Accidentele nucleare care nu creeaza un risc de razboi nuclear sunt cunoscute in limbajul militar american sub numele de „broken arrows”, adica „sageti frante”. Exemplele includ detonari nucleare sau detonari non-nucleare ale unor arme nucleare. Din fericire, dincolo de unele daune nedorite dar minore, n-au existat urmari majore pentru siguranta planetei. Dupa cum scrie listverse.com, Ministerul Apararii al SUA a recunoscut 32 de asemenea incidente, ele fiind exemple serioase despre cum o mica greseala poate duce la daune neintentionate majore. Iata cateva dintre aceste intamplari.
1950, Columbia britanica
Primul accident american cu arme nucleare a avut loc pe 14 februarie 1950 in Columbia britanica, Canada. Un avion Convair B-36 decolase de la baza aeriana din Eielson de langa Fairbanks din Alaska si se indrepta spre baza militara Fort Worth, din Texas. Bombardierul participa la o misiune care urma sa simuleze un atac nuclear asupra orasului San Francisco. Asa ca bombardierul purta o bomba atomica Mark IV care insa nu avea incarcatura de plutoniu necesara unei detonari nucleare, dar care cantarea 2,25 tone de explozibil conventional, in stare sa produca o explozie uriasa. Intamplarea a facut ca, din cauza conditiilor meteo severe, trei din cele sase motoare ale bombardierului B-36 sa cedeze. Echipajul a fost nevoit sa scape de Mark IV, detonand-o deasupra Pasajului interior din Canada. Cinci din cei 17 membri ai echipajului au murit.
1958, Mars Bluff
Acest nume ciudat cu trimitere la o cacialma, Mars Bluff, nu apartine vreunei planete, ci unui catun din Carolina de Sud (SUA). Iesirea acestei mici localitati din anonimat s-a petrecut in ziua de 11 martie 1958, cand aviatia SUA a bombardat-o accidental cu o arma atomica. Un Boeing B-47E-LM Stratojet decolase de la baza aeriana Hunter din Savannah, Georgia, cu azimut Anglia. Zborul facea parte din Operatiunea Snow Flurry (Vartejul de zapada), in care bombardierele trebuiau sa ajunga in Anglia unde sa simuleze lansarea unor bombe atomice pentru verificarea acuratetii manevrelor. Boeing-ul amintit avea la bord o bomba atomica de tipul Mark 6 care, la fel ca in incidentul din Columbia britanica, era inactiva, dar continea explozibil conventional foarte puternic.
Incidentul s-a datorat exclusiv din vina capitanului care in timp ce verifica instrumentele a lovit din neatentie maneta de largare a bombei. Aceasta s-a desprins de mecanismul de prindere si a cazut de la 5.400 metri, intamplarea facand sa cada exact peste casa unui anume Walter Gregg. Din fericire nimeni nu a fost omorat, desi Gregg si alti cinci membri ai familiei au fost serios raniti. Intr-un final, Gregg a dat in judecata Aviatia americana si a primit o recompensa de 54.000 dolari, bani buni la acea vreme. Azi ar insemna cam 500.000 dolari.
1958, Insula Tybee
O bomba de 3.500 kilograme de tipul Mark 15 se afla la bordul unui bombardier B-47, intr-un zbor de antrenament standard. Deloc standard a fost ciocnirea bombardierului cu un avion de tipul F-86 in urma careia a fost avariata aripa avionului B-47. In disperare de cauza, echipajul a aruncat bomba, pregatindu-se pentru o aterizare fortata. Bomba nucleara a cazut in apele raului Savannah, dar nimeni nu a auzit vreo explozie. Aviatorii au ajuns cu bine la baza, ba chiar au fost recompensati cu medalia Distinguished Flying Cross pentru actiunea lor temerara. A ramas insa pana azi o intrebare fara raspuns: unde este uriasa bomba atomica? Bomba nu a fost gasita niciodata, desi lumea o cauta de 55 de ani.
1956, misterul din Marea Mediterana
Pe 10 martie 1956, un B-47 Stratojet a decolat de la baza aeriana MacDill din Florida, avand la bord capsule cu incarcatura nucleara si o directie de zbor necunoscuta, identificata intre timp ca fiind baza Ben Guerir din Maroc. Cea mai misterioasa intamplare s-a petrecut anume atunci cand un avion-tanker, de realimentare in zbor, sosit la intalnirea cu B-47 n-a gasit nici urma de bombardier! Si nimeni nu l-a mai gasit vreodata! Pur si simplu a disparut deasupra Marii Mediterane. Se pare ca avionul s-a prabusit undeva in dreptul satului algerian Port Say, cei trei membri ai echipajului fiind declarati morti.
1950, Fairfield
Acesta este cel mai serios caz de „aripi frante” in sensul pierderilor de vieti omenesti: 19 morti si 180 de raniti. Printre victime, si generalul de brigada Robert F. Travis. Incidentul s-a petrecut la baza aeriana Fairfield-Suisun din California. Cum razboiul coreean era in toi, armata transporta bombe nucleare Mark IV in Guam. Zece bombardiere B-29 erau incarcate cu cate o bomba fiecare. La scurt timp dupa decolare, unul din avioane a avut probleme la motoare. Generalul Travis a ordonat intoarcerea la baza, dar ghinionul s-a numit blocarea trenului de aterizare, astfel incat avionul s-a prabusit intr-o zona din apropierea bazei. Din cei 20 membri ai echipajului, 12 au murit la impactul cu solul, inclusiv Travis. Personalul de la sol a incercat stingerea incendiului aeronavei, dar bomba de 2.300 kg, nearmata, a explodat, omorand alti 7 militari. Armata a incercat sa musamalizeze cazul, spunand ca bombele erau conventionale, ascunzandu-se faptul ca la bordul avioanelor s-a aflat incarcatura nucleara.
1966, Palomares
Este probabil cel mai cunoscut caz de „aripi frante”, bucurandu-se la ora aceea de o mediatizare globala. In ziua de 17 ianuarie 1966, doua bombardiere care aveau la bord patru bombe cu hidrogen s-au ciocnit in aer. In urma impactului si-au pierdut viata 7 militari, cele 4 bombe disparand, desi dupa cateva luni au fost descoperite. Nimeni n-a murit la sol, dar o suprafata de aproape 2,5 km patrati a fost contaminata cu plutoniu. A existat si un norocos.
Guvernul SUA a fost dat in judecata de pescarul spaniol Francisco Simo Ortis, cel care a descoperit una din bombe in mare. In concordanta cu legea maritima, el avea dreptul la o recompensa de 1 la suta din valoarea obiectului gasit. Si cum bomba cu hidrogen valora 2 miliarde dolari, omul a cerut o recompensa de 20 milioane dolari. La proces el a capatat o suma care a ramas insa confidentiala.
Si ciudatenia mai mare in acest caz este faptul ca exact cu o luna inainte de acest incident, in decembrie 1965 a fost lansat filmul Thunderball din seria James Bond, cu Sean Connery in rolul Agentului 007. Subiectul? Misiunea lui Bond era sa gaseasca doua bombe atomice pierdute in mare! Toate stirile acelei perioade despre nefericitul incident de la Palomares s-au potrivit perfect cu scenariul filmului!
2007, Minot
Cel mai recent incident s-a petrecut in 2007, la baza aeriana Minot din Dakota de Nord. Misiunea era relativ simpla: livrarea unor rachete de croaziera la un depozit de armament. Ofiterul care inspecta cele 12 proiectile plasate pe aripile unui B-52 a verificat cele 6 proiectile de pe o aripa si s-a grabit sa semneze actele de inspectie. Daca ar fi fost mai atent ar fi observat ca pe cealalta aripa a avionului erau sase rachete armate cu incarcatura nucleara, fiecare cu o putere cat a zece bombe de la Hiroshima. Neatentia a durat 36 de ore, timp in care rachetele au zburat prin SUA, pana in Louisiana, fara nici un protocol de siguranta care este obligatoriu in cazul transportului unor arme nucleare.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii