Conflictele dintre indivizi nu reprezinta ceva specific fiintei umane dar este clar ca, dintre toate vietuitoarele de pe Pamant, oamenii au reusit sa inventeze cele mai eficiente mijloace de a se ucide intre ei. De mii de ani, pamantenii se masacreaza pentru tot felul de pricini, mai mult sau mai putin justificate, doar in ultimul secol razboaiele purtate pe planeta ucigand aproape o jumatate de miliard de oameni! Inventiile sofisticate si imbunatatirile aduse echipamentelor militare au facut ca in ultima vreme numarul victimelor sa scada. Dar savantii care lucreaza in domeniul armamentului nu sunt inca multumiti. Ei promit ca in scurta vreme razboaiele in care nu va mai curge deloc sange omenesc sa devina o realitate si sustin ca vor face din robotii-militari veritabili „cavaleri fara teama si fara prihana”…
Intr-o fascinanta lucrare, intitulata „Razboaiele robotilor”, filosoful Peter Asaro, de la Universitarea Rutgers sugereaza ca in viitor, conflictele vor fi mult mai „morale” decat au fost in trecut sau sunt astazi, cu conditia ca robotii sa fie programati sa gandeasca in spiritul legilor… omeniei. „La ora actuala, Statele Unite au o armata semi-robotizata. In Irak si Afganistan sunt folosite dispozitive automate si tehnologii de varf, ce implica eliminarea riscurilor pentru soldati. Dar exista inca oameni care infrunta moartea, in zonele de conflict. Ideal ar fi sa nu mai existe deloc razboaie, dar desigur ca aceasta este o utopie pe care oamenii nu o vor putea atinge niciodata. Ceea ce sigur vom reusi este sa ne confruntam prin intermediul tehnologiei, fara varsare de sange.”
Un viitor fara crime de razboi
O asemenea posibilitate, desi implica riscuri inerente – de pilda un miliardar scelerat si-ar putea construi veritabile armate de roboti, cu care sa incerce sa stapaneasca lumea – are totusi o multitudine de aspecte care o face preferabila oricarui razboi desfasurat astazi. Pe langa faptul ca nu vor exista victime omenesti directe – militari aflati in prima linie a frontului – posibilitatea unor pagube colaterale va fi nula. „In toate timpurile, soldatii, nu neaparat mercenari, au fost o plaga pentru populatia civila pe al carei teritoriu au luptat. Crimele, violurile, abuzurile, au insotit prezenta lor acolo.
Este un lucru valabil din vremea faraonilor, a romanilor, a cruciadelor, a razboaielor purtate de Napoleon si care nu s-a schimbat, din pacate, prea mult, nici in zilele noastre. Daca remarcati, in razboaiele moderne mor mai multi civili decat militari, tocmai din pricina acestor atrocitati, savarsite voit de soldati. Or, niste roboti programati sa actioneze conform celor mai stricte reguli morale, sa distruga exclusiv tinte militare si sa protejeze civilii si locuintele lor ar fi un aspect de dorit. Practic, in viitor nu vor mai exista crime de razboi”, considera filosoful american.
Avand la dispozitie o multime de senzori, camere video, detectoare de eventuale arme periculoase, un „robot-soldat” nu va face niciodata confuzie intre un civil pasnic si un terorist care, desi imbracat civil, poate ascunde un adevarat arsenal exploziv. Din pacate, asemenea situatii s-au intalnit foarte des, dupa al doilea razboi mondial: fie civili aparent pasnici au atacat coloane de militari sau soldati razleti, ce nu banuiau ca acestia ar putea reprezenta un pericol, fie militarii au actionat in virtutea primului impuls si au masacrat zeci de civili, considerandu-i periculosi, spre a se vedea apoi ca erau total inofensivi. Informatia va face diferenta dintre un soldat uman si unul mecanizat.
Practic, robotii vor fi veritabile enciclopedii militare si nu numai. Asaro este de parere ca un robot bine „educat” ar putea rezolva situatii socio-politice complexe, carora soldatii „in carne si oase” nu le-ar face fata. „Este vorba in primul rand de diferentele culturale. Un soldat apartinand unei civilizatii nu poate intelege mentalitatea unor persoane cu cultura diferita. Milioane de oameni au cazut victime, de-a lungul timpului, acestei diferente de mentalitate, si ma gandesc aici doar la cruciade si la razboaiele religioase, in general. Un robot nu va fi tributar nici unei convingeri, el va actiona potrivit unor reguli morale si nu va ucide niciodata pe cineva doar pentru ca se inchina unui alt Dumnezeu decat al lui”.
GABRIEL TUDOR
Comentarii