Am primit de la redactorul-sef Nicolae Baciut numarul 3/martie/2023 al revistei Vatra Veche, continuatoarea revistei Vatra fondata in 1894 de Slavici, Caragiale si Cosbuc, si ceea ce mi-a atras atentia in primul rand a fost ilustratia realizata cu reproduceri ale unor lucrari plastice semnate de Teli Iacsa.
Reproducem si noi una dintre aceste lucrari, din pacate in alb/negru, doar pentru a va face o idee a stilului acestei artiste despre care putina lume a auzit. Pentru a umple acest gol, am selectat cateva date despre artista si proiectele sale, prezen-tate in numarul de primavara al revistei Vatra Veche.
In 2017, Teli Iacsa (pseudonimul de artist al celei care in acte se numeste Teofilia – Constanta Juravle – Paunescu) a parasit Capitala, locul de bastina, pentru a se muta in comuna mureseana Topa, „un sat de la capatul lumii”. Aici a pus in aplicare cateva proiecte cultural-artistice personale, cum ar fi „Rezidenta de artisti cu copii” si „Terapie in gradina”, cu initiatorul Florin Zaharia, apoi „am infiintat Asociatia „Hopa!” din Topa, ateliere cu copii sau artisti, am construit un basorelief, monument mozaic, care va fi postat la intrare in Topa. Am pictat Troita din Boiu, garduri si case, am adus comunitatea impreuna prin campare pe deal si activitati socio-culturale”.
Pe langa aceste proiecte, Teli Iacsa pregateste „o expozitie de Ziua universala a Unicornului, la Bucuresti, in luna aprilie 2023, cu numele de „Once upon a T.I.!me” (T.I.! fiind semnatura de artist, Teli Iacsa, care, cu semnul exclamarii inseamna „te iubesc!”). Proiectele mele sunt cu „va urma”, pentru ca la venirea mea in Topa, am simtit ca toate visele mele s-au implinit deja, iar toate celelalte, au venit pe deasupra, ca bonus. Tot ceea ce vine mai departe va veni de la Dumnezeu”. Intrebata de Gabriela Costescu despre reperele dupa care se ghideaza ca artist plastic, Teli Iacsa marturiseste: „Nu demult ziceam ca ne-am nascut si traim fara instructiuni de folosire a vietii noastre. Azi, eu ma ghidez dupa semne: dupa semnele cusute de stramosii nostri, energie veche, misterios simbolizata in costumele pe care le purtau, dupa semnele (cicatricele) ce mi-au ramas de la durerile din suflet, dupa semnele ce le dau cei pe care ii intalnesc, dupa semnele ce Dumnezeu mi le trimite pentru a-mi urma calea”.
Despre artista, criticul de arta Roxana Barbulescu scrie: „Picturile artistului plastic Teli Iacsa sunt adevarate explozii cromatice cu trimiteri catre arta populara romaneasca, din care preia de la broderia iilor, pana la motivele decorative ale oualor de Paste, de la mastile traditionale pana la tesatura covoarelor oltenesti”.
Iar Nicolae Baciut scrie, la randul lui: „A dat Bucurestiul pe Topa, cum s-ar zice. Si a devenit, peste noapte, de-a locului, facand mai mult decat a facut vreun bastinas, pentru ideea de recuperare si restituire a mostenirii traditionale. In plus, a adus arta ei plastica la izvoare, valorificand semnul plastic traditional in inspirate compozitii de real si fantastic.
Aparitia ei in spatiul muresean, in diversele ei forme de manifestare artistica, este un mare castig, pentru toata lumea.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii