Beneficiind de fonduri uriase, alocate anual de la bugetul de stat, cercetarea in domeniul militar din Statele Unite este mult mai avansata decat in toate celelalte tari ale planetei. Iar rezultatele sunt pe masura asteptarilor: americanii au astazi cea mai moderna si mai bine inzestrata armata din lume. Dupa avionul invizibil, dronele-spion si robotii-soldati capabili sa faca diferenta dintre trupele proprii si inamic, urmatoarea „arma secreta” ce va intra in dotarea Pentagonului va fi, se pare, submarinul zburator…
Agentia de Cercetari Defensive Avansate din cadrul Pentagonului (DARPA), departamentul de stiinta si tehnologie al armatei americane, lucreaza intens la fabricarea unei aeronave capabile sa zboare la mica inaltime deasupra apei, pentru a-si detecta tinta, inainte de a se scufunda sub valuri, evitand astfel sa fie depistata. Potrivit revistei New Scientist, acest proiect revolutionar, ce va permite aeronavelor sa se transforme in submarine, a fost demarat in 2008 si, pana la ora actuala s-au adoptat deja planurile teoretice de construire a ineditului vehicul, urmand ca transpunerea lor in practica sa fie facuta in cel mult un an.
O misiune dificila, dar nu imposibila
Desi principiile hidrodinamicii si aerodinamicii sunt similare, provocarile tehnologice carora savantii americani se vad obligati sa le faca fata nu sunt deloc usoare. Aeronava trebuie sa fie cat mai usoara cu putinta, pentru a folosi mininum de putere in vederea ridicarii in aer, in vreme ce submarinul trebuie sa fie puternic si rezistent, spre a putea rezista presiunii din adancuri. Aeronavele mai grele decat aerul reusesc sa se desprinda de sol gratie fluxului de aer produs in jurul aripilor, in vreme ce submarinele pompeaza apa in interior sau in exterior spre a-si asigura flotabilitatea sub apa sau la suprafata. Metoda de rezolvare a problemei pe care si-au imaginat-o expertii DARPA a vizat crearea unui submarin mai usor decat apa dar care, ca un aeroplan inversat, sa foloseasca impulsul generat de aripile sale pentru a se scufunda. Dupa ce a iesit la suprafata, „unghiul de atac” al aripilor s-ar fi schimbat, pentru a genera o miscare de ascensiune, permitand aparatului sa zboare.
Graham Hawkes, proiectant de submarine, considera ca fibrele compozite de carbon, ultrausoare, ar putea fi folosite la construirea de vehicule suficient de rezistente si totodata indeajuns de usoare pentru a zbura deasupra apei si a merge pe sub apa. El a construit deja o aeronava submersibila miniaturala, numita „Super Falcon”, care apeleaza la aripi „boante” pentru a se ridica in aer, pana la o inaltime de 300 m.
Inzestrat cu motoare mai puternice si cu aripi mai largi, aparatul imaginat de Hawkes ar putea atinge o viteza de 900 km/ora in aer si 18 km/ora sub apa. La aceste viteze, efectul aerului si apei asupra suprafetelor de control este similar. Inventatorul sugereaza ca ar putea fi copiat exemplul pasarilor marine pentru a reusi scufundarea, chiar si cu un aparat ultrausor. „Trebuie efectiv sa intri cu botul in picaj, in apa, si sa te scufunzi, asemenea pasarilor. Acest lucru poate fi facut, dar e necesara multa munca”. In plus, exista si alte probleme legate de design care trebuie depasite. Bateriile obisnuite, capabile sa asigure vehiculului o autonomie de actiune de 44 km, cantaresc mult mai mult decat restul dispozitivului, dar folosirea de combustibil conventional ar necesita o aprovizionare permanenta cu aer, prin intermediul unui tub, si ar limita adancimea de scufundare la doar cativa metri. La fel, motoarele supersonice, care functioneaza la o temperatura de cateva sute de grade Celsius, ar putea exploda instantaneu din cauza schimbarii subite de temperatura dintre aer si apa. „Apa rece, in contact cu motoarele fierbinti, ar genera un soc termic care ar arunca in aer intregul vehicul. Dar sunt convins ca vom gasi o solutie si pentru aceasta problema”, spune Hawkes.
GABRIEL TUDOR
Comentarii