Muzeul National al Banatului (Timisoara, str. Martin Luther, nr. 4) îsi asteapta vizitatorii, începând din 10 octombrie, într-o atmosfera de epoca, exponatul lunii fiind o sticluta de parfum realizata în stil eclectic, într-un atelier central-european, la sfârsitul secolului XIX, care completeaza expozitia „Belle Epoque: Frumusete si Eleganta”.
Muzeul creeaza astfel atmosfera deosebita când moda, arta si parfumul erau esentiale pentru oricine voia sa lase o impresie memorabila, aceasta sticluta fiind un mic simbol al sofisticarii.
Muzeograful MNB Teodora Mot spune ca sticluta îmbina perfect un cristal rosu intens cu o carcasa decorata în motive vegetale, un aliaj de argint, cupru si plumb care arata cât de multa atentie la detalii se punea pe astfel de obiecte.
„Imagineaza-ti doamnele acelei epoci, în rochii vaporoase si palarii mari, purtând sticluta aceasta în posetele lor, ca pe o mica opera de arta. Aceasta înseamna eleganta fara efort, când fiecare detaliu era ales cu grija si fiecare accesoriu spunea o poveste despre cine esti si ce vrei sa arati lumii. Dar, ce face ca aceasta sticluta sa fie cu adevarat remarcabila este faptul ca ea nu era doar un recipient, ci o adevarata expresie a rafinamentului acelei vremi. La Belle Epoque era despre a fi autentic, despre a-ti exprima identitatea prin mici detalii, iar o sticluta de parfum era la fel de importanta ca o bijuterie scumpa. În acea perioada, parfumierii precum François Coty revolutionau industria iar sticlele în care era pastrata esenta erau adevarate piese de arta”, detaliaza Teodora Mot.
Perioada dintre ultimele decenii ale secolului XIX si înce-putul secolului XX, cunoscuta si sub denumirea de „La Belle Epoque”, a fost caracterizata de schimbari precum industrializarea, expansiunea urbana, dezvoltarea diviziunii muncii, dar si o tranzitie catre o noua viziune asupra lumii, o epoca de schimbare a perceptiilor atât pe plan colectiv, cât si individual, informeaza Agerpres. Însasi denumirea de Belle Epoque se traduce literal ca „epoca frumoasa”, „anii frumosi”, de dinaintea marii confruntari militare ce avea sa urmeze, Primul Razboi Mondial, un interval de timp în care creatia a atins mari culmi pe multe planuri.
Fiind o perioada de acalmie, cu multe inovatii materiale, tehno-logice, dar si spirituale, în aceasta atmosfe-ra au înflorit si artele: poezia, muzica, pictu-ra, teatrul, opera, dar si arta vestimentara, a folosirii celor mai fe-lurite si complexe materiale, a celor mai extravagante modele, a parfumurilor, a tot ceea ce tine de eleganta si fine-te, mentioneaza muzeografa.
Doamnele „Belle Epoque”, sofisticate, elegante, în rochiile lor extravagante, etalând coafuri încântatoare, sunt admirate pâna în zilele noastre si reprezinta etaloane de gratie si distinctie.
Cresterea numarului de magazine, datorita progreselor tehnice din domeniul industriei confectiilor, declansate de revolutia industriala si, deci, a productiei de îmbracaminte, precum si a mobilitatii, începuturile dezvoltarii industriei turistice au creat o piata mult mai mare pentru bunurile de lux, cum ar fi parfumurile, ceasurile si bijuteriile.
Parfumierul François Coty a început sa produca miresme în 1904 si a obtinut primul succes prin intermediul magazinelor. El a descoperit importanta sticlelor elegante si le-a cerut lui Rene Jules Lalique (1860-1945) si companiei Baccarat sa proiecteze sticle Art Nouveau, stilul artistic reprezentativ sfârsitului de secol XIX si începutului de secol XX.
Replici contemporane
O serie de replici realizate dupa lucrarile a 19 maestri tâmplari-pictori din Komárno (Ungaria) si câtiva discipoli ai acestora, constând în casete de tavan, casete de fatade de balcon sau de banci, sunt expuse în Galeria Cetatii din Târgu Mures de catre Fundatia Casa Traditiilor Ar-delenesti. „Aceste replici contemporane aduc un omagiu mestesugului tâmplarilor din Komárno, fiind în acelasi timp o sursa de inspiratie pentru generatiile actuale de artisti si mesteri populari, pastrând vie o traditie care risca sa fie uitata. Expozitia reuneste replici ale celor mai reprezentative casete realizate de 19 maestri tâmplari sau de elevii lor directi, oferind vizitatorilor o incursiune în universul artistic al unei epoci trecute, dar care ramâne relevanta pentru creatorii de astazi. Vizitatorii expozitiei au ocazia sa admire detalii minutioase ale desenelor florale si geometrice care împodobesc casetele de tavan si sa înteleaga complexitatea tehnica si simbolistica a acestor opere”, a anuntat administratia Cetatii Medievale din Târgu Mures.
Fiecare piesa din expozitia „Flori zâmbitoare de mac, lalele parfumate. Replici contemporane ale casetelor de tavan pictate de tâmplarii-pictori din Komárno”, spune o poveste despre o cultura care valorizeaza frumosul si care a transformat obiectele cotidiene în veritabile opere de arta. Expozitia poate fi vizitata la Galeria Cetatii din Târgu Mures pâna în data de 20 octombrie, intrarea fiind libera, informeaza Agerpres.
Profesorul de pictura tradi-tionala pe mobilier, Eva Ament, mester popular, cea care a coordonat realizarea replicilor, sustine ca lucrarile tâmplarilor din Komárno se caracterizeaza printr-un înalt nivel de îndemânare tehnica si un desen rafinat, fiind modele demne de urmat pentru pictorii contemporani de mobila.
NICUSOR DINCA
Comentarii