta e tinuta cu sufletul la gura in momentul in care personajul negativ il incolteste pe „good guy” si eventual ii flutura prin fata ochilor un pistol doldora de gloante. Eroul nu mai are scapare si toti se asteapta sa fie impuscat, desi pe de alta parte este clar ca o asemenea situatie ar duce practic la sfarsitul filmului la jumatea sa. Se aude impuscatura inerenta dar, surpriza: cel care se prabuseste nu este eroul, ci agresorul! Pentru ca a intervenit, in mod miraculos, un al treilea personaj – de cele mai multe ori o femeie fatala care joaca la doua capete dar are totusi bucurii la chipesul actor principal. Faza vazuta in Die Hard, Independence Day, Reservoir Dogs etc., etc…
Raii mor tare greu
De cate ori ati vazut intr-un film secventa in care, dupa ce-l umple de gloante, il injunghie, il otraveste, il despica in doua cu ferastraul, il ineaca, eroul ii intoarce spatele personajului negativ, pentru ca acesta sa revina, ridicandu-se practic din morti, spre a prelungi suspansul? Cliseul este atat de des intalnit incat a devenit chiar previzibil si, cu toata actiunea plina de tensiune, nu ne putem opri un suras ironic vazandu-i pe „ticalosi” incercand, cu ultimele puteri, sa-i vina de hac eroului. Asa se intampla, de pilda, in Halloween, Die Hard, Matrix, Terminator, dar si in Atractie fatala, unde Michael Douglas se chinuie un sfert de ora sa o ucida pe Glenn Close, care se incapataneaza sa nu mai moara odata, ca asa a vrut scenaristul!
Eroi scosi din cutie
In anii ’90, telenovelele de genul „Tanar si nelinistit” sau „Sclava Isaura” erau criticate, pe buna dreptate, pentru ca intotdeauna eroinele lor erau, imediat ce se trezeau din pat, de obicei dupa o noapte de amor salbatic, aranjate, machiate si coafate, de parca atunci ar fi iesit pe usa salonului de infrumusetare. Moda gaunoasa s-a transmis si la filme cu pretentii si asa se face ca in pelicule precum „Casino Royale”, „Demolition Man” sau „Predator”, eroii, dupa ce se bumbacesc bine cu tipii rai, incaseaza pumni in fata cu nemiluita, isi rup hainele si isi invinetesc ochii, apar, in secventa imediat urmatoare pusi la patru ace, ca si cum nimeni nu i-ar fi atins nici macar cu o floare.
O masca… inconfundabila
Care este cea mai nefericita modalitate de a te deghiza, in filme? Sa-ti pui pe fata o masca de oxigen. Fie eroul, fie tipul cel rau, apeleaza la acest truc pentru a-si pierde urma si desigur ca nimeni nu banuieste cine s-ar putea de fapt ascunde in spatele masti. Trucul apare in „Ocean’s eleven” dar si in „Tacerea mieilor” – cu o variatie: aici, diabolicul doctor Lecter pune o masca de oxigen pe chipul unei victime pentru a-si putea asigura usor scaparea.
Ghinioane planificate
Tot pentru a spori suspansul de care vorbeam ceva mai sus, scenaristii apeleaza si la alte solutii, ce nu mai pot pacali azi decat pe cei care nu au vazut in viata lor un film de actiune. Una dintre ele ar fi cea a masinii care nu porneste nici de-a naibii cand eroul, urmarit de raufacatori, se urca la volan – un exemplu care, in loc sa te ingrozeasca, te face sa razi in hohote este cel din „Masacrul din Texas”, dar scene similare gasim si in „Dupa 28 saptamani” sau „Casa de ceara”. La fel se intampla si cu eroii ramasi fara gloante si care sunt nevoiti sa faca slalom printre proiectilele inamice spre a-si salva pielea, cum se intampla in „Desperado”, „Face/Off” sau „Dl si dna Smith”.
GABRIEL TUDOR
Comentarii