Cinefilii care vor citi acest titlu se vor gandi, plini de nostalgie la pelicula lui Vincente Minelli, Un american la Paris, avandu-l ca protagonist pe prodigiosul Gene Kelly. Dar in filmul Taken (care va rula pe ecranele noastre, incepand din aceasta saptamana, sub denumirea Teroare in Paris), actiunea nu este nici pe departe idilica iar eroul danseaza cel mult sub ploi de gloante. Si totusi, amatorii de filme bune vor aprecia cu siguranta acest film, in care Liam Neeson face inca o data dovada harului sau artistic.
Un trio formidabil: Besson, Morel, Neeson
Trecand pragul cinematografelor pentru a vedea acest film, cunoscatorii isi vor da seama, inca de la primele secvente, ca in spatele sau se afla mintea stralucita a unui monstru sacru al cinematografului francez: Luc Besson. Actiunea abrupta, scenele tari, par desprinse de altfel din productiile care l-au facut celebru pe acest copil rasfatat al celei de-a saptea arte din orasul-lumina, precum Nikita, Leon, Al cincilea element sau Taxi. De asta data, Besson, autorul scenariului, face echipa buna cu Pierre Morel, un regizor specializat pe filme de actiune, al carui Banlieue 13 s-a bucurat de mare succes in Europa.
Dar fara indoiala ca asul cel mai valoros din maneca lui Besson este Liam Neeson, actorul principal, a carui disponibilitate pentru thriller s-a vazut cu prisosinta inca de la clasicul deja Darkman. De asta data, Liam nu mai este un savant aflat in lupta cu raufacatorii care i-au distrus viata, ci un fost angajat al serviciilor secrete ce renunta la periculoasa lui slujba spre a-si dedica mai mult timp fiicei sale adolescente. In rolul acesteia o vom regasi pe Maggie Grace, frumoasa din Lost, care se achita destul de bine de dificila misiune incredintata.
Mai tare ca Arnold
Atunci cand fata (Kim) il anunta ca vrea sa plece impreuna cu o prietena la Paris, fostul agent (Bryan) o refuza dar in cele din urma se lasa convins de rugamintile ei si ii ofera permisiunea. Doar ca voiajul se desfasoara sub auspicii nefavorabile si, abia ajunse in orasul indragostitilor, cele doua fete cad victime temutei mafii albaneze. Mafiotii vor sa le vanda ca sclave sexuale, in cadrul unei macabre licitatii, dar ei scapa din vedere un amanunt: in momentul rapirii, Kim vorbea la telefon cu tatal ei, care isi da seama ce se petrece si se indreapta spre Paris, pentru a le veni de hac raufacatorilor. Daca credeti ca va urma un caft general, ca-n Commando – si acolo eroului, interpretat de Arnold Schwarzennegger, ii fusese rapita fiica de catre niste bad guys – va inselati intr-o oarecare masura, fiindca Neeson nu are muschii lui Conan, desi metodele sale sunt la fel de barbare…
Take no prisoners
Fostul agent patrunde in Paris ca un inger al mortii, avand o singura misiune – de a-si salva fiica – si nici o remuscare in a-i elimina pe mafioti. Gasind un fir, de fapt cea mai slaba veriga din lantul rapitorilor, el va reusi sa reconstituie, piesa cu piesa, reteaua acestora. Si, desigur, nici unul dintre indivizii demascati nu va supravietui spre a-i avertiza pe ceilalti sa se fereasca. Eroul lucreaza contracronometru, intrucat fata urmeaza sa fie imbarcata pe un vas si, daca nu o va gasi la timp, risca sa o piarda pentru totdeauna. Secventele sunt deosebit de dure – mai ales atunci cand Bryan il tortureaza pe un rapitor apeland la electricitate – si vor da frisoane firilor mai slabe, dar vor umple de incantare pasionatii genului thriller&action.
Rand pe rand, mafiotii vor fi macelariti, arsi, electrocutati, impuscati in cap sau in gura, zdrobiti de masini, dar numai atunci cand americanul furi-os va considera ca a scos de la ei tot ce era de scos. Pentru el nu exista jumatati de masura si de aceea va aplica fara ezitare tactica lui „take no prisoners”, ucigandu-i pe toti ticalosii spre a-si rascumpara, intr-un final apoteotic, fiica. Chiar daca nu este un film de Oscar, Taken are toate ingredientele unei productii de succes – in primul rand jocul fascinant al personajului principal – si nu intamplator un critic de film spunea ca ar merita o continuare, numai de dragul de a-l mai vedea o data pe Liam Neeson in rol de „necrutator”…
Ultimul romantic
Numele lui Liam Neeson se leaga in primul rand de personajul Oskar Schindler, din faimoasa „Lista” a lui Spielberg, rol pentru care a si fost nominalizat la Oscar. Dar actorul a stralucit si in alte creatii, devenind in ultimii ani prototipul eroului romantic, gratie rolurilor din Rob Roy, Michael Collins, Regatul Cerului sau Mizerabilii. Colaborarea cu Spielberg a fost de bun augur iar celebrul regizor a fost impresionat de calitatile sale actoricesti, astfel incat i-a incredintat partitura lui Abraham Lincoln, in filmul biografic pe care-l va realiza anul viitor. Faptul ca actorul aduce destul de bine, ca fizic, cu ilustrul lider american a constituit inca un atu in favoarea sa.
GABRIEL TUDOR
Comentarii