Taxi 3, creatia lui Gerard Krawczyk, avându-l ca producator pe Luc Besson, a transportat în lumea magiei cinematografice peste jumatate de milion de spectatori într-o singura zi, cea a lansarii. Nu este chiar un record, Taxi 2 depasindu-l din acest punct de vedere; la vremea respectiva, în prima lui zi de difuzare, Taxi 2 a atras 750000 de "pasageri".
În acest al treilea episod, personajul central Emilien se suie din nou la volanul bolidului sau a la James Bond si demareaza în tromba împreuna cu acolitul sau Daniel într-un razboi pe viata si pe moarte împotriva unor jefuitori de banci, deghizati în Mos Craciun. Cursa nebuneasca îi poarta pe cei doi eroi (roluri interpretate de Samy Naceri si Frederic Diefenthal) pe drumuri lungi si spectaculoase, din Marsilia la Tignes, din Canebiere pe vârfuri de munti si piste de schi. În ciuda faptului ca imaginile care seamana cu raliurile de formula 1 fac deliciul publicului, criticii i-au acuzat pe regizor si pe producator ca incita la violenta rutiera, "uitând de notiunea de responsabilitate". Reprezentantii asociatiei "Strada tinerilor" au avut si ei un cuvânt de spus la adresa filmului pe care l-au numit "un pericol pentru securitatea rutiera", cerând ca proiectia peliculei sa fie de fiecare data însotita de "un mesaj preventiv", astfel încât toata lumea sa înteleaga ca "banalizarea problemei securitatii rutiere înseamna asumarea unui mare risc. Daca vrem sa combatem comportamentul agresiv la volan, e foarte important sa nu minimalizam pericolul accidentelor rutiere si sa nu uitam ca nu exista caramboluri si accidente fara morti si raniti, fapt pe care filmul îl abordeaza cu superficialitate."
"Incriminatii" – regizorul si producatorul – si-au cerut dreptul la replica si au pledat pe tema diferentei între viata si film. "În ce ma priveste, eu fac parte din cele 50 de milioane de oameni din Franta care stiu sa faca diferenta între realitate si film", a declarat cu insolenta-i binecunoscuta Luc Besson, producatorul întregii serii. La rândul sau, Samy Nacery a spus, încercând parca sa se apere: "Suntem cineasti si asta înseamna ca noi facem film, nu apologia faptelor prezentate în film. Nu vom face niciodata acest lucru tocmai pentru ca noi suntem oameni responsabili". Frederic Diefenthal a simtit nevoia sa ia si el atitudine si a "lansat" un mesaj oamenilor în care le-a spus ca viteza e pentru raliuri, nu pentru circulatia rutiera.
Jaclyn Smith a învins boala
Actrita americana Jaclyn Smith, una din eroinele serialului pentru televiziune Îngerii lui Charlie din perioada 1976-1981, a declarat recent ca a avut de înfruntat o lupta grea cu un cancer de sân, din care, din fericire, a iesit învingatoare. "În prezent, sanatatea mea e excelenta", marturisea recent actrita, în vârsta de 55 de ani. "În fiecare seara, ma asez în genunchi si îi multumesc lui Dumnezeu pentru acest lucru." Boala i-a fost diagnosticata vara trecuta, cu prilejul unui examen de rutina.
În rolul lui Kelly Garrett (pe care l-a interpretat si în serialul TV de odinioara), Jacly Smith joaca în cea de-a doua parte a filmului Îngerii lui Charlie, realizat în anul 2000 si care le-a avut în distributie pe Cameron Diaz, Lucy Liu si Drew Barrymore.
John Huston o scoala de cinema
În Irlanda, în cadrul universitatii din Galway, va fi în curând inaugurata o scoala de cinema care va purta numele cineastului american John Huston (1906-1987), în semn de omagiu pentru afectiunea pe care acesta a purtat-o poporului irlandez. Detinator al unei proprietati în regiunea Galway (vestul Irlandei), John Huston a gasit o puternica sursa de inspiratie în oamenii si locurile pe care le-a cunoscut acolo. Actrita Anjelica Huston, fiica cineastului, va patrona noua scoala de cinema care va purta numele tatalui ei si va recruta primii studenti.
Regizor, scenarist si actor, John Huston este considerat una din ultimele mari legende ale "epocii de aur" a Hollywoodului. El este identificat cu acea personalitate plina de culoare si forta, impulsiva si imprevizibila, careia i-a placut sa traiasca precum un mare senior feudal, creându-si reputatia unui împatimit al jocurilor de noroc, bautor de alcooluri tari, fumator de tigari de foi si seducator de femei frumoase. Creator al unei opere inegale ca valoare, care în mod firesc i-a adus mari satisfactii, dar si durerea marilor esecuri, el este totusi autorul unui anumit stil – stilul John Huston -, în ciuda faptului ca avea uriasa capacitate de a-si adapta talentul si viziunea artistica la fiecare subiect în parte. Ca regizor, de-a lungul a cinci decenii, si-a pus semnatura pe 40 de pelicule care, în ansamblul lor, compun un univers cu precadere viril, cu personaje care se lasa antrenate în încercari dificile, fiind de cele mai multe ori sortite înfrângerii. Câteva idei obsesive strabat ca un fir rosu creatiile lui: vânatoarea e mai importanta decât uciderea vânatului; competitia valoreaza mai mult decât premiul; adevarata prietenie nu se verifica decât în focul luptei etc.
Celebritatea numelui sau este pentru totdeauna legata de Soimul maltez (1941) care i-a adus doua premii Oscar (pentru scenariu si regie), Comoara din Sierra Madre (1947 – Oscar), Inadaptatii/Ziua cailor salbatici (1961), Noaptea iguanei (1964), Onoarea familiei Prizzi (1985), Mortul (1987 – inspirat de o nuvela a scriitorului irlandez James Joyce)…
Matt Damon Si Ben Afflek din nou o echipa
Cei doi prieteni, Matt Damon si Ben Affleck, colaboreaza din nou, de data aceasta ca producatori executivi ai unui serial de televiziune, intitulat Push, Nevada, care deja se difuzeaza în Statele Unite. Conceptul se anunta destul de… atragator: un milion de dolari va fi oferit telespectatorului care va reusi sa dezlege intriga povestii. Telespectatorilor li s-a pus la dispozitie si un sit pe Internet unde pot gasi unele indicii care sa-i ajute în descifrarea misterului din orasul în care se petrec fapte foarte bizare.
Robert Altman ataca lumea artei
Nu-i de mirare! Regizorul, scenaristul si producatorul american Robert Altman, desi nu mai e de mult la vârsta nonconformismului teribilist ( are 78 de ani), a obisnuit pe toata lumea sa se astepte de la el la creatii cu mesaj cârtitor, sarcastic, pe muchie de cutit. E suficient sa ne amintim de câteva dintre ultimele sale pelicule – Short Cuts (1993), Pret-à-porter (1995) sau Gosford Park (2001). De fapt, de când si-a facut aparitia în peisajul hollywoodian, pe vremea când era foarte tânar, a fost rapid înscris pe lista "rebelilor americani", alaturi de Erich von Stroheim, Josef von Sternberg, Orson Welles, Stanley Kubrick. Cu o putere de inventie si o îndrazneala uneori sinucigasa, abordeaza cele mai diverse genuri cinematografice (film de razboi, western, muzical, stiintifico-fantastic, comedie, film cu gangsteri) în care ironizeaza sau chiar satirizeaza principalele institutii ale societatii americane (armata, casatoria etc.), demoleaza mituri, desfiinteaza legende… Adora sa faca filme în care personajele si povestile abunda, pe un fundal sonor bine conturat.
Parintele celebrului MASH (1970) – care si-a permis sa persifleze armata americana – sau creatorul lui Pret-à-porter – care a desumflat balonul de sapun din lumea modei, are acum ac de cojoc pentru culisele lumii artei din New York. Cineastul are intentia sa realizeze un thriller cu acest subiect, intitulat Ultraviolet, care se anunta a fi la fel de sarcastic precum suratele sale anterioare. Dar deocamdata, Robert Altman are de terminat turnarile la Mata Hari, o drama construita pe seama biografiei celebrei spioane din primul razboi mondial. Actrita care va da viata faimosului personaj este Cate Blanchett.
Mel Gibson se confrunta cu irationalul
Criticii americani de film au dat verdictul: filmul Signes – care îl are ca protagonist pe Mel Gibson – este de 4 stele, chiar daca pe ici-colo mai apar accente de umor inutil si scurte secvente insuficient lucrate. Dar tot vocea autorizata apreciaza ca Signes este un film de divertisment ce merita vazut, fiind cu mult deasupra productiilor americane comerciale.
Care este povestea? Dupa moartea sotiei sale, Graham Hess (Mel Gibson) îsi pierde încrederea în cele sfinte si paraseste uniforma de pastor, preferând sa duca o viata de fermier, preocupat în special de cresterea si educatia celor doi copii ai sai. În ajutorul sau vine fratele lui mai mic, Merrill (Joaquim Phoenix). Viata ar fi decurs, probabil, în modul cel mai obisnuit cu putinta daca nu s-ar fi întâmplat ca într-o dimineata copiii sa observe un simbol straniu croit pe terenul cultivat al familiei, o forma geometrica foarte ciudata. Graham e tentat initial sa creada ca e vorba de o farsa a vecinilor, numai ca în scurt timp va constata ca acelasi lucru bizar li se întâmpla si altora. Cine ar putea dispune de o asemenea tehnica pentru a realiza asemenea lucrari? Sa fie vorba de semne venite din alta lume, cea a extraterestrilor? Indiferent de adevarul ascuns puterii lor de întelegere, cei doi barbati refuza sa intre în panica, hotarâti sa-si continue viata ca si cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Dar acest lucru nu mai este posibil, pentru ca realitatea îi obliga sa ia atitudine.
M. Night Shyamalan (Al saselea simt), scenaristul, regizorul si totodata producatorul acestui film, surprinde ca de obicei prin coerenta stilului sau. Ceea ce îl intereseaza de fapt nu este prezenta sau nu a extraterestrilor, ci reactia omului obisnuit fata de fenomene neobisnuite, fantastice, irationale, capabile sa bulverseze universul în care traieste. Este de altfel tema preferata a cineastului, maestru în realizarea filmelor de atmosfera, în care un imperceptibil mesaj vizual sau sonor are profunde rezonante în fiinta umana, cu atât mai mult cu cât acesta este mai greu de descifrat, având aparenta unor demoni.
Tensiunea în care se deruleaza întreaga poveste este la cota maxima, numai ca M. Night Shyamalan a încercat de data aceasta un truc pe care criticii nu l-au agreat: folosindu-se de umor si autoironie, el a facut în asa fel încât spectatorul sa fie exclus din terifianta intriga si sa fie pus doar în situatia de a analiza din afara, ca simplu privitor, modul cum reactioneaza personajele din film. Ca si cum o asemenea situatie pe ceilalti oameni nu i-ar putea atinge niciodata.
Comentarii