Indiferent de senzatia unora care declara ca atunci când se suie la volan simt ca se relaxeaza, în general circulatia pe drumurile publice constituie un factor de stres deosebit, constientizat sau nu, pentru conducatorii de autovehicule. Prima cauza de stres este generata de ideea responsabilitatii: orice greseala atrage nu numai riscuri personale, ci pericliteaza si viata sau sanatatea altor persoane.
Indiferent de senzatia unora care declara ca atunci când se suie la volan simt ca se relaxeaza, în general circulatia pe drumurile publice constituie un factor de stres deosebit, constientizat sau nu, pentru conducatorii de autovehicule. Prima cauza de stres este generata de ideea responsabilitatii: orice greseala atrage nu numai riscuri personale, ci pericliteaza si viata sau sanatatea altor persoane. Presiunea psihica la care este supus conducatorul auto (evident, responsabil!) îsi lasa în timp amprenta asupra starii lui de sanatate. Nu întâmplator, statisticile arata ca, la noi în tara, îndeosebi în orasele aglomerate, infarctul de miocard este mai frecvent în rândul posesorilor de permis de conducere. Ba chiar o parte din accidentele rutiere sunt consecinta unui stop cardiac survenit la volan, sub imperiul unui stres excesiv. Dar, pierderea cunostintei poate avea nu doar cauze cardiace, ci si neurologice: bunaoara, atacul de epilepsie, care de regula este imprevizibil si instantaneu. S-ar putea crede ca vizita medicala pentru conducatorii auto ar putea depista orice maladie incompatibila cu soferia, dar, în realitate, unii bolnavi declara „pe proprie raspundere” ca nu sufera de… epilepsie sau de alte boli neurologice grave. Riscând sa-si puna nu numai propria viata în pericol, ci si pe a altora. Acestea pot fi însa considerate exceptii.
„Betia” cu… medicamente
Mai periculos – prin numarul mare al persoanelor care se gasesc în aceasta situatie – este consumul de medicamente care au contraindicatii în privinta sofatului pentru ca reduc vigilenta si diminueaza reflexele. Uneori, medicul care le prescrie nu întreaba pacientul daca este sau nu conducator auto.
De retinut:
Puneti dv. întrebari medicului asupra acestui aspect.
Nu luati cu usurinta medicamente recomandate si oferite de prieteni, colegi etc., doar pentru ca „lor le-a facut bine”. Un „banal” Diazepam, de exemplu, unora poate sa le induca o puternica stare de somnolenta si sa le reduca semnificativ vigilenta la volan.
Acceptati ideea ca unele medicamente pot fi la fel de periculoase ca alcoolul, atunci când va aflati la volan. În prospectul din cutiuta medicamentului veti gasi negresit avertismentul legat de contraindicatiile sofatului (evident, la produsele care prezinta acest risc).
Inima, un motor supraturat
La volan, sistemul nervos al soferului este în priza si fiecare factor de stres este contabilizat de motorul vietii, adica de inima. Sa recunoastem, indiferent cât de experimentati am fi ca soferi, simtim cum la orice incident neprevazut, inima îsi mareste ritmul. Iar inima poate fi perfect sanatoasa sau deja afectata de o boala cardiaca.
Nu uitati:
Daca va considerati o persoana sanatoasa, fara probleme cardiace, dar simtiti ca la volan palpitatiile se instaleaza mult prea des, solicitati un consult medical la un cardiolog.
Daca în timpul sofatului apare o durere inexplicabila în cosul pieptului, palpitatii sau o brusca reducere a capacitatii de efort, mergeti la cel mai apropiat dispensar sau spital pentru o verificare a functiei inimii.
Chiar daca dupa un infarct miocardic, majoritatea bolnavilor pot reveni la o viata normala, având voie inclusiv sa sofeze, recurgeti la o conducere mai prudenta, relaxanta, fara viteza excesiva, pentru a evita cât mai mult cu putinta emotiile ce provoaca tulburari de ritm cardiac.
Nu va lasati tentati de teribilismele amatorilor de „senzatii tari”, care opteaza pentru conducerea agresiva, depasiri din ambitie, fortarea stopurilor, provocarea de situatii la limita, caci inima, oricât de „tare” ar fi, înregistreaza constiincioasa toate aceste… evenimente rutiere.u Controlati din când în când starea inimii dv., cu aceeasi grija cu care faceti verificarile la motor, inima automobilului dv. Uneori, mai e nevoie de o mica reparatie sau de reducerea acceleratiei.
Statisticile arata ca:
De la aparitia automobilului si pâna în prezent, mortii, ranitii si invalizii din întreaga lume, rezultati din accidente rutiere, depasesc cifra victimelor oricarei epidemii sau razboi.
Alimentatie variata în post
Dincolo de perspectiva religioasa asupra acestei perioade de restrictii alimentare, medicii nutritionisti...
Comentarii