Cu o traducere autohtona deloc inspirata, The Two Faces of January (Triunghiul dragostei si al mortii), pe cand peste tot il gasim sub denumirea de „Cele doua fete ale lunii”, noua productie este un thriller romantic american scris si regizat de Hossein Amini, marcand si debutul regizoral al acestuia. Este vorba despre transpunerea pe ecran a romanului, aparut in 1964, al autoarei Patricia Highsmith, scenariul filmului pastrand titlul cartii si povestea, aproape identica. Romanul a avut ca protagonisti pe infractorul nord-american Chester MacFarland, sotia acestuia Colette si strainul Rydal, care calatoresc prin Grecia, fugind de aici dupa ce omoara accidental un politist.
Povestea unei calatorii
Nu este prima data cand o carte a Patriciei Highsmith este ecranizata. Chiar volumul de debut „Strangers on a Train”, aparut in 1950, a cunoscut mai multe ecranizari, cel mai bine fiind pus in evidenta de maestrul suspansului Alfred Hitchcoch in 1951. Actiunea filmului ce a avut de curand premiera, se petrece in anul 1962 cand un cuplu american, Chester MacFarland (personaj incredintat actorului Viggo Mortensen) si frumoasa lui sotie Colette (interpretata de Kirsten Dunst), pleaca intr-o excursie, la bordul unei ambarcatiuni, prin Canalul Corintului, dornici de-a vizita Grecia si Turcia. In timp ce vizitau Acropole din Atena, intalnesc un tanar american ce vorbeste limba greaca si lucreaza ca ghid turistic, Rydal (rol pe care-l joaca actorul Oscar Isaac).
Inteligent si pus pe capatuiala, tanarul Rydal este atras imediat de frumusetea lui Colette dar, in acelasi timp, il fascineaza bogatia sofisticatului si carismaticului Chester. Indragostit de Colette si incercand sa-l „usureze” de ceva bani pe sotul acesteia, Rydal accepta invitatia de-a lua cina impreuna la hotelul de lux unde cuplul american era cazat. Cand ajunge acolo, Chester il roaga, sau mai bine spus, il forteaza, sa mute impreuna corpul unui barbat ce parea a fi inconstient, acesta justificandu-se in fata lui Rydal, ca respectivul l-ar fi atacat. De aici, povestea incepe a se complica. Tanarul Rydal isi da seama, dupa mai multe evenimente urate care apar, si pe care le vei vedea in film, ca a intrat intr-un joc fara scapare. Cu toate astea, atractia tot mai puternica pentru vulnerabila Colette (asa se intampla cu sotiile mai tinere decat sotii bogati), il va face pe Chester sa devina gelos si chiar paranoic. Tensiunea dintre cei doi barbati creste si devine tot mai periculoasa. Astfel, calatoria din Grecia si Turcia se va incheia pe niste alei laturalnice din Marele Bazar al Istanbulului, avand un final dramatic.
Locatia si intrecerea dintre actori
Filmarile s-au facut in Creta, Atena, Istanbul si in studiourile de film din Londra. Este bine de stiut ca Hossein Amini este un scenarist si regizor iraniano-britanic, nascut in Iran, pe 18 ianuarie 1966 si stabilit in Anglia, de la varsta de 11 ani, impreuna cu parintii. Recunoscut mai ales pentru scenariile adaptate dupa romane a caror actiune nu este lipsita de suspans, Amini a primit chiar si o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun scenariu adaptat, la filmul The Wings of the Dove (1997) care s-a bazat pe romanul omonim scris de Henry James. Actrita Kirsten Dunst (n. 30 aprilie 1982, SUA), castigatoare in 2011 a premiului de interpretare la Festivalul de la Cannes pentru rolul din drama SF „Melancholia” si protagonista din „Triunghiul dragostei si al mortii”, se intrece pe sine, amplificand curiozitatea fanilor genului. Viggo Mortensen, intrat in pielea lui Chester MacFarland, Oscar Isaac (nascut in Guatemala, 5 ianuarie 1980, dar crescut in Florida), enigmaticul student Rydal Keener si Kirsten Dunst (Colette) formeaza un triunghi amoros, care, dupa cum afirma chiar regizorul, „este o poveste despre o dragoste muribunda si despre ce se intampla atunci cand epuizezi resursele de iubire pentru o persoana fata de care inca simti o anumita loialitate”. Cei trei actori condusi de bagheta regizorala a lui Hossein Amini, aduc pe marele ecran (intrat in cinematografele noastre la sfarsitul lunii mai, 2014), un film plin de mister, intorsaturi neasteptate, mult suspans si imagini frumoase.
Aprecieri pentru regizor
„Un debut regizoral superior pentru un scenarist inteligent, cu stiinta de carte care ne ofera o drama de prima clasa cu multe suspansuri”, nota „Empire”. Aceeasi publicatie scria despre Amini: „Cunoscut cel mai bine ca scenarist, Amini exceleaza in transmiterea de tensiuni subtile, nerostite intre personaje. O alta publicatie „The Telegraph” remarca: „Filmul lui Amini este un thriller elegant si placut, un film cu precizie ordonata si de clasa”, iar The Hollywood Reporter puncta: „La prima sa calatorie in spatele camerei, Amini, britanicul-iranian, isi arata talentul sau la lucru cu actorii si detectarea modului in care acestia pot completa personajele literare. Scenariul lui este mai direct, dialogul mai putin rezervat”, pentru ca IndieWire sa aduca si o mica nuanta critica: „Debutul regizoral al lui Amini este o relaxare linistita si eleganta care sufera de o serie de neajunsuri…”.
IOANA FLORIA
Comentarii