Parafrazand titlul unei comedii de acum cateva decenii, incercam sa amintim cativa visatori care in deplin anonimat si-au dedicat viata punerii la punct a unor inventii memorabile. Unii inventatori au murit uneori in uitare, altii au fost mai norocosi. Recent, cativa asemenea inventatori au fost recompensati cu premiul Inventatorului European 2013. Din anul 2006, anual, Oficiul European pentru Brevete (OEB) organizeaza un concurs cu premii, iar un juriu, alcatuit din experti din diferite domenii (politica, economie, media, cercetare) desemneaza, si a facut-o si saptamana trecuta, invingatorii, impartiti in cinci categorii, pentru a le oferi Premiul Inventatorului European. Pentru anul 2013, Patrick Couvreur, profesor la Universitatea Paris-Sud, a fost recompensat la categoria Cercetare pentru lucrarile in domeniul nanocapsulelor.
De la nanocapsule, la sertare silentioase
Nanocapsulele sunt un fel de recipiente minuscule, de 70 de ori mai mici decat globulele rosii, care, odata introduse in sistemul bolnavului, se indreapta spre zona afectata unde elibereaza cu precizie incarcatura de medicament. Fiind degradabile, nanocapsulele dispar in sange dupa ce si-au atins tinta, permitand evitarea multor efecte secundare pe care le au azi medicamentele clasice. Se poate ca inventia sa fi plecat de la o idee s.f., prezentata intr-un alt film celebru acum aproape cinci decenii, se numea Calatorie fantastica, in care un submarin miniaturizat, nano-submarin am spune noi azi, calatorea prin organismul uman cu trei oameni la bord, miniaturizati si ei. Iata ca azi nanotehnologiile au facut posibile inventarea nanocapsulelor.
"Este ca si cum ai pune un mesaj intr-o sticla pe care o arunci in mare; mesajul este protejat, numai ca sticla dispare dupa ce isi atinge scopul", a declarat pentru o agentie de presa Patrick Couvreur, subliniind ca pot fi eficiente "nanotehnologiile la tratarea bolilor grave si severe, cum ar fi cancerul". Deocamdata, aceasta noua si revolutionara tehnologie se afla in faza testelor, si speram sa nu ramana asa, dar atunci cand ea va fi pusa la punct, nanocapsulele ar putea permite reducerea cu 70% a metastazelor la un cancer de ficat, dupa cum este convins Patrick Couvreur.
Austriecii Claus Haemmerle si Klaus Bruestle au castigat premiul la categoria Industrie pentru un sistem cu ajutorul caruia sertarele si dulapurile se pot deschide si inchide fara zgomot. O inventie oarecum nefolositoare fiindca azi e la moda mobila veche, din lemn natur, imbatranit, patinat, cu carii daca se poate, si care scartaie la orice atingere. Elvetianul Martin Schadt, este poate necunoscut pentru multi azi, dar el este recunoscut de specialisti drept "tatal pixelului" (dar nu albastru!).
El a depus un brevet in anul 1970 in domeniul tehnologiei Liquid Crystal Displays (ecranele LCD) care azi este la moda mai mult ca niciodata. Pentru aceasta inventie, Martin Schadt a fost recompensat pentru intreaga cariera. Sa nu uitam ca numai in anul 2012, vanzarile de aparate echipate cu tehnologia LCD s-au cifrat la 120 miliarde de dolari, potrivit OEB. Iata performanta unei inventii la care nici macar inventatorul ei nu s-a gandit in anul 1970!
De la biciclete, la automobile zburatoare
Alti inventatori nu sunt premiati, dar tenacitatea lor este la fel de mare ca si a celor recompensati cu diferite ocazii. Designerul israelian Izhar Gafni s-a gandit la o inventie ecologica si economica totodata. El a proiectat o bicicleta, dar nu oarecare, ci una din hartie! A denumit-o Alfa, pentru ca pana la Omega e cale lunga. Ea e functionala timp de doi ani, dupa care poate fi reciclata, daca nu pusa pe foc. La capatul a trei ani de munca si o serie de prototipuri ratate, combinand tehnici de origami si paste de lipit specifice, Izhar Gafni a reusit sa creasca rezistenta hartiei si s-o faca impermeabila. Bicicleta este usoara, doar 9 kg, si poate purta in sa o persoana de pana la 220 kg. Iar pretul este unul de-a dreptul aiuritor: doar 10 euro!
Ramane acum ca Gafni sa gaseasca un fabricant interesat si cu un spirit vizionar care sa porneasca o productie de serie care ar putea fi extrem de profitabila. Multa vreme un vis, si masinile care sa poata zbura pot deveni o realitate. Inventia apartine companiei Terrafugia din Boston care a anuntat lansarea ei pe piata sub numele de TF-X.
Vehiculul, un hibrid care ruleaza pe sosea ca un automobil si decoleaza si zboara ca un avion usor, ar avea o autonomie de 750 km, dezvoltand o viteza de 320 km/h cu patru persoane la bord. Odata ajunsa pe sosea, masina isi pliaza aripile in cateva secunde si isi continua drumul ca un automobil normal.
In incheiere, sa amintim faptul ca recent s-a stins din viata, la 85 de ani, un alt inventator, este vorba despre David Warren, omul de stiinta australian care a revolutionat sistemele de securitate aeriana prin inventarea "cutiei negre" a avioanelor. El a conceput in 1958 cutia neagra care inregistreaza conversatiile din cabina, la cinci ani dupa prabusirea primului avion de linie cu reactie, Comet, construit de britanici. In semn de pretuire, in 2008 compania aeronautica australiana Qantas a botezat un Airbus A380 cu numele sau.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii