Ati privit vreodata o imagine care..
Ati privit vreodata o imagine care… nu exista? Un elefant cu sase, sapte sau opt picioare; o apa care curge, în acelasi timp, si la vale, si la deal; o femeie care este si tânara, si batrâna; un pitic si un urias care au aceeasi înaltime: iata doar câteva asemenea „viziuni” ce ne pacalesc suta la suta ratiunea. Cu participarea directa si neprecupetita a simtului vazului.
Grinda tripla nesfârsita a fost conceputa si construita de matematicianul Roger Penrose. Desenata, ea prezinta o caracteristica utopica, într-un spatiu tridimensional, cum e cel în care ne stabilim noi coordonatele: daca urmarim oricare dintre fetele grinzilor, un circuit pe banda respectiva nu se va sfârsi niciodata. Impresia este similara cu cea oferita (si drept certitudine) de binecunoscuta banda Möbius. De fapt, obiectul material realizat de Penrose reuneste trei grinzi cu un anumit profil, asezate pe cele trei axe de coordonate obisnuite, dar fara o origine comuna. Secretul crearii iluziei optice este unghiul special din care trebuie privit obiectul, trucul fiind demascat prin simpla asezare a unei oglinzi, în oricare alta pozitie.
Alice si lumea virtuala. Cineastii par a fi maestri în crearea de asemenea iluzii optice, dar nu în lumea virtuala, ci prin conceperea unor decoruri reale care pacalesc ochiul. Filmul „Alice în tara minunilor”, realizat de Hallmark, este magistral din acest punct de vedere. Folosirea jocurilor de linii si unghiuri, în combinatie cu planurile înclinate si cu unghiul de filmare, poate face ca doua sau mai multe personaje, aflate realmente în acelasi cadru, sa para a avea talii mult diferite, desi ele sunt la fel de mari. Aici, doar camera este trucata, principalul element spatial generator de impresii vizuale false fiind solul (care urca, acolo unde personajul pare urias si coboara, pentru „pitic”) si plafonul – coborâtor si respectiv urcator. În asemenea remarcabile realizari, e nevoie totusi de mult mai mult, decât de stapânirea jongleriilor posibile pe calculator.
Miriapodul cu trompa, asa ar putea fi numit animalul desenat de Roger Shepard, daca ar exista în cadrul faunei terestre. La prima vedere, este un elefant normal, numai ca autorul imaginii „a omis” sa separe prin contur picioarele adevarate, de fondul alb, desenând în schimb unghii în intervalele ce separa picioarele între ele si pe primul, de trompa. Astfel, se creeaza impresia unui pachiderm ce duce povara a cinci, pâna la opt picioare. Depinde – vorba-ceea – cine le numara.
Maestrul utopiilor vizuale pare a ramâne artistul plastic M.C.Escher. Din impresionantul sau arsenal de imagini înselatoare, am amintit doar o faimoasa cascada, care curge, absolut logic, de sus în jos, cale de vreo doua etaje; apoi, apa îsi urmeaza cursul printr-o albie artificiala, ajungând – în mod paradoxal, de data aceasta – tot în partea superioara a cascadei. Sigur ca un ochi vigilent nu se lasa pacalit definitiv de ingeniozitatea desenatorului, dar ne întrebam si noi, în ton cu subiectul: daca, totusi, într-o lume n-dimensionala, asemenea obiecte si fapturi chiar exista?
Robotul care sustine fizic persoanele vârstnice
În conditiile în care populatia îmbatrâneste într-un ritm accelerat, sprijinul oferit persoanelor...
Comentarii