O companie elvetiana pregateste primul zbor în jurul lumii al unui avion alimentat doar cu energie solara. Era timpul pentru aceasta performanta, cu atât mai mult cu cât de ani buni se organizeaza curse de automobile solare. Cel de la care se asteapta marea performanta este avionul solar elvetian denumit Solar Impulse. El a aterizat cu bine, recent, pe aeroportul Barajas din Madrid, punând punct primei etape de zbor intercontinental dintre Payerne (Elvetia) si Maroc. Cu toate acestea, momentul hotarâtor este înconjurul lumii, o aventura în care Solar Impulse este programat sa porneasca în 2014.
Cei 2.000 de kilometri pâna în Spania au fost parcursi în 17 ore de zbor, o viteza deloc ametitoare, dar promitatoare. Avionul, care nu foloseste niciun fel de carburant, a trecut granita spaniola survolând la mare altitudine Muntii Pirinei, principalul obstacol din drumul sau, la bordul avionului aflându-se pilotul André Borschberg.
Solar Impulse are anvergura unui Airbus A340 (63,4 m), dar cântareste doar 1.600 kg, greutatea unei masini medii. Zborul pe etape a fost necesar pentru ca aparatul nu este suficient de spatios pentru a permite un traseu mai lung în care sa se foloseasca doi piloti. De la Madrid, Solar Impulse este pilotat de celalalt cofondator al proiectului, exploratorul Bertrand Piccard, care are misiunea de a duce aparatul pe deasupra strâmtorii Gibraltar, spre destinatia finala, Rabat.
Circa 150 de specialisti au lucrat sapte ani la realizarea acestui avion din fibra de carbon. A început si construirea celui de-al doilea aparat, HB-SIB, care va face înconjurul lumii fara carburant, în 2014. Acesta va fi mai mare, va avea un post de pilotaj mai spatios, dar si noi baterii si motoare. Avionul urmeaza sa fie gata în 2013, în acelasi an fiind prevazut si primul zbor de încercare.
Sigur, recunosc fondatorii proiectului, Solar Impulse nu va revolutiona industria aviatica, dar astfel ei vor sa demonstreze ca „folosindu-se forme curate de energie, progresul este posibil”. „Avionul nostru nu va transporta pasageri, ci va purta un mesaj”, spune Bertrand Piccard, care este încrezator, daca nu naiv, ca într-o buna zi, aviatia comerciala alimentata cu energie solara, va deveni realitate. Daca se va strica ceva la Solar Impulse, varianta de a iesi din impas este o calatorie cu trenul. Oricum, Icar a fost razbunat: a zburat cu aripi uriase, dar Soarele nu i le-a topit.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii