Studiile si experimentele legate de masinile electrice s-au înmultit în ultimul deceniu, tarile occidentale dezvoltate (SUA, în primul rând), dar si Germania, Marea Britanie sau Franta, încercând sa obtina întâietatea mondiala pe piata viitoare a masinilor electrice. Asadar, se apropie vremea automobilelor electrice.
Si la acest capitol China dovedeste ca este cu cel putin un pas înaintea tuturor competitorilor occidentali. Occidentalii vorbesc despre poluare si reducerea ei, dar solutii eficiente de combatere nu sunt prea vizibile. China s-a pozitionat în ultimii ani în avangarda luptei pentru un aer mai curat. Prin urmare, nu este surprinzator ca un oras precum Shenzhen este primul din lume în care toate autobuzele sunt electrice.
Aer curat
Pentru a avea o imagine clara supra scarii la care lupta pentru un aer curat se pune în practica în China, sa spunem ca numai în Shenzhen exista peste 16.000 de autobuze electrice, un numar mai mare decât cel al vehiculelor similare din New York, Los Angeles, Toronto, New Jersey si Chicago la un loc. În total, China are 385.000 de autobuze electrice, respectiv 99% din totalul de astfel de vehicule la nivel global, la care se adauga saptamânal câte 9.500 de autobuze cu zero emisii de carbon!
Conform Institutului de Resurse Globale, China, si în special Shenzhen, oras cu 12,5 milioane de locuitori, a pariat masiv pe o abordare cuprinzatoare, care a creat un ecosistem industrial si de transport care a propulsat tara mult înaintea restului lumii.
În plus, Shenzhen a investit într-o retea de statii de încarcare, aceasta dezvoltare a infrastructurii fiind coordonata cu producatorii de autobuze si cu sistemul local de utilitati. Construind mii de statii si concentrându-se în acelasi timp pe autobuze cu o durata de viata a bateriei mai mare, Shenzhen a putut sa treaca de la autobuzele cu diesel la cele electrice fara sa fie nevoie de modificarea rutelor”.
Lovitura pentru industria petrolului
Tehnologiile occidentale înainteaza ca melcul, în ciuda mediatizarii. Nu e de mirare ca în cadrul unei conferinte a industriei petrolului care a avut loc în Belgia în urma cu câtiva ani, opinia general exprimata a fost ca autobuzele electrice sunt o gluma, mai ales atunci când compania chineza BYD a prezentat un prototip de acest gen. „Toata lumea râdea de compania BYD pentru ca a produs o jucarie”, îsi aminteste directorul companiei în Europa. „Azi toata lumea are unul”.
Aparitia autobuzelor electrice se rasfrânge si asupra industriei petrolului si asta pentru ca un autobuz clasic consuma de aproape 30 de ori mai mult decât un autoturism clasic. Impactul asupra pietei petrolului este mult mai mare decât în cel al vehiculelor sedan pentru pasageri produse de companii precum Tesla sau Toyota Motor.
Mai exact, pentru fiecare 1.000 de autobuze electrice care ajung pe piata, cererea de petrol scade cu 500 de barili pe zi, potrivit calculelor Bloomberg. Anul acesta, volumul de combustibil care nu va mai fi necesar, ar putea creste cu 37% pâna la 279.000 de barili pe zi, din cauza mijloacelor de transport pe baza de electricitate, dintre care autobuzele reprezinta 233.000 de barili.
Apolong, electric si autonom
Compania chineza Baidu, un gigant al internetului, a anuntat recent ca începe „productia de serie pentru primele minibuze autonome din China, care vor fi utilizate în situri turistice si pe aeroporturi”. Deci nu doar doua-trei prototipuri, ci productie de serie! Cel de-al 100-lea ve-hicul de acest tip tocmai a iesit de pe linia de productie, dupa cum a dezvaluit boss-ul grupului chinez, Robin Li, în-tr-o conferinta de presa organizata la Beijing.
„2018 va fi primul an de comercializare a vehiculelor cu conducere autonoma. Odata cu aceasta productie industriala a minibuzului Apolong, putem cu adevarat sa întrevedem marile progrese realizate în acest domeniu”, a mai adaugat el. Vehiculul chinez dispune de 14 locuri si are o lungime de aproximativ trei ori mai mica decât aceea a unui autobuz obisnuit. Nu are volan, nici scaun pentru sofer, nici pedale.
Conceput în colaborare cu producatorul chinez de autobuze King Long, minibuzele Apolong vor putea fi utilizate în viitorul apropiat în situri turistice, pe aeroporturi si în orase precum Beijing, Guangzhou si Shenzhen. Minibuzele autonome Apolong vor fi „de nivel 4”, ceea ce înseamna ca sunt capabile sa circule complet fara sofer într-un spatiu închis. Pentru cine nu stie, Baidu, al carui motor de cautare online este lider în China, este un gigant al tehnologiei, fiind prezent în domenii precum productia de continuturi video online si de programe de inteligenta artificiala, alaturi de diverse produse conectate la internet. Din acest motiv, grupul Baidu este supranumit „Google chinezesc”.
Noile taxiuri la Beijing
Capitala Chinei, Beijingul, care are una dintre cele mai mari flote de taxiuri din lume, „are în plan înlocuirea a 67.000 de taxiuri, care functioneaza cu motoare conventionale, cu masini electrice”.
Ca parte dintr-un nou program prin care autoritatile din Beijing încearca sa reduca poluarea din oras, toate taxiurile din Beijing, dar si din orasele Tianjin, Hebei si zonele apropiate, vor fi schimbate cu vehicule electrice. Proiectul de lege vizeaza 67.000 de taxiuri (din totalul de 71.000) care vor fi înlocuite, treptat, cu vehicule electrice, iar masinile noi procurate pentru a fi taxiuri vor fi tot electrice.
Pentru a realiza tranzitia de la vehicule conventionale la cele electrice, chinezii vor investi aproximativ 1,3 miliarde de dolari, pentru ca o masina electrica poate costa în jur de 20.000 de dolari, adica dublu fata de o masina conventionala. Dincolo de efectele pozitive asupra me-diului, nici cele economice nu sunt mai prejos: companiile de taxi vor avea cheltuieli mai mici de întretinere a vehiculelor, în cazul fiecarei masini, „economia realizata prin aceasta metoda este de 30.000 de yuani (4.500 de dolari, 3.300 de euro) la alimentarea cu combustibil, în timp ce economia energetica facuta este echivalenta cu plantarea a 1.100 de arbori”, sustin responsabilii cu traficul din oras.
Azi, China a devenit cea mai mare piata de masini electrice din toata lumea.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii