Luc Besson, vinovat de crima?
Cineastul francez Luc Besson a fost citat într-un proces în legatura cu un accident survenit pe platoul de filmare de la „Taxi 2″, în urma caruia un cameraman si-a pierdut viata. Tragicul eveniment nu este de data recenta – s-a produs la Paris în 1999 -, dar abia acum subiectul dosarului a capatat o consistenta suficient de solida ca sa dea multe batai de cap regizorului.
Luc Besson, vinovat de crima?
Cineastul francez Luc Besson a fost citat într-un proces în legatura cu un accident survenit pe platoul de filmare de la „Taxi 2″, în urma caruia un cameraman si-a pierdut viata. Tragicul eveniment nu este de data recenta – s-a produs la Paris în 1999 -, dar abia acum subiectul dosarului a capatat o consistenta suficient de solida ca sa dea multe batai de cap regizorului. Deocamdata, Luc Besson a fost chemat în fata tribunalului în calitate de martor, dar audierea la Palatul Justitiei din Paris a durat mai mult de patru ore.
Alain Dutartre, un cameraman de 41 de ani, a decedat pe 16 august 1999, lovit fiind de o masina care efectua o scena de cascadorie, evident prost executata. Traiectoria automobilului care facea un spectaculos salt în aer a fost pierduta de sub control, asa ca bolidul s-a prabusit printre operatori. Un asistent al cameramanului – Jean-Michel Bar, 26 de ani – s-a ales deopotriva cu rani grave la picioare, dar a avut totusi norocul sa scape cu viata. La o saptamâna de la incident, Parchetul din Paris a deschis o ancheta pentru a analiza circumstantele si pentru a identifica persoana care se face vinovata de uciderea involuntara si accidentarea grava a celor doi membri din echipa de filmare. Cascadoria ratata în timpul filmarilor la „Taxi 2″ este singurul accident, soldat cu un mort, din istoria cinematografiei franceze asa ca incidentul a lasat sechele majore, de teama pregnanta când e vorba de realizarea de scene sofisticate, cu grad mare de pericol, ceea ce a afectat în general productia de filme din Franta, apreciaza reprezentantii tribunalului. Jean-Claude Lagniez, fost campion a curselor auto franceze si totodata renumit cascador care, începând din 1976, l-a dublat pe Roger Moore, apoi pe Gerard Depardieu si Jean Reno, a pus sare pe rana spunând ca specialistii din casta lui sunt de-a dreptul stresati de la accident încoace. „De când cu moda filmelor de actiune – mai declara el -, care merg din ce în ce mai mult pe spectaculos, ni se cere sa executam scene extrem de periculoase.” În „Ronin”, de exemplu, filmul cu Robert DeNiro, Jean-Claude Lagniez a trebuit sa ruleze pe un teren accidentat, aflat la marginea unei râpe, cu o viteza de 180 km/h. „În fata unui regizor pretentios, e greu sa spui NU. El poate sa-ti pretinda sa-ti prestezi munca în momentul în care apare o raza de soare care lui îi convine, dar care nu se potriveste cu momentul tau de forma fizica si psihica si, în ultima instanta, siguranta maxima”, adauga Philippe Guegan, cascador cu o vechime de 28 de ani în meserie, angajat sa lucreze în toate filmele cu scene spectaculoase de la „Regina Margot” pâna la superproductiile cu Asterix si Obelix. „Lectia acestei tragedii este una singura: cascadorul trebuie sa învete sa spuna NU, când conditiile de lucru în siguranta nu sunt întrunite.” Asadar, procesul în care este citat Luc Besson a deschis portile unui ample dezbateri asupra conditiei meseriei de cascador în cinematografia actuala. În acest sens, Jean-Claude Lagniez mai aduce si alte precizari interesante: „În întreaga Franta exista doar 7-8 specialisti de înalta clasa în punerea la punct a celor mai mici detalii tehnice si de siguranta maxima a secventelor de cascadorie. Dar, din nefericire, exista o concurenta acerba venita din partea unor societati care folosesc cascadori amatori, care îsi ofera serviciile în orice conditii si la un pret care… sparge piata. Poate ar fi necesara o reglementare a profesiei. Dar cum? E posibil asa ceva? La urma urmelor o scoala de cascadorie costa foarte scump si, apoi, ce criterii sa impui pentru un contract? Paradoxul consta însa în faptul ca pretentiile producatorilor sunt din ce în ce mai mari: ei cer cascadorii tot mai dificile în timp ce noi nu progresam suficient. Cauza? Vesnica problema a banilor… La urma urmelor, imaginile realizate pe computer pot completa la ora actuala secventele de cascadorii foarte riscante, dar ca sa nu fie total