Întrebarea daca exista vreo tehnologie recuperata de la „Inteligentele non-umane” (NHI) în mai multe mâini, atât guvernamentale, cât si private, continua sa preocupe cercuri largi. De pilda cartea, din 1997, The Day After Roswell, a colonelului armatei americane Philip J. Corso, sustine ca descoperiri precum vederea pe timp de noapte, cipurile cu circuite integrate, laserele, kevlarul si multe altele au fost derivate din tehnologii NHI recuperate din accidentul de lânga Roswell din 1947.
În 2023, un fost oficial de intelligence numit David Charles Grusch, profitând de actul de „amnistie”, a devenit avertizor de integritate declarând Congresului si Inspectorului General al Comunitatii de Informatii ca are cunostinta despre programe guvernamentale secrete prin care SUA poseda si studiaza nave de origine non-umana, recuperate, intacte si partial intacte, programe care, contrar legii, n-au fost aduse la cunostinta Congresului.
La începutul lunii octombrie 2024 jurnalistul Michael Shellenberger a publicat un articol-bomba care spune ca exista un program secret al Pentagonului, dedicat recuperarii unor OZN-uri prabusite, program numit „Imaculate Constellation”. El ar dispune si de o multime de dovezi OZN foarte bune: videoclipuri, imagini, înregistrari radar etc. Pentagonul tine toate acestea departe de ochii Congresului, ceea ce este împotriva legii si Constitutiei.
Totusi, nu toti sunt pe deplin convinsi. De-a lungul timpului, Pentagonul a spus mereu ca nu dispune de nicio tehnologie nepamânteana si nu s-a facut nicio retroinginerie cu acestea. Si tabloidul New York Post a publicat un articol care prezinta o negare categorica din partea Pentagonului cu privire la existenta vreunui program de investigare OZN clasificat.
Fenomene Anomale Neidentificate
Biroul de Rezolvare a Anomaliilor pentru toate domeniile (AARO), dedicat Fenomenelor Anomale Neidentificate (UAP), a negat în mod constant existenta programelor secrete UAP sau a ingineriei inverse derivate din inteligenta non-umana.
Declaratiile mai generale ale AARO, inclusiv raportul sau istoric din martie 2024 si briefing-urile recente, din 2025, întaresc afirmatia ca UAP ar fi adesea „programe de securitate nationala autentice, extrem de sensibile, identificate gresit, care nu sunt legate de exploatarea tehnologiei extraterestre”. AARO a negat, de asemenea, existenta unor recuperari ascunse ale unor UAP-uri si a unor programe de inginerie inversa. Iar Departamentul Apararii a reiterat acest lucru în publicatii precum New York Post si LiveNOW de la Fox News, recunoscând ca a plantat mituri despre OZN-uri în jurul Zonei 51 pentru a ascunde programe militare secrete.
Aceste afirmatii au aparut în contextul unui recent articol scris de cercetatorii Dr. Stephen Bruehl si Dr. Beatriz Villarroel care adauga dovezi convingatoare privind corelatia de lunga durata dintre fenomenele anomale neidentificate (UAP) si activitatile nucleare. Potrivit unor surse din Congresul SUA, se încearca infiltrarea mass-media pentru spalarea relatarilor, stigmatizarea denuntatorilor si perpetuarea ambiguitatii. Pentagonul respinge decenii de date, cazuri internationale si corelatii evidente ca fiind folclor sau hartuire, minimalizând în acelasi timp amenintari precum interferenta în activitatea rachetelor, pe care niciun program secret cunoscut nu le poate explica.
În contextul elaborarii unei legi privind dezvaluirea eventualelor materiale care ar proveni din UAP, una dintre cele mai controversate aspecte este prevederea care ar acorda „dreptul de expropriere” guvernului SUA în ceea ce priveste materialele UAP recuperate. Dreptul de expropriere este o practica prin care guvernul federal confisca proprietati de la cetateni privati sau companii atunci când interesul public o impune. Prevederea privind dreptul de expropriere a fost inclusa de autorii legislatiei, deoarece tehnologia din afara lumii ar putea fi acum în mâinile unor contractori privati însarcinati initial cu programe executive secrete cu materiale destinate ingineriei inverse, iar legislatia prevede recuperarea acestor materiale. Kevin Wright, manager de relatii publice si responsabil de politici la New Paradigm Institute, a publicat în august 2025 un articol în care analizeaza mai atent aceasta problema. Analiza sa elimina confuzia si explica ce înseamna cu adevarat limbajul continut în propunerea de Lege pentru Dezvaluirea Fenomenelor Anomale Neidentificate (UAPDA) pentru transparenta, responsabilitate si drepturi de proprietate.
