Printre numeroasele episoade socante si controversate ale celui de-al doilea razboi mondial, un loc important il detine si trimiterea in lupta, de catre japonezi, a renumitilor „kamikaze”, piloti sinucigasi, destinati sa se prabuseasca voluntar, din inaltul cerului, cu avioanele lor pline de explozibil, spre vapoarele si portavioanele americane, cu scopul de a provoca maximum de distrugeri.
Putini stiu insa ca, desi celelalte tari combatante nu au apelat la aceste teribile „arme vii”, lui Hitler i s-a facut propunerea de a organiza o escadrila de luptatori kamikaze. Propunere cu atat mai socanta cu cat ea venea din partea unei femei…
In dimineata zilei de 28 februarie 1944, la cancelaria Führerului din Berlin sosea o depesa cu mentiunea „Urgent”, venita din partea Hannei Reitsch, o cunoscuta aviatoare germana. Hitler a cerut ca scrisoarea sa-i fie deschisa si citita, ramanand insa uimit de continutul ei. Aviatoarea ii solicita nici mai mult, nici mai putin, decat organizarea unor „escadroane ale mortii”, dupa modelul japonez, in cadrul carora piloti voluntari aveau sa se napusteasca asupra trupelor aliate, la sol sau pe mare, provocand explozii uriase si generand o panica pe masura, in randul rusilor, englezilor si americanilor. Dar chiar si un scelerat ca Hitler, pentru care vietile oamenilor nu valorau prea mult, a refuzat o asemenea idee, motivand-o prin resursele si asa limitate, in oameni si avioane, ale Reichului. Frumoasa blonda, comparata de ideologii nazisti cu o veritabila „walkirie”, nu s-a lasat insa si l-a convins in cele din urma pe dictator sa analizeze posibilitatea adaptarii rachetelor V-1 pentru zborul cu piloti. Dupa cum se stie, rachetele respective erau teleghidate, dar de multe ori isi greseau tinta. Reitsch a venit cu propunerea ca ele sa fie incredintate spre pilotare unor aviatori talentati, capabili sa le indrepte direct spre tintele proiectate. Ea insasi s-a inscris prima pe lista „pilotilor kamikaze”, trimitandu-i Führerului atasamentul sau neconditionat: „Ma inscriu voluntar in grupul sinucigas, ca pilot al unei bombe-umane, intelegand pe deplin si acceptand ca acest lucru imi va aduce moartea. Heil Hitler!” Din fericire, nici ea, nici ceilalti fanatici nazisti nu au ajuns vreodata sa piloteze rachete, ca si kamikaze, proiectul fiind mereu amanat, de conducerea Luftwaffe.
Walkiria zburatoare
Dar cine era aceasta bizara „walkirie” dispusa sa se jertfeasca pentru o cauza pe care, la inceputul lui 1944, multi germani o vedeau deja pierduta? Nascuta in 1912, la Hirschberg, Hanna Reitsch urmase cursurile facultatii de medicina si dorea sa devina doctor-misionar in Africa. Dar curand, pasiunea sa pentru aviatie o va depasi pe cea pentru medicina si tanara va parasi facultatea pentru a deveni pilot de planor (Germaniei i se interzisese, dupa primul razboi mondial, sa mai construiasca aeronave cu motor). Hanna va participa, ca pilot, la turnarea unor filme artistice si documentare, si se va face remarcata in cadrul unor mitinguri aviatice, reusind sa stabileasca, in 1931, un nou record mondial la zborul fara intrerupere cu un planor, record pe care-l va imbunatati ulterior in mai multe randuri. Totodata, ea a fost prima persoana care a reusit sa traverseze Alpii intr-un planor, in 1937. In acelasi an, generalul Ernst Udet a numit-o pilot de incercare pentru Luftwaffe. Adoratoare neconditionata a lui Adolf Hitler, caruia i-a dedicat de altfel performantele ei, Hanna Reitsch a devenit un simbol al „femeii germane” asa cum dictatorul nazist si-o imagina, blonda, inalta, frumoasa, puternica si indrazneata. Luftwaffe a profitat din plin de talentul ei deosebit si i-a incredintat testarea tuturor aparatelor sale de zbor, de la primul elicopter, realizat in 1937 si pana la prototipurile rachetei V-1, in 1944.
Ce roman a fost viata ei…
Aviatoarea germana a participat direct la razboi, transportand, in 1940, trupe germane catre linia Maginot, la bordul unui planor. In 1942, Hitler i-a decernat Crucea de Fier si in 1944, ea se va numara printre pilotii care au testat avionul Messerschmitt 163, ajungand la o viteza de aproape o mie de kilometri pe ora! In timpul unuia dintre aceste zboruri, ea a pierdut controlul aparatului si s-a prabusit pe sol, reusind totusi sa scrie un raport complet asupra accidentului, inainte de a-si pierde cunostinta. Hitler a decorat-o din nou, invitand-o chiar la resedinta lui de la Berchtesgaden, unde Hanna i-a vorbit prima data despre „echipele mortii”. Trimisa in Rusia, ca pilot al generalului Robert Ritter von Greim, Hanna Reitsch a primit ordin sa se intoarca la Berlin, pe 26 aprilie 1945. Aparatul pe care il pilota a fost lovit de artileria antiaeriana sovietica si doar priceperea Hannei a facut ca acesta sa nu se prabuseasca. Pe cand se indreptau spre cartierul general al amiralului Karl Doenitz, generalul si Hanna au fost prinsi si arestati de americani. Dar tanara aviatoare a fost eliberata la putina vreme dupa incheierea razboiului si, la cativa ani, isi relua activitatea aviatica. In 1959, ea a plecat, pe calea aerului, catre India, unde a devenit prietena apropiata cu premierul Nehru si fiica acestuia, Indira Gandhi. In 1962, va infiinta Scoala Nationala de Planorism din Ghana, devenind o apropiata a presedintelui acestei tari africane, Kwame Nkrumah. Indrazneata „walkirie” a lui Hitler se va sfarsi din viata in 1979, la doar un an dupa ce stabilise un nou record mondial la zborul cu planorul. Pe atunci, insa, amintirile vijelioasei sale tinereti, puse in slujba unei ideologii criminale, erau deja sterse din memoria poporului german, care nu a pregetat sa o comemoreze, ca pe o eroina a vazduhului…
Autor: Gabriel Tudor
Comentarii