Ufologul Nick Pope, despre care am scris de mai multe ori in aceasta pagina, a condus intre 1991 si 1994, secretariatul 2(a) al statului major al aerului (Air Staff) din Ministerul Apararii al Marii Britanii, secretariat la care se examinau rapoartele privind OZN-urile. Ulterior el a publicat concluziile sale in cartea "Open Skies, Closed Minds" (Ceruri deschise, minti incuiate), aparuta in 1996 si devenita "number one bestseller". In documentele militare britanice OZN desecretizate in august 2011 exista 76 de pagini, puternic innegrite de pasajele cenzurate, continand discutiile interne din Ministerul Apararii privind autorizarile pentru aceasta carte. Ele arata cat de stanjenit a fost de fapt ministerul privind decizia lui Pope de a scrie despre OZN-uri, ca si hotararea de a ascunde aceasta stanjeneala. Dupa ce desecretizarea corespondentei, actiune care nu convenea nici lui Pope, fusese respinsa, in mod repetat, in 2003, in 2007 si in 2010, iata ca, in august 2011, paginile au devenit disponibile.
Interesante sunt si comentariile scrise de mana pe marginea textelor, comentarii care au scapat cenzurii. De pilda, pe un document din 10 octombrie 1995, intitulat "Carte OZN – Autorizare", trimis de Nick Pope sefului sau, apare curioasa adnotare: "mare pacat ca nu poate fi aranjata o rapire mai permanenta de catre extraterestri".
Pe 17 august 2011, Nick Pope a recunoscut, intr-un interviu dat site-ului american de stiri The Huffington Post (parte a AOL), ca a luat parte, in acea perioada, la politica de ridiculizare a rapoartelor OZN. "Fata de marele public, noi sustineam din rasputeri ca fenomenul nu prezenta interes militar". "Nu puteam spune ca se petrec niste lucruri in spatiul nostru aerian; pilotii le vad; sunt urmarite pe radar; uneori ridicam avioane sa le intercepteze, dar nu le putem prinde. Facand astfel am fi admis ca am pierdut controlul spatiului nostru aerian, ceea ce era de nesustinut." "De fiecare data cand primeam un raport de la un pilot, verificam benzile radar. Era o scamatorie interesanta. Marelui public ii spuneam ca nu suntem interesati si ca totul e un nonsens, in timp ce in realitate, urmaream cu disperare toate detaliile fenomenului" a adaugat Pope.
El a recunoscut si implicarea sa in politica de discreditare a fenomenului OZN, printr-o combinatie de "invarteli si trucuri murdare". Erau utilizati termeni defaimatori la adresa celor preocupati de fenomen. Li se spunea "UFO buffs, UFO spotters", termeni care sugerau "ca asta e doar un hobby al unor excentrici si ciudati, prin opozitie cu preocuparile stiintifice serioase". "Un alt truc era sa folosim intentionat expresii ca "omuleti verzi". Incercam sa facem doua lucruri: sau sa desfiintam orice istorie media privind subiectul, sau sa ne asiguram ca ea se deruleaza astfel incat subiectul sa para ridicol si sa faca ridicoli pe cei interesati de el".
Uneori era simplu, ca in cazul OZN-ului raportat in iunie 2003 la festivalul muzical de la Glastonbury. "Nici macar nu trebuia sa spunem ceva, deoarece perceptia publicului era ca trebuie ca drogurile si alcoolul sa fi jucat un rol".
Un alt caz, din 2007, a avut loc in vecinatatea insulelor din Canalul Manecii si a implicat un mic avion comercial. "Pilotul si cativa dintre pasagerii sai au vazut un OZN, despre care spuneau ca era lung de o mila" a relatat Pope. "Si l-au vazut si alti piloti dar au spus ca nu vor sa raporteze… dar a reiesit ca incidentul s-a petrecut, la o diferenta de cateva sute de metri, in spatiul aerian francez, deci nu era cazul ca britanicii sa se implice. In mod clar a fost o abandonare scandaloasa a responsabilitatii."
Pope se scuza azi pentru rolul pe care l-a jucat atunci. El precizeaza: "Cred ca fenomenul OZN ridica importante probleme de aparare, securitate nationala si siguranta a zborurilor; iar daca eu am ajutat la suprimarea unor initiative in acest sens, imi pare nespus de rau."
Pope admite ca, in ciuda miilor de pagini de documente desecretizate, deocamdata nu exista o dovada scrisa care sa confirme o vizita extraterestra pe Pamant. "Nu inca – nu avem arma fumeganda, adica o nava spatiala intr-un hangar. Totusi, exista un numar foarte mare de observatii care, cred eu, arata ca nu avem de-a face doar cu niste lumini ale unor avioane sau cu baloane meteorologice".
DAN D. FARCAS
Comentarii