Autorul articolului spune: Imaginati-va ca un proprietar privat de terenuri descopera ceva îngropat adânc sub suprafata proprietatii sale. Nu este petrol, aur sau o fosila rara, ci ceva complet strain. O masinarie, poate. Avansata. Intacta. Complet inexplicabila. Pare a fi fabricata, dar nu prin vreun proces pamântesc cunoscut. Nu se potriveste cu semnaturile tehnologiei rusesti, chinezesti sau chiar americane. Este exotica, inexplicabila si posibil sa nu fie deloc de origine umana.
Ce se întâmpla în continuare? Proprietarul terenului o pastreaza? O scoate la licitatie celui care ofera cel mai mult? O închiriaza unui contractor de aparare sau unui stat strain? Guvernul intervine, invoca securitatea nationala si confisca tehnologia de origine necunoscuta, fara un proces echitabil sau compensatii, pentru a nu mai fi vazuta niciodata?
Acest scenariu nu este un simplu experiment de gândire. Senatul SUA a introdus acum, pentru a treia oara, spre aprobare, Legea UAPDA, o legislatie menita sa strapunga 80 de ani de secret, dezinformare si suprimare stiintifica în jurul subiectului UAP/OZN-urilor. Una dintre cele mai vitale si controversate prevederi ale sale este afirmarea explicita a aplicabilitatii dreptului de expropriere, cu o compensare rezonabila, a tehnologiilor de origine necunoscuta (TUO) recuperate, a dovezilor biologice ale inteligentei non-umane sau ale altor elemente asociate cu tehnologia sau biologia TUO/NHI.
Precedent periculos
Oponentii UAPDA s-au concentrat asupra acestei prevederi. Acestia sustin ca legea ameninta drepturile de proprietate si creeaza un precedent periculos pentru excesul de putere federal. Dar aceste obiectii se prabusesc la o analiza atenta. În realitate, clauza privind exproprierea este elementul cheie care face posibila dezvaluirea legala a UAP.
Colonelul în retragere Karl Nell, într-un articol recent pentru Fundatia Sol, a oferit opt motive convingatoare pentru care prevederea privind exproprierea din partea UAPDA este esentiala pentru orice proces de divulgare legala. Acestea includ faptul ca prevederile: (1) ar asigura ca Consiliului de revizuire a înregistrarilor UAP (URRB), propus de lege, aflat sub supravegherea Congresului, nu i se poate refuza legal accesul la TUO recuperate; (2) ar stabili un precedent de proprietate pentru bunurile non-umane; (3) ar oferi masuri uniforme de protectie; (4) ar consolida si centraliza toate dovezile disponibile pentru un studiu sistematic; (5) ar permite o cale de divulgare determinata si rapida; (6) ar oferi transparenta publicului; (7) ar restabili echitatea pentru binele public suprem, nemotivat de interese comerciale; si (8) ar facilita introducerea în siguranta a tehnologiilor derivate în fluxurile comerciale.
Afirmatia lui Nell despre supraveghere este esentiala, deoarece problema se extinde dincolo de un singur proprietar de terenuri. Exista acuzatii credibile, sustinute de marturii sub juramânt ale unor denuntatori în fata Congresului, conform carora elemente din cadrul guvernului ar fi putut transfera anterior TUO recuperat catre contractori privati de aparare aerospatiala.
Aceste transferuri secrete par sa fi fost structurate în mod deliberat pentru a evita supravegherea Congresului, plasând materiale, potential schimbatoare de paradigma, în mâinile unor corporatii care nu sunt responsabilizate prin lege, ci doar prin contracte clasificate si prin secret compartimentat. Fara expropriere, sustine Nell, nu exista o cale legala pentru recuperarea materialelor care ar fi putut fi transferate în mod necorespunzator si secret catre anumite entitati private, în afara sistemului constitutional de control si echilibru, încalcând potential legile antitrust si reglementarile federale privind achizitiile.
Fara aceasta prevedere, nu exista niciun mecanism legal care sa împiedice proprietarii privati de terenuri sau contractorii privati de aparare aerospatiala sa refuze accesul la materiale de origine non-umana. Proprietarii sau custozii ar putea sa le exploateze în scop lucrativ, sa le suprime existenta sau sa le transfere unor actori ostili.
DAN D. FARCAS
Comentarii