Pentru cititorul care a parcurs, fie si partial, episoadele acestui serial dedicat fenomenului OZN ar fi extrem de important sa retina cel putin faptul ca, atunci cand vine vorba de civilizatiile extraterestre, trebuie facuta o distinctie clara între doua abordari, complet diferite: (1)ipoteza extraterestra primitiva, total improbabila, si (2)ipoteza extraterestra largita, cea a supercivilizatiilor, singura realista. Ipoteza extraterestra primitiva considera ca tot ce e „extraterestru” va fi material, în sensul cunoscut de noi, ca reprezentantii unei civilizatii cu care ne-am putea întalni vor fi mai mult sau mai putin de acelasi nivel ca si noi: vor avea înfatisarea si navele cam de tipul celor pe care le vedem în filmele SF, vor comunica prin unde radio etc.
Interesant este ca aceasta ipoteza, desi complet neverosimila, are girul oamenilor de stiinta si al academiilor, si a primit chiar fonduri importante pentru proiecte tip SETI. Singura varianta realista este ipoteza extraterestra largita, pe care am descris-o pe larg în ultimele episoade. Ea apreciaza ca o întalnire cu o civilizatie nepamanteana aflata aproximativ la nivelul nostru este improbabila, dar ca am putea fi monitorizati, în schimb, de supercivilizatii (sau hipercivilizatii), extrem de diferite de tot ce ne-am putea imagina si care se comporta cu totul altfel decat sugereaza productiile SF.
Evident, cu definitia primitiva, larg acceptata, pentru „extraterestru”, multi cercetatori seriosi sunt retinuti sa accepte originea extraterestra a OZN-urilor. Exemplul cel mai tipic este probabil astrofizicianul Jacques Vallée, unul dintre cei mai seriosi investigatori ai fenomenului. El este de parere ca „Ocupantii OZN-urilor, la fel ca si spiridusii celor din vechime, nu sunt extraterestri. Ei sunt locuitorii unei alte realitati”.
Vallée a enuntat patru obiectii principale împotriva ipotezei extraterestre (primitive). Prima obiectie a fost ca sunt raportate prea multe aterizari OZN, pentru a fi nave ale unor exploratori spatiali. Dar daca acceptam – conform celor spuse în capitolele precedente – ca supercivilizatiile ne monitorizeaza de mult, ele ar putea avea baze undeva în imediata apropiere, OZN-urile fiind vehicule pentru distante scurte.
A doua obiectie a lui Vallée era ca OZN-urile au un comportament prea bizar, o fizica inexplicabila fata de tot ce stim. Dar, pentru un locuitor al junglei, si internetul prin satelit poate reprezenta o magie. Si nu trebuie sa uitam – distanta în evolutie dintre o posibila supercivilizatie si noi este de mii de ori mai mare decat dintre noi si locuitorii junglei.
A treia obiectie fusese ca înfatisarea raportata a „entitatilor biologice extraterestre” este mult prea apropiata de cea a oamenilor. Dar o supercivilizatie care ne-ar monitoriza discret putea realiza – de-a lungul mileniilor – din material genetic pamantean, noi rase umane, sau poate chiar bioroboti, care ar putea fi uneori si sacrificati. Aceste rase puteau fi „produse” de pilda în rezervatii sau baze, aflate undeva în afara Pamantului. În acelasi mod noi producem, de pilda, noi varietati de grau din soiurile traditionale.
Uneori – se stie – varietatea perfecta de grau devine sterila sau vulnerabila la noi boli. În aceste cazuri agronomii se vor întoarce la zestrea genetica a speciilor primitive de grau si vor corecta cu ajutorul lor varietatea „perfecta”. Nu cumva omenirea pamanteana ar fi si o „banca de gene”, corespunzatoare speciei umane „salbatice”? O ipoteza de tipul acesta ar putea explica partial istoriile cu experimente reproductive raportate cu ocazia rapirilor OZN, dar si bizarele istorii de hibridare din Biblie, mitologie sau folclor.
O a patra obiectie a lui Jacques Vallée era ca nivelul stiintific si tehnologic aratat de vizitatorii OZN celor rapiti este mult prea apropiat de al nostru. Dar, pe de o parte, rapoartele contin doar ceea ce martorul a înteles, pe de alta parte, ar putea fi vorba de un „embargo” impus chiar de vizitatori, datorita politicii lor de neinterventie, pentru a nu ne distruge originalitatea printr-un contact prematur cu ceea ce stiu ei.
Vallée nu se gandea la supercivilizatii, dar era foarte aproape de aceasta ipoteza atunci cand spunea ca entitatile care ne viziteaza cu OZN-urile au aceeasi origine cu aparitiile religioase, ori cu fiintele de tipul zanelor sau spiridusilor. Dupa el, „fenomenul OZN reprezinta dovada existentei altor dimensiuni, dincolo de spatiu-timp; OZN-urile ar putea sa nu vina din spatiul obisnuit, ci dintr-un multivers care este peste tot în jurul nostru”. Vallée mai adauga ca, desigur, pentru „cei ce tin la pacea mintii lor, cel mai simplu va fi sa nege realitatea tuturor acestor fapte”.
DAN D. FARCAS
Comentarii