dezumanizate, e nevoie si de scene reale. Exista în prezent materiale de protectie teribil de sofisticate, de care cascadorii – daca le au! – le pot folosi si securitatea e aproape deplina. Tot prin prelucrarea pe computer, aceste materiale de protectie pot fi apoi sterse de pe imagine. De exemplu, în „Asterix”, luptatorii romani erau propulsati la o înaltime de 15 metri fata de sol, evident fiind smulsi de pe pamânt cu niste cabluri; acestea au fost apoi sterse de pe ecran.” Ce spun la rândul lor producatorii de film? „Accidentele în timpul lucrului sunt situatii cu totul si cu totul exceptionale. În plus, sa nu uitam ca niciodata cinematografia nu a simtit mai mult ca acum gustul performantei si, totodata, n-a fost niciodata mai preocupata de asigurarea de conditii de filmare cu riscuri cât mai mici. Cascadoriile sunt opera unor profesionisti care stiu cum sa-si faca meseria, aceasta este premisa de la care plecam si din acest motiv noi avem încredere totala în ei.” Evident, ar fi de dorit ca încrederea sa fie reciproca…
Filmul „Taxi 2″ a fost produs de Luc Besson si regizat de Gerard Krawczyk. Luc Besson („Marele Albastru”, „Nikita”, „Metroul”, „Leon”, „Al Cincilea Element”, „Jean d’Arc”) a mai fost protagonist al unui proces în urma caruia, pe 7 februarie 2000, tribunalul corectional din Toulon l-a obligat sa plateasca o amenda de 45700 de euro pentru ca, profitând de ocazia efectuarii unor lucrari de amenajare la luxoasa sa resedinta din Cap Benat si-a extins din proprie initiativa suprafata proprietatii.
Marlon Brando si-a gasit… nasul
„Nasul”, alias Marlon Brando, si-a trait de obicei viata dupa propriile sale reguli, sfidând conventiile ori de câte ori a avut prilejul. Salile de judecata nu-i sunt straine, dar, dupa cum a marturisit întotdeauna, momentele cu adevarat dureroase pentru el au fost cele în care a asistat la judecarea fiului sau pentru comiterea unei crime. Acum, la vârsta de 78 de ani, Marlon Brando are din nou de-a face cu tribunalul, de data aceasta chemat fiind în fata completului de catre Maria Cristina Ruiz, fosta lui menajera, care pretinde 100 de milioane de dolari, în numele celor trei copii pe care i-a avut împreuna cu actorul în timpul celor 14 ani ai relatiei lor amoroase. Femeia, în prezent în vârsta de 43 de ani, cere totodata despagubiri pentru daunele morale care i-au fost aduse si, de asemenea, o pensie de întretinere personala pentru tot restul vietii, fara sa precizeze deocamdata cifrele. Eroul din „Apocalypse Now” a rupt legatura cu Maria Cristina Ruiz în decembrie 1998, preferând sa traiasca retras, fara o prezenta feminina în preajma sa. De-a lungul vietii, a fost casatorit de trei ori si a avut zeci de iubite mai mult sau mai putin oficiale, din toate aceste legaturi rezultând… vreo 9 urmasi. Când a încetat relatia cu menajera, a hotarât sa puna punct oricarei forme de întretinere a acesteia. Nu acelasi tratament l-a aplicat si celor trei copii ai lor (de 8, 10 si 13 ani), pretinde marele Brando în fata tribunalului.
Maria Cristina Ruiz sustine ca trebuie sa fie recompensata pentru faptul ca si-a consacrat în totalitate viata nevoilor lui Brando si intereselor copiilor lor, în dauna propriei vieti. „Eram ca si casatoriti, mai declara reclamanta, purtam un inel de logodna si unul de casatorie, desi legatura noastra nu a fost legalizata. Si totodata, printr-o întelegere nescrisa, ne pusesem de acord ca toate bunurile detinute de el sa fie împatite în mod echitabil în cazul unei despartiri.” La 78 de ani, Marlon Brando poate sa invoce scuza ca nu-si aminteste sa fi facut o asemenea promisiune.
Jennifer Aniston a ramas cu onoarea nereperata
Foarte preocupata de imaginea ei si îngrijorata ca aceasta ar putea fi afectata, Jennifer Aniston, starul din serialul tv. „Prietenii tai” si, totodata, mult invidiata sotie a lui Brad Pitt, a actionat în judecata doua publicatii care si-au permis sa introduca în paginile lor, fara acordul vedetei, fotografii ale actritei, cu sânii… la vedere. O imagine a lui Aniston fara sutien sau bluza, capturata de la distanta de un paparazzi în timp ce aceasta se afla pe proprietatea ei, a fost pusa în circulatie, spre încântarea – sau dezamagirea? – fanilor actritei. Din pacate pentru ea, tribunalul i-a respins actiunea.
Gladiatorul II – un film „corigent” la istorie
Lansat la mai bine de 20 de ani dupa original, Gladiatorul II...
Comentarii